Barn, natur och hållbar utveckling - med hjärtat i jorden
Årets lärarförfattare 2024:
Anna Thoresson
Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer för professionellt samarbete
Karin Alnervik, Charlotte Öhman m fl
Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion
Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen
Det hållbara arbetslaget - Samspel och självledarskap i förskolan
Camilla Vahlberg
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Med hjälp av aktionsforskning får personalen verktyg att förstå vardagliga och självklara situationer på ett nytt sätt, med ökad kompetens och yrkesstolthet som resultat. Verksamhetsutveckling i förskolan är en prioriteringsfråga
Att ge form åt förskolans innehåll
Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll iförskolans verksamhet? Den här boken berättar om ett år på en norskförskoleavdelning där rum, material, form och iscensättning ingår i ett dynamsiskt nätverk. Projekten utgår från leken och inget tycks vara omöjligt.
Att leda en lärande förskola
I Att leda en lärande förskola får du som är rektor i förskolan verktyg som stöttar dig i arbetet med att både skapa en hållbar arbetsplats för medarbetarna och en god undervisning för barnen. Du får ta del av det som varit ledstjärnor när Anna Lund har lett en lärande förskola: gemensamma förhållningssätt, tid för reflektion samt tydliga strukturer och förväntningar på medarbetare och ledning.
NYHET: Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion
Det här ingen ”vanlig” ledarskapsbok, utan den handlar om dig och olika verktyg som får dig att växa i ditt ledarskap. Boken ger dig möjlighet att tänka till och resonera kring ditt ledarskap i relation till ett innehåll, utmanade frågor och den egna verksamheten. Den tar med dig på en utvecklingsresa med målet att genom en ökad självkännedom utveckla ett starkt, tryggt och hållbart ledarskap.
Barn, natur och hållbar utveckling - med hjärtat i jorden
Årets Lärarförfattare 2023
Barnbokens magi – Lärande samspel i sagans värld
En bok om sagans kraft och hur man arbetar med sagotemat på en förskola under ett års tid. Det leder också vidare och inspirerar till att arbeta kreativt och stimu-
lera barns föreställningsförmåga, språk och utveckling på många fler sätt. ”Börja med små steg och ta fasta på motivationen” är Marie Erikssons råd till den som vill komma igång.
Barnens egna teman
När femåringarna själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå. Det ökade självförtroende som följer kan vara avgörande för barnens hela utveckling. Elisabeth Wiersma Larsson är förskollärare i
Sollentuna. Ulla-Britta Bruun-stipendiat 2017.
Bockarna Bruse i förskolan
Steg för steg får vi följa hur ett projektarbete, byggt på barnens eget intresse, utvecklas under tre år med hjälp av pedagogisk dokumentation. Två förskollärare beskriver barns och pedagogers lärprocesser i en nystartad Reggio
Emilia-inspirerad förskola, där nästan alla barn har olika modersmål. Ulla-Britta Bruun-stipendiater 2012.
De yngsta barnen och läroplanen
Hur kan man förstå barns lärande innan de kan prata? Lena Edlund ger praktiska exempel på hur undervisningen med förskolans yngsta kan förankras i läroplanen och delar med sig av tankar kring förskolans miljö, introduktion och pedagogisk dokumentation. Den här utgåvan är utökad, reviderad och uppdaterad utifrån Lpfö 18.
De yngsta barnen och undervisningen
I arbetet med förskolans yngsta barn går lek och allvar hand i hand. Nyckeln för att arbeta med undervisning är att hela tiden vara ”här och nu”, nyfiken och lyhörd för vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot. I boken ger Lena Edlund exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och kroppsliga, estetiska uttryckssätt för att bygga in rörelse, lekfullhet och närvaro i undervisningen.
De yngsta barnen och värdegrunden
Att arbeta med värdegrunden i förskolan är att forma framtidens demokratiska samhälle. Här möts de stora frågorna om alla människors lika värde, om jämställdhet och solidaritet. Hur kan vi ta oss an det tillsammans med de yngsta barnen? Boken sätter fokus på det värdegrundsarbete som pågår i vardagen i relation till barnen, vårdnadshavarna och arbetslaget.
Den röda tråden – om progression och likvärdighet i förskolan
En röd tråd i undervisningen – genom hela förskolan. Vad innebär det och hur skapas en sådan? I den här antologin har Lena Edlund samlat elva förskollärare och forskare. De bidrar alla med sina erfarenheter om hur förskolan kan bidra till progression i lärandet och till en bra start för alla barns utbildning.
Den synliga förskolan
I Den synliga förskolan ger Martina Lundström stöd till förskoleorganisationer i deras utvecklingsarbeten. Hon utgår från centrala grundläggande frågor som: Vad är en förskola bra för? För vem behöver den finnas? Vad är egentligen ”bra kvalitet”?
Det hållbara arbetslaget - Samspel och självledarskap i förskolan
Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning. Boken hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan.
Det synliga barnet - barns perspektiv i kvalitetsarbetet
Barns perspektiv är jämlikt vuxnas och det ska synas i förskolan, anser Martina Lundström, förskollärare och pedagogista. I sin bok beskriver hon hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete kan synliggöra barnen. Hon ger också exempel på verktyg som blir en hjälp för att förstärka deras perspektiv i kvalitetsarbetet.
NYHET: Digital kompetens i förskolan
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
Debatten om digitalisering i förskolan har gått varm den senaste tiden. Och frågan är vad adekvat digital kompetens i förskolan är idag, i morgon och om 10 år? Hur kan vi arbeta med digitala verktyg på vetenskaplig grund, med förankring i styrdokument?
Digitalt meningsskapande i förskolan
Digitalt meningsskapande handlar inte om tekniken i sig utan om hur den bidrar till att skapa mening. En bra fråga att ställa sig kan vara "Hur kan dessa verktyg hjälpa barnen att förstå världen?”. Erika Kyrk Seger och hennes medförfattare bjuder på kunskap och inspiration kring digitalt utvecklingsarbete med barnen i fokus.
Förskolans systematiska kvalitetsarbete
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
En antologi där 17 skickliga praktiker och forskare delar tankar och erfarenheter av förskolans systematiska kvalitetsarbete.
Förskollärare - en profession i rörelse
I den här boken samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv. Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag.
Förändringsprocesser i förskolan
Följ med en enskild förskolas vardagsarbete med målet att ständigt förbättra verksamheten. Du får teoretiska grunder och praktiska övningar för ett gemensamt förändringsarbete på din egen förskola.
Göra demokrati – projekterande arbete med förskolans yngsta
”Vi tycker att förskolans arbete bör handla lika mycket om hur man skapar ett demokratiskt förhållningssätt hos barn som om att skapa trygghet och omsorg”. Göra demokrati ger en bild av hur de yngsta barnen kan ta plats på ett nytt sätt i samhället utanför förskolan. Boken utspelar sig på en förskola i Bagarmossen söder om Stockholm.
Hur man älskar ett barn
I nyutgåvan av Hur man älskar ett barn, formulerar Janusz Korczak sin syn på barn och barns rättigheter, vilket lade grunden till Barnkonventionen.
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Den pedagogiska miljön i förskolan ska vara innehållsrik och inbjudande. Det ska finnas plats för lek och kreativitet. Samtidigt ska den stärka barnens nyfikenhet att utforska och erövra nya kunskaper.
Linda Linder och hennes medförfattare har uppdaterat innehållet i den uppskattade antologin Pedagogisk miljö i tanke och handling.
Riskfylld lek och undervisning
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
Den riskfyllda leken är sammanvävd med lärandet och undervisningen. Men vad är egentligen riskfylld lek och hur utvecklas och lär sig barnen genom den? Suzanne Axelsson utforskar lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder.
Rum för lärande
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
Barn har rätt till bra miljöer. Det kan inte bara handla om att barnet ska ha tur.
Ta chansen att inspireras av en av förskolevärldens mest drivande entreprenörer.
Samspelets psykologi i förskolan
Det goda samspelet mellan pedagoger och barn uppstår oftast helt automatiskt. Men när de positiva mötena uteblir kan det behövas hjälp på traven i form av medvetna strategier. Jenny Jakobsson Lundin är psykolog i förskola och skola med uppdrag att stötta pedagoger. I boken varvar hon situationsbeskrivningar med teori och forskning.
Se krigsleken
Vad händer egentligen i barnens krigslekar? En bok om vikten av att utveckla nya sätt att bemöta krigsleken på.
Språkets alla möjligheter i förskolan
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
Hur kan en förskola fyllas med massor av positiva språkliga sammanhang? Marie Eriksson visar på en hel palett med möjligheter att "språkbada" genom böcker och sagor men också med hjälp av lek, fantasi och olika estetiska och digitala uttryck.
Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta
Alla barn har inte samma språkliga förutsättningar och därför har vi som arbetar i förskolan ett oerhört viktigt uppdrag att agera språkmotorer. Inspireras av förskollärarna som tilldelats Skapande Pedagogiks stipendium Förskolans språkmiljö för sitt språkstimulerande arbetssätt, väl grundat i teori och forskning. Boken bjuder på mängder av idéer och verktyg.
Språkrika utemiljöer i förskolan
De kreativa språkmotorerna och författarna till Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta delar i den här boken med sig av en både idéer och konkreta exempel på hur språkande och skapande kan kombineras under utevistelsen på ett härligt och hållbart sätt. Lär dig mer om hur barnens berättande får ta plats i utemiljön och hur rörelse och språk hänger samman.
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning – en introduktion till ELSA-modellen
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.
Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen.
Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa
Ann Nordberg ger dig enkla och tydliga arbetssätt som vi utifrån forskning vet fungerar språkutvecklande. Boken är kortfattad och lättläst så att du ska kunna använda den praktiskt i varje möte med barnen. För i mötet med barn finns många möjligheter att få barns språk att växa!
Ute året runt
Barns nyfikenhet stimuleras när de får vara utomhus. När pedagogerna är redo att följa barnen i deras sätt att undersöka världen hamnar barnperspektivet i fokus. I boken finns exempel från hela landet och alla årstider.
Varsamt & nyfiket - vägen till hållbar utveckling i förskolan
Hur kan vi arbeta med hållbar utveckling – ekonomiskt, socialt och ekologiskt – i förskolans vardag? Här ger bokens 15 författare nya idéer genom praktiska arbetssätt och teori och forskning.
Vi gör olika – undervisning om mångfald och demokrati i förskolan
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
Hur kan vi arbeta med mångfald, demokrati och solidaritet i förskolan? Det här är en bok som smakar, doftar, leker och utforskar den mångfald av högtider och firanden som finns i olika delar av världen och här i Sverige.
Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer för professionellt samarbete
Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande. Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.
En bok om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavaren.
Återbruk som kreativ kraft
Att använda återbruksmaterial i verksamheten innebär att sätta fokus på teman om hållbar utveckling och demokrati.
Fler böcker för dig i förskolan
Här följer ett urval av böcker där några är sk Print-On-Demand, dvs vi trycker upp dem exklusivt för dig. Det innebär att de har lite längre leveranstid än normalt.
Att bryta mönster
Våga se och bryta mönstren. Om vi inte möter barnen medvetet och guidar dem konsekvent kan kränkningar utvecklas till negativa sociala mönster. Bokens nio författare presenterar en mängd strategier och verktyg för att hantera olika situationer tillsammans med barnen.
Bygg & konstruktion i förskolan
I förskolan Trollet har bygghörnan i många år erbjudit barnen möjligheter att utforska sin omvärld, skapa sin egen identitet och bygga förståelse, oavsett kön eller ålder. I boken delar Mia Mylesand, förskollärare och ateljerista, med sig av hur pedagogerna skapar de bästa förutsättningarna. Ulla-Britta Bruun-stipendiater 2004.
Bygga en plats för möten
Läsaren får följa förskolan Trollet i Kalmar och projektet där deras fyraåringar skapade en mötesplats för barn och gammeltanter i nära samarbete med lokalsamhället. Barnens idéer om en välkomnande plats formade processen hela vägen, ända tills sittplatsen invigdes.
Leda och lära tillsammans – medledarskap i förskolan
Förskolerektorerna Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög har med stormöten och litteraturläsning lyckats skapa en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap.
Lekfullt samspel
En praktiskt inriktad bok som kretsar kring den viktiga frågan ”Hur skapar man en samsyn kring lekens betydelse och hur får man arbetslaget att dra åt samma håll, så att leken och det lekfulla samspelet ges första prioritet i förskolan?” Både rektorns och förskollärarens roll diskuteras, liksom hur man får med föräldrarna.
Med luppen på verksamheten
”En mycket bra, givande och framförallt tydlig bok om det systematiska kvalitetsarbetet och dess olika bitar. Den vänder blicken mot individen som läser – man måste börja hos sig själv för att få till ett förändrings- och utvecklingsarbete.”
Musik i förskolan
I den här boken inspirerar Marie Eriksson till att använda sång, musik och rörelse som redskap för barns lärande. Hon delar med sig av många exempel på hur hon själv använder musik, både spontant i vardagen och som planerad aktivitet. Dessutom ger hon tips på material, instrument, sånger och ramsor.
Naturförskola
Med naturen som lärmiljö kan allt hända. I boken ger tre förskollärare konkreta exempel på hur de använder utomhuspedagogik för att nå målen i förskolans läroplan. Det rör sig om ett arbete i autentiska situationer som gör barnens lärande både meningsfullt och lustfyllt. Ulla-Britta Bruun-stipendiater 2009.
Naturvetenskap & matematik
Följ med på en spännande resa in i matematikens och naturvetenskapens värld, men också i sagans och fantasins. Marie Eriksson berättar hur man kan fånga upp barnens upptäckter i stunden så att ämnen som matematik och naturvetenskap integreras som en naturlig del av verksamheten.
Pedagogikens pionjärer
Pedagogikens pionjärer är berättelsen om tjugoen modiga och kontroversiella lärare och deras idéer. Alla har starkt påverkat den svenska skolan och förskolan, liksom vår syn på barn och kunskap. Deras gärningar spänner över fyra sekler, från Johan Amos Comenius till Paulo Freire, och över fyra kontinenter. Idéer hakar i och förstärker varandra – eller bryts och omvandlas till något helt nytt. Tillsammans blir pionjärernas liv och tankar en exposé över den moderna pedagogikens utveckling.
Utforska digitala verktyg i förskolan
Hur kan pedagoger och barn tillsammans utforska de digitala verktygen? Här ges mängder av inspirerande och konkreta exempel, väl förankrade i forskning och läroplan och med barnens nyfikenhet och handlingsutrymme i fokus.
Utmana och stötta - undervisning i förskolan
Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Det handlar mycket om att som pedagog fånga barnens intressen, motivera och bygga relationer. Boken tar upp allt från digitala verktyg och flerspråkighet till specialpedagogik och arbetslag.