Bockarna Bruse i förskolan – att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Två förskollärare beskriver barns och pedagogers lärprocesser i en nystartad Reggio Emilia-inspirerad förskola, där nästan alla barn har olika modersmål.
Steg för steg får vi följa hur ett projektarbete, byggt på barnens eget intresse, utvecklas under tre år med hjälp av pedagogisk dokumentation.
Ulla-Britta Bruun-stipendiater 2012.
Lärarförlagets pris: 240 kr
Barnens eget intresse visar vägen
Ett projektarbete som utgår från barnens intressen ger alla möjligheter att uppnå läroplanens mål. Särskilt när man arbetar ämnesintegrerat och med stöd i pedagogisk dokumentation. Då visar barnen själva vägen i arbetet, konstaterar Elisabeth Berggren och Sandra Söderlund.
Vi får följa hur deras projektarbete kring sagan om Bockarna Bruse utvecklades under tre år. Från det första mötet med nyanlända barn med olika modersmål, via ett brobygge efter barnens egna ritningar, till konstruerandet av ett ekosystem. Vi får också följa barns och pedagogers lärprocesser och upptäcka hur arbetssättet genomsyrar och formar även den övriga verksamheten.
Bokens syfte är att inspirera pedagoger i förskola, förskoleklass och de första skolåren att praktiskt arbeta med målen i fokus, men med utgångspunkt i varje enskilt barns kompetenser, kunnande och förmågor.
"Helt förundrad!"
Din bok har lagts till i varukorgen
Med utgångspunkt i varje enskilt barns kompetenser, kunnande och förmågor.Elisabeth Berggren och Sandra Söderlund är båda förskollärare i Eskilstuna som mottog Ulla-Britta Bruuns stipendium 2012 för att dokumentera sina erfarenheter.
Om Bockarna Bruse i förskolan
Titel | Bockarna Bruse i förskolan |
Författare | Elisabeth och Sandra Söderlund |
Utgiven | 2014 |
ISBN | 9789198176209 |