Läs, reflektera och utvecklas tillsammans!

Är vi så färgmedvetna som vi tror?

I Sverige har vi under många år antagit en färgblind hållning gentemot människors hudfärg.

Att vara färgmedveten i förskolan handlar om att se och bekräfta barns erfarenheter av likheter och olikheter. Den här boken ger konkreta exempel på hur ett antirasistiskt och inkluderande arbetssätt kan växa fram i vardagen

Boken kommer i mitten av januari, men kan förhandsbokas nu!
Läs mer och beställ Färgmedveten pedagogik i förskolan>>

Camilla Vahlberg aktuell med ny bok

Hur ser vardagen ut när vi verkligen tar in barnens perspektiv?

Många har ju läst och utvecklats tillsammans med Camilla Vahlbergs första bok, Det hållbara arbetslaget. Nu väljer hon att sätta barnperspektivet i fokus. Camilla Vahlberg visar med vardagsnära exempel hur vi kan lyssna mer, se med barnens ögon och skapa en förskola där barnen får vara medskapare i sin egen vardag.

Boken kommer i mitten av december, men kan förhandsbokas nu!
Läs mer och beställ Barnets perspektiv i förskolan>>

Konflikter - störmoment eller guldläge för lärande?

När barn blir osams väcks ofta starka känslor. Det kan kännas naturligt att snabbt vilja lösa situationen. Men vad händer om vi i stället stannar upp och stödjer barnens kommunikation? Om vi ger dem möjlighet att återberätta, uttrycka känslor och försöka förstå varandras perspektiv?

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Förra årets vinnare av Årets Lärarförfattare, Elin Larsson, har skrivit en mycket lärorik bok om ett ämne som engagerar. Läs mer och beställ: Konflikter och kreativitet i förskolan>>

Du kan också boka Elin som föreläsare. Kanske som ett komplement till en bokcirkel?

Metodboken som gör analysen begriplig, konkret och meningsskapande

Gör analys till ett kraftfullt verktyg i förskolans utveckling!
Katinka Vikingsen är tillbaka med en ny handbok som gör det enkelt att komma igång med kartläggning och analys i förskolan. Med konkreta metoder, exempel och frågor får både förskollärare och rektorer stöd att utvecklas tillsammans – utan att vara experter.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Läs mer och beställ Meningsskapande analys i förskolan>>

Forskningen är tydlig: de pedagogiska relationerna är viktigast för förskolans kvalitet

När vi ser helheten – där omsorg, undervisning och värdegrund samspelar – kan vi skapa de bästa förutsättningarna för varje barns lärande, både här och nu och för framtiden.  Boken visar hur samspelet i vardagen, leken och undervisningen påverkar barns utveckling – även det som kan verka osynligt eller svårt att mäta.

Författare är Marie Eriksson i samarbete med Sven Persson (som i många år forskat om just pedagogiska relationer i förskolan).
⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

 Läs mer och beställ Pedagogiska relationer i förskolan - utveckling och kvalitet>>

Språkrika utemiljöer i förskolan

Förskolan är en viktig arena för språkutveckling. Men hur planerar vi för en språkrik undervisning och lärmiljö ute?  I den här boken delar språkmotorerna Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas med sig av lekfulla, kreativa idéer och konkreta exempel på hur vi under utevistelsen kan kombinera skapande, rörelse och språkande på ett härligt och hållbart sätt. Uppföljaren till Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta är här! 

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Språkrika utemiljöer i förskolan>>
Beställ författarnas första bok, Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta här>>