Ta vara på de viktiga mellanrummen!

Var med och fira vårt 20-års jubileum i november!

Vi fyller 20 år och bjuder på kalaspriser i vår webbshop. Under hela månaden får du 20% rabatt på hela vårt utbud av böcker. Så passa på att fyll på bokhyllor och julklappssäckar. Rabattkoden är: FIRAR20

Du vet väl att hos oss är du inte bara en läsare – du kan faktiskt också vara en av våra ägare, eftersom vi är Sveriges lärares bokförlag. Våra författare är lärare, rektorer och forskare, alla med en djup förankring i skolans värld. Vår styrka ligger i att ge ut böcker som verkligen gör skillnad för dig som vill driva utveckling i skolan. Här får du kunskap som du kan återvända till, gång på gång. Våra böcker erbjuder en rik blandning av beprövad erfarenhet, nutidens utmaningar och den senaste forskningen – en kombination vi vet gör skillnad.

Psykologi för klassrummet av Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin

Psykologi för klassrummet av Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin

Psykologi för klassrummet - i ny uppdaterad version

Nödvändig och lättläst!

En riktig läsarfavorit i ny upplaga. Som lärare behöver man inte bara förstå sina elever, utan en lika viktig aspekt handlar om att förstå och hantera sina egna känslor inför sin arbetssituation.

Två psykologer med lång erfarenhet från skolan ger sina handfasta och konkreta råd för klassrummet.
⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Psykologi för klassrummet>>

Årets Lärarförfattare 2024

I höst utser vi återigen Årets Lärarförfattare. Vi har tagit emot en stor mängd bidrag som inom kort lämnas vidare till juryn. Två lärare - en från skolan och en från förskolan - kommer att ha möjlighet att vinna ett stipendium om 75 000 kr, coachning i ditt bokskrivande och ett bokkontrakt. Vinnaren tillkännages under årets Bokmässa i Göteborg. 

Läs mer om Årets Lärarförfattare här>>

Att lära av andra och lära tillsammans är både kul och hållbart

Att använda boken som bas för individuell kompetensutveckling är sedan länge både uppskattat, kostnadseffektivt och hållbart ur ett lärande- och förbättringsperspektiv. Men varför inte maximera effekten genom att läsa och reflektera tillsammans?

När vi lär, inspireras, tänker och reflekterar tillsammans - det är då vi framkallar den där extra kraften och energin i förbättringsarbetet. 

Att svara på frågor kräver att vi tänker och vi måste tänka för att lära oss. Därför är bokcirkeln genialisk. Många av våra böcker innehåller reflektionsfrågor för att göra det enklare att komma igång helt enkelt. 

Fritidshemmets och skolans relationsarbete av Anna-Carin Bredman och Johan Lungström

Fritidshemmets och skolans relationsarbete av Anna-Carin Bredman och Johan Lungström

Hur tar vi relationsbyggandet till nästa nivå?

En viktig bok som jag rekommenderar alla i skolan att läsa!

Betydelsen av goda relationer är alla inom skolans värld överens om. Men hur utvecklar vi ett relationsarbete?  Det är en fråga som fritidshemslärare Johan Lungström och forskaren Anna-Carin Bredmar tar sig an i den här boken, genom exempel från praktik och forskning. De sätter ljuset på det viktiga mötet mellan elev och vuxen som sker under skoldagen, inte minst i mellanrummen – stunderna mellan dagens olika planerade aktiviteter. En bok för dig i fritidshem, förskoleklass och skola.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Fritidshemmets och skolans relationsarbete här.>>

Se krigsleken av Ebba Theorell

Se krigsleken av Ebba Theorell

Det här är inte en bok om våld, utan om lekar där superhjältar och figurer från filmer och dataspel gestaltas

Se krigsleken visar på komplexiteten i ett engagerande ämne.

Det är lätt att vi vanemässigt säger stopp, när de yngsta eleverna i skolan och fritidshemmet vill leka krig. Ibland är det befogat, men vad innebär det för barnen om vi oreflekterat alltid stoppar den?  Och vad kan vi lära om vi nyfiket studerar vad som egentligen händer i krigsleken? Är det det per automatik en ondskefull lek, eller kan vi istället uppfatta något nytt, en spännande transformation, rörelser och kanske dans?

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Ebba Theorell är aktuell med sin bok Se krigsleken>>  

Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass av Nathalie Lindgren

Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass av Nathalie Lindgren

Mindre stress och mer inspirerande undervisning

Praktiska och konkreta och mycket användbara tips.

Många upplever den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen som en utmaning. Hur kan man förena den med en inspirerande undervisning? I den här boken berättar Nathalie Lindgren om hur hon med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt får stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning att bilda en helhet som främjar kunskapsutvecklingen.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass>>
Nathalie leder också kurser i stationsarbete. Läs mer om kursen och anmäl dig här>>

Språkutveckling på gång! av Ann Nordberg

Språkutveckling på gång! av Ann Nordberg

Forskningsbaserat och lättläst om språkutveckling

En lättläst, kortfattad och inspirerande bok.

Barnspråksforskaren Ann Nordberg som är verksam på Göteborgs universitet, är aktuell med en ny viktig, kortfattad och lättläst bok som är skriven för att ge dina språkliga möten med barn ännu mer kraft och energi. Boken visar enkla och tydliga arbetssätt som vi utifrån forskning vet fungerar språkutvecklande. 

Boken vänder sig till dig som arbetar med barn i åldern 0-9 år.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa.>>

Riskfylld lek av Suzanne Axelsson

Riskfylld lek av Suzanne Axelsson

Vad innebär riskfylld lek?

Vi behöver våga ta risker för att utvecklas.

Vi har inte sällan både känslor och värderingar kring det här med risker. Men barn behöver få möjlighet att testa sina olika förmågor, förstå vad de kan och vad de kanske behöver öva mer på och lära sig. Därför är det här en viktig bok för alla som arbetar med barn.

I den här briljanta boken utforskar Suzanne Axelsson lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och undervisning och hur det ser ut i olika kulturer och länder.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Läs mer och beställ boken >>