Skolform med stora möjligheter

" Lättläst med vetenskaplig förankring och förankrad i läroplanen."

Vi har en skolform som bytt namn, men det saknar betydelse om vi inte också ändrar praktiken och synen på elevgruppen i ett samhällsperspektiv, så skriver Denice Sverla i sin storsäljande bok om den anpassade grundskolan.

Vad menar hon med det? Jo, för att lyckas förändra attityder och få lärandet att lyfta i skolformen så behöver vi ha en syn på att alla elever kan vara en tillgång, en resurs i sitt klassrum. Det är är en mycket uppskattad bok så utmanar sina läsare på ett positivt sätt. 

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Läs mer här och beställ ditt exemplar av Den anpassade grundskolan - när elevsynen lyfter lärandet

Forskningsbaserat och lättläst om språkutveckling

Barnspråksforskaren Ann Nordberg som är verksam på Göteborgs universitet, är aktuell med en ny viktig, kortfattad och lättläst bok som är skriven för att ge dina språkliga möten med barn ännu mer kraft och energi. Boken visar enkla och tydliga arbetssätt som vi utifrån forskning vet fungerar språkutvecklande. 

Boken vänder sig till dig som arbetar med barn i åldern 0-9 år.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa

Varierat och inspirerande - när eleverna själva får välja

Helen Larsson har utvecklat ett arbetssätt som ger många fördelar för både elev och lärare. Hon kallar det digilogt. Det blir roligare, inkluderande och än mer motiverande när man får vara med och välja hur man ska lära. Helen erbjuder därför alltid flera olika verktyg på sina lektioner. Och eleverna - ja, de väljer olika verktyg på olika lektioner, så det blir också varierande. Helen är verksam som specialpedagog i den anpassade grundskolan och driver det uppskattade instagramkontot Mitt digiloga klassrum. Ta del av hennes kunskap och inspireras till att prova nya arbetssätt!

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Det digiloga klassrummet och köp boken

Är den riskfyllda leken nödvändig för vår utveckling?

Vi har inte sällan både känslor och värderingar kring det här med risker. Men barn och elever behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan och vad de behöver lära sig och öva på. Att ta en risk kan vara att utvecklas.

I boken utforskar Suzanne Axelsson lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Läs mer om Riskfylld lek och undervisning och köp boken här