Så utvecklar vi undervisningen!

Var med och fira vårt 20-års jubileum i november!

Vi fyller 20 år och bjuder på kalaspriser i vår webbshop. Under hela månaden får du 20% rabatt på hela vårt utbud av böcker. Så passa på att fyll på bokhyllor och julklappssäckar. Rabattkoden är: FIRAR20

Du vet väl att hos oss är du inte bara en läsare – du kan faktiskt också vara en av våra ägare, eftersom vi är Sveriges lärares bokförlag. Våra författare är lärare, rektorer och forskare, alla med en djup förankring i skolans värld. Vår styrka ligger i att ge ut böcker som verkligen gör skillnad för dig som vill driva utveckling i skolan. Här får du kunskap som du kan återvända till, gång på gång. Våra böcker erbjuder en rik blandning av beprövad erfarenhet, nutidens utmaningar och den senaste forskningen – en kombination vi vet gör skillnad.

Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg av Jesper Grönlund

Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg av Jesper Grönlund

Bedömning är mer än bara betyg

Inför Gy25: få nya infallsvinklar för att kunna utveckla ditt arbete inom bedömning och betygsättning.

Nu står vi på tröskeln till en ny reform, där kursbetyg försvinner och ämnesbetyg införs. Nya reformer påverkar gymnasielärarnas praktik. Boken ger viktiga nycklar till Gy25, men den bidrar också med ett mindset att ta med sig nära nya reformer kommer – för det gör det alltid i skolans värld. Bedömning är mer än bara betyg.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Läs mer om Jesper Grönlunds bok Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg>>

Psykologi för klassrummet av Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin

Psykologi för klassrummet av Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin

Psykologi för klassrummet - i ny uppdaterad version

Nödvändig och lättläst!

En riktig läsarfavorit i ny upplaga. Som lärare behöver man inte bara förstå sina elever, utan en lika viktig aspekt handlar om att förstå och hantera sina egna känslor inför sin arbetssituation.

Två psykologer med lång erfarenhet från skolan ger sina handfasta och konkreta råd för klassrummet.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Psykologi för klassrummet>>

Formellt skrivande i alla ämnen på gymnasiet - att utveckla undervisning

Formellt skrivande i alla ämnen på gymnasiet - att utveckla undervisning

NYHET: Så undervisar du i formellt skrivande i gymnasieskolans ämnen

Det finns ett före... och ett efter!

Gymnasieskolans elever behöver behärska det formella skrivandet, för gymnasiearbetet, och för ev kommande högre studier och arbetsliv. Men för att kunna leda elever mot en utveckling av deras vetenskapliga skrivande, måste du själv som lärare vara medveten om de texter du vill att eleverna ska kunna skriva. Lär dig grunderna i det formella skrivandet av forskaren Suzanne Parmenius Svärd och följ med lärarna Maria Brandin, Daniel Poland och Stina Widell in i undervisningspraktiken och ta del av såväl övningar som reflektioner över lärandeprocessen.

Läs mer om Formellt skrivande i alla ämnen på gymnasiet>>

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hur vi kan arbeta för att motverka hedersförtryck?

En mycket bra handbok som ger både kunskap i ämnet och konkreta förslag för undervisning och bemötande.
I en stor kartläggning om hedersförtryck 2019 ställdes frågor till elever i grundskolan om vart de skulle vända sig om de upplever ett behov av stöd och hjälp. Många uttryckte uppgivenhet, trodde inte att någon skulle kunna hjälpa dem. Men om de ändå skulle söka hjälp, så var det till någon vuxen i skolan de skulle vända sig. Därför är skolan en viktig roll i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Och den här boken är för dig som vill veta mer och bottna i frågan på ett sätt som gör att du också känner att det finns något vi i skolan kan göra, som gör skillnad. Det här är en hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.
⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Påhl Ruins bok  Hedersförtryck - så kan skolan motverka det>>

Att leda förändringsarbete i förskola och skola av Peter Fowelin

Att leda förändringsarbete i förskola och skola av Peter Fowelin

Hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete?

En utmärkt ledarskapsbok!

Alla med ledarpositioner i skola och förskola vet att utveckling och förbättring alltid står på dagordningen. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Alla ledare har känt det här motståndet, i stort och smått. Att tänka bort det går inte, men att ändra sättet som vi tänker kring det går! I den här boken får du bl a lära dig hur du vänder motstånd till möjligheter med hjälp av lösningsfokuserade metoder. Missa inte denna nya utgåva av en bok full av konkreta verktyg för att skapa arbetsformer och kultur för förändring – både i det egna ledarskapet och för organisationen i sin helhet.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Peter Fowelins bok Att leda förändringsarbete i förskola och skola - från motstånd till möjlighet