Meningsskapande analys i förskolan
NYHET PÅ VÄG
Vad betyder egentligen ”analys” i förskolans vardag – och hur gör man? Den här metodboken är en praktisk handbok för dig som vill förstå och använda analys som ett verktyg i förskolans utvecklingsarbete.
Förhandboka nu och få din bok direkt från tryckeriet i början av juli.
Lärarförlagets pris: 310 kr

Analys i praktiken – begripligt, konkret och meningsskapande
Meningsskapande analys i förskolan är metodboken för dig som vill arbeta systematiskt med att förstå och utveckla verksamheten. Här står analysen i centrum – inte som något svårt eller abstrakt, utan som ett konkret och lustfyllt verktyg i det kollegiala lärandet. Boken ger stöd i hur du tar dig an kartläggning och analys i förskolan med hjälp av tydliga metoder, praktiska exempel och guidande frågor.
Boken vänder sig både till förskollärare och rektorer som vill göra analys till ett redskap för kollegialt lärande, utveckling och professionell fördjupning. Du behöver inte vara expert på analys – din nyfikenhet och din erfarenhet från praktiken räcker långt.
Med tydliga instruktioner, praktiknära exempel och metodstöd hjälper boken dig att ta nästa steg i din yrkesroll. Du får förståelse för vad analys är och varför det inte behöver vara svårt – men kan göra stor skillnad.
Din bok har lagts till i varukorgen
Att analysera handlar om granskning, lärande och utveckling
- inte om att bocka i rutor eller att formulera passande svar på någon annans färdiga frågor.

Katinka Vikingsen har lång bakgrund som förskollärare, mellanledare och rektor. Idag arbetar hon med skolutveckling genom främst handledning och coaching.
Katinka har tidigare skrivit Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion tillsammans med Erika Kyrk Seger och är dessutom författare till boken Rum för lärande.


Om bokens titel
Titel | Meningsskapande analys i förskolan |
Författare | Katinka Vikingsen |
Utgiven | 2025 |
ISBN | 9789198857702 |