Meningsskapande analys i förskolan
Vad betyder egentligen ”analys” i förskolans vardag – och hur gör man? Den här metodboken är en praktisk handbok för dig som vill förstå och använda analys som ett verktyg i förskolans utvecklingsarbete.
NYHET 2025
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
BTJ-häftet 18, 2025
Lärarförlagets pris: 310 kr

Analys i praktiken – begripligt, konkret och meningsskapande
Meningsskapande analys i förskolan är metodboken för dig som vill arbeta systematiskt med att förstå och utveckla verksamheten. Här står analysen i centrum – inte som något svårt eller abstrakt, utan som ett konkret och lustfyllt verktyg i det kollegiala lärandet. Boken ger stöd i hur du tar dig an kartläggning och analys i förskolan med hjälp av tydliga metoder, praktiska exempel och guidande frågor.
Boken vänder sig både till förskollärare och rektorer som vill göra analys till ett redskap för kollegialt lärande, utveckling och professionell fördjupning. Du behöver inte vara expert på analys – din nyfikenhet och din erfarenhet från praktiken räcker långt.
Med tydliga instruktioner, praktiknära exempel och metodstöd hjälper boken dig att ta nästa steg i din yrkesroll. Du får förståelse för vad analys är och varför det inte behöver vara svårt – men kan göra stor skillnad.
Så här tycker våra läsare ...

Helhetsbetyg 5 - Briljant!
Meningsskapande analys i förskolan hjälper arbetslagen att se förbättringsmöjligheter och att inte fastna i upprepade mönster. Det är en mycket bra och viktig bok som är till stor hjälp för de som på allvar vill sätta sig in i ett medvetet och praktiknära analysarbete som passar den egna verksamheten. Pedagogerna får inspiration och möjligheter att skräddarsy sin egen dokumentation, synliggöra arbetet och därmed stärka verksamheten och arbetslaget.
Betyg 5 - Briljant!
Ulf Mårtensson, Btj-häftet 18/2025

Meningsskapande analys i förskolan - aldrig har väl en titel sammanfattat innehållet så bra
Jag sammanfattar det hela med ett WOW! Men framförallt TACK! Den här boken har redan gett oss praktiska och användbara verktyg för vardagen i förskolan. I min roll som pedagogista har jag redan praktiserat och tipsat pedagoger om hur meningsfulla analyser kan göras på i princip stående fot med hjälpa av konkreta tips direkt hämtat ur boken. Tillsammans har vi upptäckt att analys inte behöver vara något tungt arbete som sker en gång om året – utan något som kan bli en naturlig, meningsfull del av vardagen och barnens utbildning. Jag önskar att någon hade lagt den här boken i min hand redan första dagen som förskollärare. Samtidigt känner jag att den ger minst lika mycket till mig idag, med många års erfarenhet i yrket. En bok som verkligen gör skillnad – både i tanke och praktik.
Vi kommer köpa in denna bok till våra förskolor och jag är så otroligt taggad på att se vilken skillnad den kommer att göra för pedagogerna men framförallt barnens tid i förskolan. Jag trodde faktiskt aldrig jag skulle säga det… men här kommer det; analys i förskolan, det är ju himla spännande och intressant. Tack Katinka för du fick mig att inse det!!
Anna Jonasson, pedagogista i Oskarshamn
Din bok har lagts till i varukorgen
Att analysera handlar om granskning, lärande och utveckling
- inte om att bocka i rutor eller att formulera passande svar på någon annans färdiga frågor.

Katinka Vikingsen har lång bakgrund som förskollärare, mellanledare och rektor. Idag arbetar hon med skolutveckling genom främst handledning och coaching.
Katinka har tidigare skrivit Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion tillsammans med Erika Kyrk Seger och är dessutom författare till boken Rum för lärande.


Om bokens titel
Titel | Meningsskapande analys i förskolan |
Författare | Katinka Vikingsen |
Utgiven | 2025 |
ISBN | 9789198857702 |