Vårdnadshavare i förskolan – förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman

Relationen och kommunikationen med vårdnadshavare kan se väldigt olika ut. Många upplever också att vårdnadshavare, på olika sätt, kan vara svåra att kommunicera med.

Därför finns den här boken. Den bygger både på forskning och beprövad erfarenhet. 

⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
BTJ-häftet 23, 2024

Lärarförlagets pris: 295 kr

När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala.

Så bygger vi förtroendefulla relationer för ett professionellt samarbete

Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande.  Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.

Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.

Den här boken passar mycket bra att läsa för gemensamma reflektioner i bokcirkelns format. Läs mer här

"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner."

Btj-häftet 23/2024

Helhetsbetyg: 5 - briljant!

Boken har ett brett innehåll och lyfter fram flera viktiga områden inom ämnet. Den rymmer många aktuella, vardagsnära och igenkännbara situationer och här finns flera konkreta exempel som ger underlag till samtal och reflektioner för att utveckla den egna praktiken. Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete.

Gunilla Essén, lektör
Btj-häftet nr 23/2024

"Empatisk timing" – ett nyckelbegrepp för hur relationen med vårdnadshavare bör hanteras av förskolans personal

Jag uppskattar att författarna lyckats få in nya perspektiv kring vårdnadshavarna, dels i kapitlet om förskolans historia, dels i synen på forskning som en självklar del i samarbetet med vårdnadshavare. Oavsett om du har lång erfarenhet eller är ny i yrket så är denna bok en tillgång i den relationella praktiken.

Veronica Ferm, specialpedagog, Kungsbacka
ur tidningen Specialpedagogiks bokrecension

Genom konkreta exempel och verktyg belyser boken vikten av respektfullt partnerskap och ger praktiska råd för att förbättra kommunikationen och samarbetet i förskolan

Boken är lätt att ta till sig, lättläst och värd att läsa för alla som vill utveckla och fördjupa förskolans viktiga samarbete tillsammans med vårdnadshavarna. Boken kan läsas i sin helhet men vill man så går det även att välja enstaka kapitel att arbeta med utifrån det arbetslaget/förskolan vill fokusera på eller utveckla, exempelvis ”Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare” eller ” Att bygga förtroende med olikhet som grund”. Läsarna kan då med fördel använda sig av de reflektionsfrågor som varje del av boken avslutas för gemensam reflektion för ett hållbart kollegialt lärande.

Staffan Nord, specialpedagog Hovsta/Dylta förskolor
Pedagog Örebro

Det är en värdefull bok för arbetslag eller hela förskolor som tillsammans vill utveckla och fördjupa sin utbildning och det viktiga samarbetet med vårdnadshavarna

Boken har ett brett innehåll och rymmer många aktuella, vardagsnära och igenkännbara situationer som ligger nära läsarnas vardag. Dessutom finns flera konkreta exempel som ger underlag till samtal och reflektioner för att utveckla den egna praktiken. 

Bland ämnena och exemplen ryms samtalets funktion för att bygga relationer, samarbete och inkludering genom ett projekterande arbetssätt, den pedagogiska dokumentationens betydelse och relationskompetens – en professionell förmåga att kunna knyta an, upprätthålla och utveckla relationer. Boken närmar sig också svårare frågor, som det komplexa uppdraget när kultur och språkbakgrund skiljer sig åt och förmågan hitta olika strategier för olika familjer genom att lyssna och tillmötesgå samtidigt som uppdraget värnas.

Det är en värdefull bok för arbetslag eller hela förskolor som tillsammans vill utveckla och fördjupa sin utbildning och det viktiga samarbetet med vårdnadshavarna.  

Gunilla Essén, Reggio Emilia 
Läs recensionen i sin helhet här>>

Din bok har lagts till i varukorgen

Vad anser vi att vårdnadshavare kan vara med och påverka?

Författare

Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping.

Om Vårdnadshavare i förskolan – förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Titel Vårdnadshavare i förskolan – förtroendefulla relationer för professionellt samarbete
Författare Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennerfors och Charlotte Öhman
Utgiven 2024
ISBN 9789198857610