Vad gör skillnad i rektorspraktiken?

Nyhet! Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap

Rektorsomsättningen är förödande för svensk skola, och något vi måste ta på största allvar. Vi behöver rektorer som vill och orkar vara kvar i yrket och har både kraft och förmåga leda och utveckla den pedagogiska verksamheten.

Rektorsutbildaren och coachen Emma Dahl har skrivit en bok som utgår från aktuell och relevant forskning om ledarskap och skolutveckling, men har framför allt fokus på hur vi kan få till det i praktiken. En bok full av inspiration, kunskap och energi till att göra jobbet roligare och mer hållbart. Läs mer om Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap - en handbok.

Emma Dahl är också kursledare för Lärarfortbildning. Läs mer om kursen med samma namn här

En bok som växer med ditt ledarskap

Det här är en unik ledarskapsbok - den enda i sitt slag - för dig som antagit den spännande uppgiften att leda andra inom förskolan. Det är en bok som ger dig kunskap och verktyg men också utmanande uppgifter. Utifrån nyckelorden hållbarhet och självreflektion så hoppas vi att det här är en bok som du kommer att leva med länge!

Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har lång erfarenhet av förskoleutveckling och ledarskap. Båda har arbetat som mellanledare och chefer – nu har de skapat boken som de själva hade önskat sig i sin ledarskapsutveckling.  Läs mer om Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion här

Hur kan vi samverka för att minimera den problematiska skolfrånvaron?

En mycket bra handbok som väl fyller sitt syfte.

Vi behöver samverka för att hitta lösningar på den problematiska skolfrånvaron. Samverka inom skolan, men också utanför skolan, med andra aktörer i samhället som möter eleverna.

Det här är en helt ny antologi som sätter ord på hur en aktiv samverkan mellan skola, socialtjänst och hälso-och sjukvård kan fungera.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro och beställ

Hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete?

En utmärkt ledarskapsbok!

Alla med ledarpositioner i skola och förskola vet att utveckling och förbättring alltid står på dagordningen. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Alla ledare har känt det här motståndet, i stort och smått. Att tänka bort det går inte, men att ändra sättet som vi tänker kring det går! I den här boken får du bl a lära dig hur du vänder motstånd till möjligheter med hjälp av lösningsfokuserade metoder. Missa inte denna nya utgåva av en bok full av konkreta verktyg för att skapa arbetsformer och kultur för förändring – både i det egna ledarskapet och för organisationen i sin helhet.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Peter Fowelins bok Att leda förändringsarbete i förskola och skola – från motstånd till möjlighet

Hur vi kan arbeta för att motverka hedersförtryck?

En mycket bra handbok som ger både kunskap i ämnet och konkreta förslag för undervisning och bemötande.
I en stor kartläggning om hedersförtryck 2019 ställdes frågor till elever i grundskolan om vart de skulle vända sig om de upplever ett behov av stöd och hjälp. Många uttryckte uppgivenhet, trodde inte att någon skulle kunna hjälpa dem. Men om de ändå skulle söka hjälp, så var det till någon vuxen i skolan de skulle vända sig. Därför är skolan en viktig roll i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Och den här boken är för dig som vill veta mer och bottna i frågan på ett sätt som gör att du också känner att det finns något vi i skolan kan göra, som gör skillnad. Det här är en hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.
⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Påhl Ruins bok  Hedersförtryck - så kan skolan motverka det