De yngsta barnen och värdegrunden
Att arbeta med förskolans yngsta barn är ett uppdrag som rymmer både glädje och utmaning. Här möts omsorg och undervisning, planering och närvaro, barnens behov och de vuxnas professionalitet. Det kräver lyhördhet, samarbete och mod att ständigt pröva sin egen praktik – mitt i en vardag där allt händer samtidigt.
Lena Edlund lyfter fram just detta uppdrag: hur vi kan förstå, stötta och undervisa de yngsta barnen på ett sätt som ger mening för både barn och pedagoger – och som gör vardagen till en plats för lärande, trygghet och gemenskap.
I triologin om förskolans yngsta barn ingår även böckerna om läroplanen och undervisningen.
⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 4 - Mycket bra!
BTJ-häftet nr 12, 2022
Lärarförlagets pris: 310 kr
Att bygga trygghet, respekt och gemenskap – varje dag
Att arbeta med värdegrund i förskolan handlar inte om färdiga modeller – det handlar om vardagen. I skratt och gråt, i delaktighet och välbefinnande formas barnens förståelse för sig själva och andra. Lena Edlund visar hur vi tillsammans med de yngsta kan skapa en förskola där värderingar syns i handling – när barnen leker, förhandlar, tröstar och hittar sin plats i gruppen.
Boken ger konkreta exempel och reflektionsfrågor som hjälper arbetslaget att se hur värderingar påverkar både samspelet med barnen och samarbetet med vårdnadshavare. Den uppmuntrar till att våga granska sina egna normer och utveckla en gemensam värdegrund som håller – i vardagen, i teamet och i mötet med varje barn.
Glädje som pedagogisk strategi ...
I arbetet med värdegrunden är det viktigt att ha en lyhördhet för barnets känslor, såväl positiva som negativa. Alla känslor behöver accepteras, respekteras och bekräftas.
Lena sätter fokus på det lilla - som också är det stora - mitt i en vardag fylld av känslor, omsorg och undervisning.
Sagt om boken:
Många konkreta exempel tillsammans med forskning och reflektionsfrågor
Med utgångspunkt i de yngsta barnens perspektiv lyfter Lena Edlunds bok fram viktiga perspektiv såsom interkulturalitet och demokrati på ett enkelt och konkret sätt. Många konkreta exempel tillsammans med forskning och reflektionsfrågor skapar en bok som kan ligga till grund för många pedagogers kollegiala samtal och pedagogiska utveckling. Det lyfts också fram många positiva bilder av förskolan utifrån ett samhälls- och hållbarhetsperspektiv där förskolan beskrivs som viktig för hela landet men också för individuella barns hälsa.
Bokens innehåll bidrar både till reflektioner kring den egna pedagogrollen, konkreta beskrivningar och exempel av uppdraget samt tips på hur vi kan skapa en samsyn i arbetslaget. Det är en bok som jag vill beställa in till våra förskolor för att använda som underlag för våra pedagogiska frågor.
Erika Gudmundsson Olsson, kvalitetsledare
Stockholm
Detta är en bok jag verkligen gillar och rekommenderar alla att läsa
Värdegrunden är det viktigaste vi kan arbeta med , eller som Lena Edlund skriver ” utbildningens golv”. Boken är lätt att läsa. Under läsningen är det stor igenkänning till vardagen i förskolan men det väcks också många nya tankar. Jag fastnade för delen där det stod om glädjefylld omsorg som pedagogisk strategi. Det har jag redan delat av mig med till mina kollegor. Delen om åldersdiskriminering var väldigt intressant, tycker jag. Jag rekommenderar att ni läser denna bok och diskuterar i arbetslaget. Vi måste våga prata om hur vi agerar i både positiva och negativa situationer för att ge barnen en trygg och rolig tid i förskolan.
Anne Margrethe Larsen, förskollärare
SIGTUNA
En värdefull, mycket intressant och stimulerande bok för verksamma i förskolan
Boken ger rikligt med exempel från situationer i förskolan och det finns konkreta förslag att prova i praktiken. Speciellt intressant är kapitlet som tar upp lekens betydelse för arbetet med värdegrunden. Författaren menar att leken tagits för given och att det är tydligt från styrdokument att den ska vara en lärande aktivitet som kan stimulera motorik, samarbete och problemlösning och kommunikation.
En värdefull, mycket intressant och stimulerande bok för verksamma i förskolan.
Helhetsbetyg: Mycket bra!
Katharina Jacobsson
Lektör, BTJ
ur BTJ-häftet nr 12, 2022
En fin liten pärla är den här boken, i all sin enkelhet full med klokskap!
Lena Edlund skriver rakt och vardagsnära om hur just vardagens alla små saker är det som bygger vår värdegrund. Det är inte i de stora orden och de fint formulerade planerna som det avgörs. Det är i våra handlingar som förskolans demokrati levs, det är i det faktiska görandet som vår värdegrund syns. Hur agerar vi som pedagoger för att möjliggöra barns faktiska inflytande? Hur gestaltar vi förskolan som en demokratisk mötesplats? En fin liten pärla är den här boken, i all sin enkelhet full med klokskap!
Anna Thoresson
Förskollärare, författare och fortbildare
Din bok har lagts till i varukorgen
Klimatet i arbetslaget signalerar tydligt till barnen vilka värderingar pedagogerna har.
Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk handledare, fortbildare och förskolechef.
Om De yngsta barnen och värdegrunden
| Titel | De yngsta barnen och värdegrunden |
| Författare | Lena Edlund |
| Utgiven | 2022 |
| ISBN |
9789188149657 |
Mer av Lena Edlund
Läs mer om De yngsta och läroplanen och De yngsta och undervisningen.
Läs mer om Den röda tråden - om progression och likvärdighet i förskolan>>
