Nya verktyg för relationsarbetet

Lärarnas eget förlag - med böcker som gör dig bättre på jobbet!
Ledarskapsböcker

 

Håll dig uppdaterad om nyheter, webbinarier och andra erbjudanden, prenumerera på vårt nyhetsbrev

 

Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro

Sirkka Persson och Max Hjorton (red)

Så kan skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård arbeta tillsammans
Antologin belyser hur skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård kan arbeta tillsammans för att stötta elever med problematisk skolfrånvaro. Genom erfarenheter från olika professioner ges inspiration och arbetssätt som stärker samverkan, ökar delaktigheten och underlättar vägen tillbaka till skolan.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Att leda förändringsarbete i förskola och skola

Peter Fowelin

Från motstånd till möjlighet
Boken visar hur ledare i förskola och skola kan skapa en kultur som främjar förändring och utveckling. Genom teorier, praktiska metoder och exempel på lösningsfokuserat ledarskap får läsaren stöd i att vända motstånd till möjligheter och leda hållbara utvecklingsprocesser.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Demokratilärande i klassrummet

Anna Klockar och Mia Vestman

Källtillit, kritiskt tänkande och identitetsskapande i en komplex omvärld
Demokratilärande handlar om att förstå det komplexa i en osäker omvärld och förmå hantera utvecklingen när omvärlden kryper in i våra klassrum och liv. Med praktiken i fokus presenterar den här handboken handfasta evidensbaserade strategier och verktyg som kan främja elevers demokratilärande. Detta exemplifieras genom olika metoder som utgår från ett elevaktivt klassrum.

 

Det digiloga klassrummet – varierad undervisning som inkluderar

Helen Larsson

När eleven får vara med och välja vägen till lärande
Boken presenterar ett digilogt arbetssätt där digitala och analoga verktyg kombineras för att ge varje elev möjlighet att lära på sitt sätt. Genom varierade övningar och valfrihet blir undervisningen mer motiverande, inkluderande och rolig – för både elever och lärare.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Det meningsfulla klassrummet

Maria Wiman

När skolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull
Boken visar hur lärare med små medel kan skapa sammanhang som gör skoldagen relevant och motiverande för eleverna. Den lyfter fram struktur, delaktighet och ett varmt ledarskap – och ger samtidigt stöd för att lärare själva ska orka i ett krävande yrke.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Digital undervisningsmiljö

Helena Kvarnsell

En handbok för alla lärare bakom skärmen
Boken ger konkreta strategier för ledarskap, arbetsro och studieteknik i den digitala klassrumsmiljön. Den visar hur undervisningen kan anpassas för alla elever, samtidigt som läraren får stöd i att effektivisera planering, bedömning och dokumentation.

Fritidshemmets och skolans relationsarbete

Anna-Carin Bredman och Johan Lungström

Relationer som grund för lärande
Boken visar hur fritidshemmets erfarenheter av relationsskapande kan berika hela skolans arbete. Genom berättelser, modeller och forskarperspektiv ges inspiration till hur vuxna kan stärka mötet med elever – även i de små mellanrummen under skoldagen.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Från hemmasittare till återvändare – vägar till skolnärvaro

Sirkka Persson

Vägen tillbaka till skolan
Boken belyser orsakerna bakom långvarig skolfrånvaro och visar hur samverkan mellan skola, hem och andra aktörer kan göra skillnad. Genom exempel och praktiska råd får läsaren vägledning i att skapa förutsättningar för elever att återvända och lyckas i skolan.

Första tiden – min guide för en trygg start

Maria Wiman

Att hitta rätt i klassrummet från start
Boken stöttar nya lärare i att hantera det ofta stora glappet mellan utbildning och verklighetens praktik. Med humor, värme och konkreta exempel visar Maria Wiman hur man kan bygga relationer, hantera konflikter och skapa fungerande undervisning redan från första dagen i yrket.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Hedersförtryck – så kan skolan motverka det

Påhl Ruin

Att upptäcka, stötta och förebygga i tid
Ett stort antal elever i Sverige utsätts för hedersförtryck i någon form och skolan är ofta den plats där problemen först kan upptäckas. Den här boken visar hur skolpersonal kan arbeta för att tidigt se signaler, ge stöd till utsatta elever och bygga en tryggare skolmiljö. Genom exempel och expertintervjuer får läsaren konkreta vägar till ett mer systematiskt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Lärardriven Skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund

Lena Lindblad Petersen och Gunilla Pettersson Berggren

Kollegialt lärande som förändrar undervisningen
Boken visar hur lärare och skolledare kan utveckla undervisningen systematiskt genom Learning Study. Med exempel från Sjöstadsskolan inspirerar den till kollegialt arbete på vetenskaplig grund som stärker både undervisning och elevresultat.

Psykologi för klassrummet

Jenny Jakobsson Lundin och Tuija Lehtinen

När pedagogik möter psykologi
Boken visar hur psykologisk kunskap kan hjälpa lärare att förstå både elever och sina egna reaktioner i klassrummet. Med forskning, fallbeskrivningar och praktiska strategier får lärare och skolledare verktyg för att hantera konflikter, stärka motivation och arbeta hälsofrämjande.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Relationsfokus i skolan

Anna Bromark och Stefan Broström

Så når du elever som utmanar
Relationsfokus i skolan ger lärare verktyg för att hantera och stärka relationen till elever som utmanar. Med modeller som Ansvarstårtan och Lärandezonen visar boken hur vi kan skapa hållbara relationer och en mer fungerande vardag i klassrummet.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Riskfylld lek och undervisning

Suzanne Axelsson

När risk blir en del av lärandet
Boken utforskar hur riskfylld lek kan förstås och användas i undervisningen. Suzanne Axelsson visar, med forskning och internationella perspektiv, hur barns utforskande stärker både lärande och mod.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - briljant!

 

Skrivdidaktik i alla ämnen

Anne Håland

Så stöttar du elevernas skrivande
Anne Håland visar hur lärare kan arbeta med ämnesspecifika skrivsätt i alla årskurser. Med exempel som modelltexter, skrivramar och iscensatta kommunikationssituationer får du verktyg för att utveckla elevernas skrivande i olika ämnen.

Specialpedagogiken som lyfter lärandet - i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp

Denice Sverla

Årets Lärarförfattare 2024

Denice Sverla visar hur undervisningen kan göras begriplig, meningsfull och utmanande för elever i anpassad skola och särskilda undervisningsgrupper. Med konkreta metoder och tydliga didaktiska frågor får både elever och lärare möjlighet att växa.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9

Annsofie Engborg (red)

Klassrumsnära exempel
Denna antologi visar hur lärare kan stötta elevers språk- och kunskapsutveckling genom dialog, modellering och reflekterande undervisning. Med klassrumsnära exempel ges verktyg för planering, undervisning och bedömning som stärker elevernas förmåga att förstå och producera komplexa texter.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Språklig mångfald i klassrummet

Åsa Wedin (redaktör), Karin Allard, Jim Cummins, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Anneli Wessman

Flerspråkighet som styrka i undervisningen
Denna antologi visar hur lärare kan bekräfta och använda elevers språkliga resurser i klassrummet. Med konkreta exempel från F–6 ges verktyg för att skapa trygghet, stärka lärande och göra flerspråkighet till en tillgång.

Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa.

Ann Nordberg

Möten som får barns språk att växa
Barnspråksforskaren Ann Nordberg visar hur vardagliga möten kan bli språkutvecklande tillfällen. Med enkla och forskningsbaserade arbetssätt får du verktyg att stötta barns språk i åldrarna 0–9 år.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Varierad undervisning i matematik

Johanna Bolling

Helklassundervisning och särskilt stöd i årskurs 1-6
En bok om matematik som väcker nyfikenhet och når fram. Johanna Bolling visar hur du kan kombinera tydlig struktur med kreativ variation i undervisningen. Med konkreta lektionsupplägg, exempel från klassrummet och praktiska verktyg får du stöd i att göra matematiken mer tillgänglig, meningsfull och engagerande för alla elever.

Fler böcker för dig i grundskolan

Här följer ett urval av böcker där vissa är sk Print-On-Demand, dvs vi trycker upp dem exklusivt för dig. Det innebär att de har lite längre leveranstid än normalt. 

Elever som utmanar oss – hitta lösningar som fungerar

Veronica Gustafsson

Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hon vill öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva förmågor påverkar elevernas skolvardag.
Författaren visar hur lärares bemötande kan stötta elever som utmanar – och utvecklar – sina lärare. Egna erfarenheter varvas med teori och forskning, vilket gör boken användbar både för den enskilda läraren och för arbetslaget.

Folkskola såsom bottenskola

Fridtjuv Berg

I anslutning till 100-årsminnet av Fridtjuv Bergs död ges denna faksimil av originalutgåvan ut i samarbete mellan Lärarstiftelsen, Lärarförbundet och Lärarförlaget.

Föra tanken vidare

Ulla Wiklund

Ulla Wiklund beskriver två metoder att använda som verktyg för att utveckla ett nytt arbetssätt i klassrummet, och du får möta flera lärare som prövat metoderna. Genom deras beskrivningar av sin egen utveckling, och elevers egna ord om sitt lärande, får du inblickar i bokens huvudtema: att reflektera mera.

Hur man älskar ett barn

Janusz Korczak

I nyutgåvan av Hur man älskar ett barn, formulerar Janusz Korczak sin syn på barn och barns rättigheter, vilket lade grunden till Barnkonventionen.

Lektionen är helig – när undervisningen står i centrum

John Steinberg

Vad innebär en lyckad lektion? Varför lägger skolan så mycket energi på kringaktiviteter i stället för att satsa på undervisningen? Med enkla och jordnära uppgifter i sann ”gräv där du står”-anda ger boken uppslag till övningar och diskussioner för både den enskilda pedagogen och arbetslaget.

 

L som i Läsa, M som i metod – om läsinlärning i förskoleklass och skola

Hasse Hedström

Fem forskare och en speciallärare med lång erfarenhet av läs- och skrivinlärning intervjuas: Martin Ingvar, Caroline Liberg, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg, Margit Tornéus och Ingegärd Hemmingsson.

Mötet med texten – inkluderande läsundervisning

Jenny Edvardsson

Med ett inkluderande förhållningssätt, där alla elever får tillgång till strategier och stöd, lockar Jenny Edvardsson ovana läsare på gymnasiets yrkesprogram, inte minst pojkar, in i böckernas värld. Elevernas egna erfarenheter är centrala när de läser, reflekterar och diskuterar texter i såväl traditionell form som digitalt eller multimodalt.

Pedagogikens pionjärer

Katarina Bjärvall

Pedagogikens pionjärer är berättelsen om tjugoen modiga och kontroversiella lärare och deras idéer. Alla har starkt påverkat den svenska skolan och förskolan, liksom vår syn på barn och kunskap. Deras gärningar spänner över fyra sekler, från Johan Amos Comenius till Paulo Freire, och över fyra kontinenter. Idéer hakar i och förstärker varandra – eller bryts och omvandlas till något helt nytt. Tillsammans blir pionjärernas liv och tankar en exposé över den moderna pedagogikens utveckling.

Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism

Alexander Skytte

När bemötandet gör hela skillnaden
I sin bok delar Alexander Skytte sina erfarenheter av att växa upp med adhd och autism – och av att senare själv bli lärare. Hans berättelser, reflektioner och kopplingar till forskning ger en levande bild av vad som hjälper elever med npf att lyckas i skolan.

Slöjd i en digital skola

Martina Rylander Lundström (red)

I boken ryms inspiration, diskussioner och exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i slöjdsalen: interaktiva brädspel, lysande kläder och larmande fågelholkar med mera. Författarna djupdyker också i slöjdämnets roll i dagens och framtidens skola. Redaktören Martina Rylander Lundström är själv legitimerad lärare i slöjd och svenska.

Politik & pedagogik – en biografi över Fridtjuv Berg

Joakim Landahl

Fridtjuv Berg (1851–1916) är en av de stora profilerna i den svenska skolans historia. Han var folkskolläraren som arbetade för att förbättra lärarkårens villkor. Men han var också ecklesiastikministern som genomdrev den omstridda stavningsreformen.

Slöjda för livet

Kajsa Borg & Lars Lindström (red)

Fjorton författare med god inblick i dagens skola och lärarutbildning beskriver utifrån sina egna erfarenheter och vetenskapliga rön olika pedagogiska slöjdverksamheter. Och de förklarar varför slöjd är viktigt för livet - nu och i framtiden! Denna antologi vänder sig till slöjdlärare, skolledare, lärarstudenter och andra intresserade.

Undervisningen mellan oss – pedagogiska utmaningar

Anne-Marie Körling

”Vi behöver tala om undervisningen. Den har under lång tid fått stå i skymundan för allt det andra. Undervisningen är själva kärnan i skolans verksamhet.” Här bygger Anne-Marie Körling vidare på sina tankegångar från Läraren inom mig och vänder blicken mot undervisningen och hur den kan utvecklas.

Värdeskapande lärande

Maria Wiman

Det värdeskapande lärandet ställer frågan ”För vem är denna kunskap värdefull idag?” Forskning visar att elevernas motivation ökar med detta inkluderande arbetssätt, där var och ens arbete räknas. I grunden ligger ett medvetet arbete med relationer, tydliga frågor och mål. Maria Wiman utsågs till ”Årets bästa lärare” 2019 av Handelskammaren.