Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro

Max Hjorton och Sirkka Persson

Vi behöver samverka för att hitta lösningar på den problematiska skolfrånvaron. Samverka inom skolan, men också utanför skolan, med andra aktörer i samhället som möter eleverna.

Det här är en helt ny antologi som sätter ord på hur en aktiv samverkan mellan olika instanser kan fungera.

NYHET 2024. 

⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 4 - Mycket bra!
Btj-häftet 13, 2024

Lärarförlagets pris: 335 kr

För att en aktiv samverkan ska fungera både främjande, förebyggande och åtgärdande behöver vi ha kunskap om varandras verksamheter och förståelse för varandras uppdrag. Vi behöver också skapa strukturer för att tydliggöra för alla hur, var och när vi ska mötas och aktivt samverka.

Kunskap, inspiration och förslag på arbetssätt som stödjer en aktiv samverkan för ökad skolnärvaro

Problematisk skolfrånvaro är en komplex fråga. Elever behöver stöd för att kunna återvända till skolan. Vi som arbetar inom skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård har olika uppdrag, men också ett gemensamt ansvar för dem som har behov av insatser från flera aktörer samtidigt. Den här boken handlar om hur vi kan samverka.

Hur kan vi utveckla våra sätt att arbeta tvärprofessionellt? Hur kan vi bli bättre på att samverka med föräldrar och hur kan vi öka elevernas delaktighet i arbetet för återgång till skolan?

Författarna i den här antologin bidrar med kunskap och erfarenheter från olika professioner som möter elever som befinner sig i en problematisk skolfrånvaro. Boken ger information, inspiration och förslag på arbetssätt som stödjer en aktiv samverkan för ökad skolnärvaro.

Antologins kapitelförfattare är Max Hjorton, Ausdis Collberg, Malin Ekfeldt, Helena Engström, Kerstin Hassan, Anna Orwallius, Matias Pitkänen, Henrik Råneberg, Sofia Ward och Sirkka Persson. Läs mer om respektive författare här>>

Se vårt inspelade webbinar

Vill du höra Max och Sirkka berätta om hur vi genom en aktiv samverkan kan öka skolnärvaron.


Titta på deras uppskattade webbinar från 2024 här>>

Så här tycker våra läsare om Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro:

En mycket bra handbok som väl fyller sitt syfte.

"Bokens syfte är att sprida kunskap om hur uppdraget inom skola, socialtjänst och vård ser ut, samt visa hur dessa verksamheter genom aktiv samverkan kan arbeta åtgärdande och förebyggande mot problematisk skolfrånvaro. Med aktiv samverkan syftar författarna på olika former av arbetssätt som innefattar tvärprofessionella team. Exempelvis: närvaroteam, skolsociala team eller olika projekt med representanter från olika verksamheter. Detta är en mycket bra handbok som väl fyller sitt syfte. Författarna delar med sig av aktuell kunskap om orsaker och risker för skolfrånvaro och beskriver utifrån sitt yrkesmässiga perspektiv hur de arbetar och kan bidra i samarbete runt elever med problematisk frånvaro. I boken finns många konkreta exempel på samverkan mellan olika yrkeskategorier, elever och vårdnadshavare. Även exempel på olika organisations- och mötesformer gynnsamma för samverkan och delaktighet. Kartläggningsmaterial och samtalsfrågor finns med som bilagor."

Therese Nordholm, lektör
Läs hela recensionen i Btj-häftet 13/2024

Seriös samverkan är enda chansen

Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro. Persson och Hjorton har lyckats skapa en omfattande och användbar guide som kan göra verklig skillnad. Med sin gedigna teoretiska grund och praktiska råd ger boken både inspiration och konkreta verktyg i arbetet för ökad skolnärvaro.

Margot Zakariasson, specialpedagog i Lund
Specialpedagogik nr 4/2024

Vilken bra och tydlig bok!

Aktiv samverkan för ökad närvaro är en bok som alla som är verksamma inom skolan skulle ha nytta av. Den bjuder på tydliga problembeskrivningar, kopplingar till skollagen och styrdokumenten och framförallt - konkreta lösningar på hur olika professioner och roller med anknytning till skolan kan samverka för att ge alla elever förutsättningar att tillgodose sig sin utbildning. Boken understryker att det är möjligt, oavsett förutsättningar, att stötta eleverna som faller mellan stolarna och att det går att förebygga men också vända skolfrånvaro till meningsfull skolnärvaro! Det här här en bok jag kommer att tipsa om i många olika sammanhang.

Essi Alho, verksamhetschef
Kungliga stiftelser

 

Samlade erfarenheter och perspektiv från olika yrkesgrupper ger en bred inblick i hur vi kan samarbeta för att stödja elever med hög frånvaro.

Jag rekommenderar att denna bok finns och BEARBETAS på varje skola då den ger verktyg för att möta en av skolans stora utmaningar. Även om du i dagsläget inte brottas med stor skolfrånvaro är det betydelsefullt att känna till vikten av närvarofrämjande arbete och ha kännedom om vilka konsekvenser skolfrånvaro kan få. Denna bok bör vara en central pusselbit både för hur den enskilda skolan och huvudmannen lägger upp sitt arbete för ökad skolnärvaro.

Boken ger konkreta exempel på hur skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård kan samverka effektivt i t.ex. tvärprofessionella team som närvaroteam och skolsociala team och tillsammans arbeta med föräldrar och andra involverade för att minska skolfrånvaro och stötta elever i deras skolgång. Boken fyller en viktig funktion för alla som arbetar med skolnärvaro och ger tydliga exempel på hur samverkan kan stärka både förebyggande och åtgärdande insatser.

Linda Lidström, @specialpedagog Örnsköldsvik

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Din bok har lagts till i varukorgen

När det finns information och kunskap om varandras verksamheter och när alla är delaktiga i arbetet skapas förutsättningar för en aktiv samverkan!

Antologins redaktörer:

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. 2020 nominerades Sirkka Persson till årets rektor.  Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling samt fortbildning och har tidigare skrivit Från hemmasittare till återvändare - vägar till skolnärvaro.

Sirkka håller även kursen Vägar till skolnärvaro. Läs mer här

Max Hjorton har de senaste åren arbetat i Göteborgs stad som övergripande specialpedagog med fokus på problematisk skolfrånvaro och samverkan.  

Mer om boken

Mycket igenkänning!

Uppskattar särskilt kapitlet om oro och ångest. Så mycket litteratur om frånvaro fokuserar endast på elever med Npf, men i fallet med min son är det just ångest som är orsaken.

Läsare 2024

Om Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro

Titel Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro
Författare Sirkka Persson och Max Hjorton
Utgiven 2024
ISBN 9789188149992

Fler böcker inom området