Slöjd i en digital skola
Här ryms inspiration, diskussioner och exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i slöjdsalen: interaktiva brädspel, lysande kläder och larmande fågelholkar med mera.
En antologi där lärare och forskare bidrar med olika perspektiv på slöjden i en digital skola.
Lärarförlagets pris: 335 kr
När slöjden får en digital skjuts
All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid och skapa sig en förståelse för vad det innebär att vara medborgare i dagens samhälle.
Det är utgångspunkten för antologin Slöjd i en digital skola. Redaktören Martina Rylander Lundström, själv legitimerad lärare i slöjd och svenska, har samlat lärare och forskare för att i nio kapitel ge olika perspektiv på hur skolämnet slöjd berörs – och kan berikas – av den pågående digitaliseringen.
Boken innehåller flera inspirerande exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i undervisningen. Eller vad sägs om interaktiva brädspel, kläder som lyser eller fågelholkar som larmar när äggen har kläckts? Men boken fördjupar också diskussionen om ämnets roll i dagens skola – och i framtidens.
Bokens författare
Eva Söderberg, lärare i slöjd och svenskaAgneta Hedenström, rektor & Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem
Linda Mannila, doktor i datavetenskap
Susanne Tobiasson, pedagog i slöjd, bild och IKT
Owe Nordenberg, lärare i slöjd och musik
Anneli Skiöld, slöjdlärare
Martina Rylander Lundström, lärare i slöjd och svenska
Marcus Samuelsson, slöjdlärare och forskare
Carl Heath, senior forskare vid RISE
"Inspirerande exempel på hur digitala verktyg kan användas i undervisningen"
RECENSION
All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid och skapa sig en förståelse för vad det innebär att vara medborgare i dagens samhälle.
Boken innehåller flera inspirerande exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i undervisningen. Eller vad sägs om interaktiva brädspel, kläder som lyser eller fågelholkar som larmar när äggen har kläckts? Men boken fördjupar också diskussionen om ämnets roll i dagens skola – och i framtidens.
Hoppas att du som finner skolutveckling och slöjd intressant läser boken. Jag upplevde den som mycket givande!
Jenny Appelvik
Slöjdlärare på Lackarebäcksskolan, årskurs 3-6
PEDAGOG MÖLNDAL
Läs recensionen i sin helhet här>>
Din bok har lagts till i varukorgen
Alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid
Mer om Martina Rylander Lundström finns att läsa där Lärarförlagets författare presenteras!
Om Slöjd i en digital skola
Titel | Slöjd i en digital skola |
Redaktör | Martina Rylander Lundström (red) |
Utgiven | 2017 |
ISBN | 9789188149190 |