Ute året runt

220 kr

Läs ett smakprov

Titti Olsson

ISBN: 9789188149015 Kategorier: ,

Innehåll

Titti Olsson

Ute året runt – utomhuspedagogikens möjligheter

”Jag kan inte minnas att jag tidigare läst en bok och känt mig så hemma från första till sista sidan som i boken ‘Ute året runt’.”
Per Edberg, Förskolan 7/16

Hur kan man arbeta pedagogiskt med utomhusmiljön i förskolan och de första skolåren? Vilken funktion kan gården, skogen eller strövområdet ha? Och hur påverkas barnens lärande av att de befinner sig i naturen? Barns nyfikenhet och lust stimuleras när de får vara utomhus. När pedagogerna är redo att följa barnen i deras sätt att undersöka världen hamnar barnperspektivet i fokus. I boken finns exempel från hela landet och alla årstider. Fyra forskare och experter bidrar också med sina rön och erfarenheter av utomhuspedagogik.

Titti Olsson är journalist och redaktör på Tankesmedjan Movium, som arbetar med frågor som rör stadsutveckling och finns vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). 2015 tilldelades hon medalj för högklassig journalistik inom samhälls- och stadsplaneringsfrågor av Stockholms Byggnadsförenings stiftelse för Olle Engkvist-priset.

 

Innehåll
Förord
Inledning

Höst
Förskolan Tåget, Lund:

Rullande förskola – nödlösning som blev pedagogisk vinst
Rinnbackens förskola, Arvika:

Förankringar i bygden skapar stark identitet hos barnen
Reflekterande samtal:

Torsten Kellander

Förskolan Växthuset, Mörbylånga:
Nu börjar odlingssäsongen!

Torslundaskolan, Mörbylånga:
I skolträdgården väcks de stora frågorna

Rocknebyskolan, Kalmar:
Hela kroppen används i utomhusmatematiken

Vinter
Reflekterande samtal:
Maria Stigsdotter Drott

Göthriks förskola, Varberg:
Konsten att beställa en pedagogisk utemiljö

Förskolan Måttet, Umeå:
Viktigt att gården erbjuder barnen flera olika val

Innertavle skola, Umeå:
Skogen är den tredje pedagogen

Vår
Förskolan Valhallagatan 4, Göteborg:
Varifrån kommer vattnet när det regnar?

Förskolan Bäcken, Östersund:
Välkommen till lotten!

Förskolan Bäret, Västerås:
Barnens upplevelser i skogen blir basen i temaarbetet

Reflekterande samtal:
Kari-Anne Jørgensen

Förskolan Fjället, Kiruna:
Snön och kylan präglar hela verksamheten

Sommar
Uteförskolan Vinden, Lund:
Barnens landskap skapar harmoni och engagemang

Reflekterande samtal:
Peter Gärdenfors

Envikens förskola, Falun:
På gården undersöks livets mysterier

Lucksta skola, Sundsvall:
Skogen är en guldgruva

Litteratur

Information

Vikt 0.51 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

236

Utgivning

16 december 2015

Recension

Jag kan inte minnas att jag tidigare läst en bok och känt mig så hemma från första till sista sidan som i boken Ute året runt, utepeda­gogikens möjligheter av Titti Olsson. Hon är journalist och redaktör på tankesmedjan Movium, som arbetar med frågor som rör stadsutveckling vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Boken innehåller välskrivna artiklar om förskolor och skolor som bedriver utomhuspedagogik och uteaktiviteter med barn. Jag uppskattar att få läsa pedagogisk litteratur som inte har strukturen av en rapport eller uppsats, med ett avancerat forskarspråk.

Titti Olsson har besökt förskolor och skolor från Norrbotten till Skåne för att samla material. Hon visar den samsyn som finns, runt om i landet, om vikten av att låta barn leka och lära utomhus. Boken är uppbyggd efter de fyra årstiderna och börjar med hösten. Författaren intervjuar personal och observerar arbetet som görs på enheterna som hon besökt. Flera av artiklarna beskriver hur personalen organiserat det för att kunna planera och genomföra arbetet med utemiljöerna och utepedagogiken.

Vid varje årstidsavsnitt ges plats för något hon kallar reflekterande samtal med en expert eller forskare som fördjupar analysen av utomhuspedagogikens fördelar och om hur man kan bygga upp och använda utemiljöerna runt förskolor och skolor. Kari-Anne Jörgensen, forskare i pedagogik och lärarutbildare i Norge, lyfter frågan varför vi så sällan ser på utemiljö ur barnens perspektiv. Hon ser vikten av verktyg för att förstå mer av barns platser i förhållande till lek. Man måste undersöka vad som är viktigt för barnen här och nu, menar hon.

Artiklarna ger många exempel på metoder och aktiviteter som pedagogerna gör tillsammans med barnen. De visar också hur man på de olika förskolorna och skolorna lyckas få in bredden av ämnesområden utomhus och att vi måste vara ytterst vaksamma och noggranna när vi bygger förskolor, skolor och andra platser där barn vistas, så att vi inte missar deras behov i utemiljön. Vid ett par tillfällen tar Titti Olsson upp att säkerhetstänkandet blir begränsande för oss. Kan det hämma den naturliga motoriska utveckling som barnen behöver för att kunna hantera annat än asfalt, jämna ytor och prefabricerade klätterställningar?

Titti Olsson skriver väldigt målande men har även lagt in fina foton för att förtydliga innehållet. Boken är en härlig läsning för mig som redan är övertygad utepedagog men jag tror den är viktigast för den som inte är det. Jag skulle bli förvånad om den lärare som läser den undgår att bli inspirerad att förlägga mer av sitt pedagogiska arbete utomhus.

Per Edberg, förskollärare (Ur tidningen Förskolan nr 7 2016)

 

Bibliotekstjänst
Olsson, Titti
Ute året runt
Publiceras i BTJ-häftet nr 6, 2016
Lektör Marianne Ericson

Recension
Titti Olsson är redaktör för tidskriften STAD som bl.a. speglar utveckling och belyser forskning om hållbar stadsbyggnad. Hon fick nyligen pris för ”Högklassig journalistik inom samhälls- och stadsplaneringsfrågor”. I arbetet med den här boken besökte författaren förskolor och skolor som valt att arbeta med utomhuspedagogik. I boken berättar hon om sina besök och ger många praktiska tips för att berika arbetet med barnen och göra det mer intressant och strukturerat. För att barn ska få en bra utemiljö krävs vuxna med rätt attityd och förmåga att ta barnens perspektiv. Boken är indelad efter årstider, den är lättläst med trevlig layout och innehåller många välkomponerade färgfotografier som visar barnens aktiviteter. I avsnitt som kallas ”reflekterande samtal” ger författaren fyra forskares syn på utepedagogiken. Jag tycker boken är inspirerande och den kan användas som underlag för utvecklande diskussioner om utelek i förskola och skola.

Citat

Jag kan inte minnas att jag tidigare läst en bok och känt mig så hemma från första till sista sidan som i boken Ute året runt, utepeda­gogikens möjligheter av Titti Olsson.


Per Edberg, förskollärare

Du gillar kanske också…

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen