Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.För dig som vill driva utveckling!
Våra författare är lärare, rektorer och forskare som generöst delar med sig av framgångsrika, inspirerande arbetssätt och tankar som utvecklar undervisning och lärande. Här hittar du böcker som gör ditt jobb både enklare och roligare!
Navigera via skolformerna ovan så hittar du hela vårt utbud av böcker.
Nyhetsbrevet håller dig uppdaterad
Missa inte information om nyheter, webbinar och aktuella erbjudanden. Anmäl dig till våra nyhetsbrev här>>
Årets Lärarförfattare 2024
Årets Lärarförfattare är ett samarbete mellan Lärarförlaget och Lärarstiftelsen. Mer information kommer inom kort.
Låt briljanta böcker för lärande läsning blir en del av ditt kollegiala lärande!
Nyhet för gymnasielärare: Hur kan vi arbeta för att maximera elevernas lärande?
Gymnasieskolans elever behöver behärska det formella skrivandet, för gymnasiearbetet, och för ev kommande högre studier och arbetsliv. Men för att kunna leda elever mot en utveckling av deras vetenskapliga skrivande, måste du själv som lärare vara medveten om de texter du vill att eleverna ska kunna skriva. Du behöver alltså förstå hur olika typer av vetenskaplig text är konstruerad. Det finns tekniker för att bygga den vetenskapliga texten. Behärskar du dessa tekniker kan de också integrera skrivundervisning i den ordinarie undervisningen.
Det här är en bok skriven av en forskare och tre gymnasielärare som undervisar i olika ämnen. Du får lära dig grunderna i det formella skrivandet av forskaren och du får följa med lärarna in i undervisningspraktiken och ta del av såväl övningar som reflektioner över lärandeprocessen. Läs mer om Formellt skrivande i alla ämnen på gymnasiet>>
Hur skapar vi en förändringsbenägen kultur?
”För att framgångsrikt leda i förändring behöver vi skapa ett klimat där medarbetare ser de positiva möjligheter som en förändring kan innebära, i stället för att fastna i ett motstånd mot förändringen.”
Alla med ledarpositioner i skola och förskola vet att utveckling och förbättring alltid står på dagordningen. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Alla ledare har känt det här motståndet, i stort och smått. Att tänka bort det går inte, men att ändra sättet som vi tänker kring det går! I boken Att leda förändringsarbete i förskola och skola visar Peter Fowelin hur vi som ledare kan vända motstånd till möjligheter med hjälp av lösningsfokuserade metoder.
Missa inte denna nya utgåva av en bok full av konkreta verktyg för att skapa arbetsformer och kultur för förändring – både i det egna ledarskapet och för organisationen i sin helhet.
Unna dig en bra start på 2024 med en hoppfull bok!
I en tid där vi har så mycket att oroa oss över behövs den här positiva och hoppfulla boken. Det är Maria Wiman som tagit sig an utmaningen att skriva om hur vi med små medel kan knåda in hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i våra elevers vardag och i undervisningen. Det är en bok om motivation, om struktur och det varma ledarskapet. Men det är också en bok om hur du som lärare ska orka i ett yrke som alltid kräver mer av dig.
Köp den i julklapp till dig själv... eller någon du bryr dig om. Läs mer om boken och beställ den här>>
Så kan skolan kan motverka hedersförtryck
"En tom stol i klassrummet efter lovet – utan någon ordentlig förklaring till varför eleven inte kommer tillbaka. Allt fler skolor har upplevt det. Ibland får man aldrig reda på den verkliga orsaken, ibland blir det klarlagt att barnet förts tillbaka till föräldrarnas gamla hemland. Vanliga orsaker är tvångsgiftermål, könsstympning och i killars fall vad man skulle kunna kalla uppfostringsresor. Vad kan göras för att minska antalet bortföranden? "
Påhl Ruin har arbetat som journalist sedan 1988 inom ett brett spektrum av samhällsfrågor, på senare tid med särskilt fokus på skola, utbildning och integration. Nu är han aktuell med boken Hedersförtryck - så kan skolan motverka det. Den hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.
Forskare ser på förskollärarrollen
Det här är en bok som erbjuder forskningsfördjupning om förskollärare i dåtid, nutid och framtid. Våra främsta forskare beskriver förskollärarrollen utifrån sina olika forskningsperspektiv.
Det är en antologi där Eva Ärleman-Hagsér och Tuula Vourinen varit redaktörer. Läs mer om Förskollärare - en profession i rörelse här>>
Förskolans systematiska kvalitetsarbete
Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller.
Erika Wallin har samlat förskollärare, utvecklingsledare, kvalitetschefer, rektorer, forskare och en filosof för att ge oss en bred bild av såväl utmaningar som möjligheter i kvalitetsarbetet.
- Förskolans systematiska kvalitetsarbete, en antologi av 17 författare med Erika Wallin som redaktör
>>>Den 30 januari kan du delta på vårt kostnadsfria webbinar som har det systematiska kvalitetsarbetet som tema. Läs mer här>>
Ta vara på mellanrummen - utveckla relationsarbetet!
Hur kan vi ta relationsarbetet i fritidshem och skola till nästa nivå?
I Fritidshemmets och skolans relationsarbete – grunden för lärande får du berättelser från en fritidshemslärares skolvardag samt olika verktyg och modeller för hur trygga och hållbara relationer kan utvecklas. Efterlängtad nyhet för dig som arbetar i fritidshem och grundskolans lägre årskurser.
Vad är det som händer i krigsleken?
Det är lätt att vi vanemässigt säger stopp, när förskolebarnen eller de yngsta eleverna på skolan och fritidshemmet vill leka krig. Men vad innebär det för barnen om vi oreflekterat bara stoppar den? Och vad kan vi lära om vi nyfiket studerar vad som egentligen händer i krigsleken? Är det det per automatik en onskefull lek, eller kan vi istället uppfatta något nytt, en spännande transformation, rörelser och kanske dans?
Ebba Theorell är aktuell med sin bok Se krigsleken.
Årets Lärarförfattare heter Anna Thoresson
Under Bokmässan i Göteborg delades priset ut till Årets Lärarförfattare. Den bokidé juryn hade valt, av de nästan 200 bidragen, var Anna Thoressons Med hjärtat i jorden - en bok om barn, natur och hållbar utveckling.
Anna Thoresson är förskollärare i Vänersborg. Vi är övertygade om att det kommer bli en fantastisk bok om hur förskolor kan stärka barnens förståelse för ekosystem och hållbarhetsfrågor. Stort grattis Anna! Vi ser fram emot att följa ditt bokskrivande.
Vi skickar ett stort tack till alla er som skickat in era bidrag till Årets Lärarförfattare.
Mer om Årets Lärarförfattare och juryn. >>>
Ny briljant bok - speciellt för dig i den anpassade grundskolan
I sommar har särskolan bytt namn till Den anpassade grundskolan och den anpassade gymnasieskolan. Nu hoppas vi att den här viktiga skolformen får chansen att hamna i det positiva blickfånget. Någon som verkligen gör vad hon kan för att synliggöra den och lyfta lärandet är vår nya författare, Denice Sverla. Hon är legitimerad speciallärare mot intellektuell funktionsnedsättning och skolhundsförare samt biträdande rektor på Ekebyhovs anpassade grundskola på Ekerö. Denice har fått motta flera utmärkelser senaste åren: Demokratipriset 2021 och Årets inspiratör 2019.
Nu har Denice skrivit sin första bok: Den anpassade grundskolan - när elevsynen får lärandet att lyfta. Den har recenserats av BTJ och fått absolut högsta betyg - 5 Briljant!. Köp den av oss i webbshoppen, eller där du brukar köpa facklitteratur.
Denice kan du också höra på konferensen Den anpassade grundskolan 2.0 som går 18 september i Stockholm.
Förändra, förbättra och utveckla - tillsammans!
Hållbara förändringar gör vi tillsammans, eller hur? Det här har författarna Maria Elbrand och Therés Åkerblom tagit fasta på. I deras inspirerande förändringsbok skriver de så här:
"Förändringsarbete sker både i en organisation, och inom oss själva. Ständiga omorganisationer och förändrade förutsättningar medför ofta en stor trötthet hos personalen i förskolan. Vad skulle hända om vi i stället vänder på stenarna och pratar OM en organisation där förändringarna börjar i oss själva och tillsammans med varandra? Där vi ger varandra påfyllning och energi utifrån ett självledarskap och ett professionellt kollegialt lärande?"
Boken har recenserats av BTJ och fått betyget Mycket bra!
Vi bjuder på kunskap - live eller inspelat
Du har väl upptäckt vår sida för kostnadsfria webbinar? Rubriken heter Vi bjuder på kunskap och här hittar du aktuella live-webbinar som du kan anmäla dig till. Nytt är att du nu även hittar inspelningar av de webbinar som vi genomfört med våra författare här.
Du är varmt välkommen att ta del av webbinaren på det sätt som passar dig bäst. När du anmält dig till ett live-webbinar får du också en egen länk till den inspelade versionen som du kan ta del av i efterskott.
Barnspråksforskaren Ann Nordberg aktuell med användbar bok!
Barnspråksforskaren från Göteborgs universitet, Ann Nordberg, har skrivit en ny viktig, kortfattad och lättläst bok för dig som vill fylla dina språkliga möten med barn med ännu mer kraft och energi. Boken vänder sig till alla som arbetar med barn - från 0 till 9 år. Dvs från förskola till förskoleklass, fritidshem och grundskolans första årskurser. Boken har fått betyget Mycket bra! i BTJ-häftet 14/2023.
Boken om hur vi mår bättre på jobbet - läs den tillsammans i bokcirkel!
Stress, personalbrist och personalrörlighet - det är problem som många förskolor brottas med. Risken är stor att detta påverkar arbetsglädjen. Så vad kan vi göra åt problemen?
Hälsocoachen, med bred erfarenhet från förskolan, Camilla Vahlberg, har med ambitionen att öka arbetsglädje samlat konkreta redskap som möjliggör både utveckling av hälsa och kvalitet i professionsutövandet hos arbetslag, team och individ på förskolan. Nyckelorden är samspelskompetens och självledarskap. Läs mer om boken Det hållbara arbetslaget, stöd för bokcirkel och beställ den här >>