Beskrivning
Navigera i den digitala samtiden – En antologi om den nya lärarrollen
Teknik, juridik, etik och panik. Skolan måste hänga med i digitaliseringen av samhället. Men det är ett stort och komplext område. Var ska man börja? Vad är viktigt att veta?
En lärares vardag är fylld av situationer som kräver digital kompetens. Inte minst i det pedagogiska uppdraget. För att kunna stärka barn och unga i det nya medielandskapet måste lärare fördjupa sin digitala förståelse.
Navigera i den digitala samtiden – en antologi om den nya lärarrollen är en samling perspektiv på lärares mångfacetterade yrkesliv. Karin Nygårds och Terese Raymond låter experter, forskare och lärare dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om vår digitala samtid.
”Mixen av forskning och lärarerfarenhet gör att antologin bjuder på en intressant bredd. Olika perspektiv ger läsaren möjlighet att utforska en rad aktuella områden inom området digitalisering. Antologin känns aktuell och författarna har alla bred erfarenhet av området. På så sätt utgör boken ett välkommet tillskott för lärare, både på grundskole- och gymnasienivå, som vill fördjupa sig i digitalisering.” Marie Leijon, BTJ-häftet nr 6/17
INNEHÅLL
Inledning – att navigera i den digitala samtiden
Karin Nygårds & Terese Raymond
En kort introduktion till ungas mediebeteende
Katarina Graffman
Att undervisa elever i den digitala samtiden
Jannike Kohinoor
Läsning mitt i bruset – den digitala läsningen i teori och praktik
Frida Monsén & Maria Rasmusson
Att erövra tekniken för att få effekt på lärandet
Hülya Basaran
Bedömning av multimodala elevarbeten – lärares uppfattning om bedömning
Patrik Hernwall, Eva Insulander, Anna Åkerfeldt & Lisa Öhman
Kollektiva lärandemodeller på nätet
Elza Dunkels
Den kritiskt granskande läraren
Sara Mörtsell
Digitalt närvarande lärare
Jacob Möllstam
Juridik för den digitala skolan
Alexandra Sackemark & Mårten Schultz
När digitala hjälpmedel blir skitsystem
Jonas Söderström
Författarpresentationer