Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Lärarnas eget förlag - med böcker som gör dig bättre på jobbet!
Att leda en lärande förskola
I Att leda en lärande förskola får du som är rektor i förskolan verktyg som stöttar dig i arbetet med att både skapa en hållbar arbetsplats för medarbetarna och en god undervisning för barnen. Du får ta del av det som varit ledstjärnor när Anna Lund har lett en lärande förskola: gemensamma förhållningssätt, tid för reflektion samt tydliga strukturer och förväntningar på medarbetare och ledning.
Från hemmasittare till återvändare - vägar till skolnärvaro
Skolnärvaro ge fler elever chansen att klara skolan och det är betydligt lättare att förebygga skolfrånvaro än att åtgärda den. Så hur kan du undvika skolfrånvaro och vad kan du göra för att de som redan blivit hemmasittare ska nå målen?
Följ rektor Sirkka Perssons arbete på Kringlaskolan och ta del av hennes erfarenheter av att vara rektor i ett av Södertäljes/Sveriges mest socioekonomiskt utsatta områden. En av skolans elever, som uttalar sig i boken, blev en av Sveriges mest kända då hon strejkade utanför riksdagen.
Att leda från mitten - lärare som driver professionell skolutveckling
Att leda och ta ansvar, men ändå inte vara chef. Att driva förändring och handleda sina kollegor. Den här boken fokuserar på mellanledarna och det kollegiala samspelet i skolans värld.
Elevnära skolledarskap
Rektorer drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever, skriver Viviane Robinson, professor i Auckland, Nya Zeeland. Det kan de också uppnå genom att alltid ha elevernas lärande och utveckling i fokus för sitt ledarskap. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap kan förbättra prestationer och resultat.
Från motstånd till möjlighet – att leda förändringsarbete i förskola och skola
Förväntningarna på god kvalitet och resultatförbättring i förskola och skola är höga. I den här boken får du modeller, utifrån ett lösningsfokuserat perspektiv, för hur förändringsarbetet kan drivas med hjälp av
förstelärare och arbetslagsledare.
Lärande ledarskap
Gästförfattare: Viviane Robinson
Här presenteras aktuell forskning om hur rektorer kan tillämpa ett lärande ledarskap för att utveckla en professionell lärandekultur. Genom att inta en hållning som är öppen för lärande kan en rektor föra samtal på ett sätt som vägleder lärarna att förändra undervisningen.
Lärardriven Skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund
På Sjöstadsskolan i Stockholm har lärarna sedan starten 2006 arbetat med att förbättra undervisningen. Med ett kollegialt arbete och en vetenskaplig arbetsmodell identifieras moment som är svåra för eleverna att förstå och för lärarna att undervisa om – och undervisningen görs tillgänglig för fler elever.
Leda och lära tillsammans – medledarskap i förskolan
Förskolerektorerna Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög har med stormöten och litteraturläsning lyckats skapa en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap.