Den röda tråden - författarna
Hur skapar vi en röd tråd i undervisningen genom hela förskolan? Frågan handlar om det enskilda barnets utveckling över tid och om barns rättigheter till en likvärdig förskola. Den rör också pedagogernas samarbete och respekt för varandras arbete, kollegialt lärande, samverkan med familjerna, organisation och övergångar.
I den här antologin samlar Lena Edlund elva förskollärare och forskare. De bidrar alla med sina erfarenheter om hur förskolan kan bidra till progression i lärandet och till en bra start för alla barns utbildning.
Den röda tråden – om progression och likvärdighet i förskolan
Välkommen att läsa mer om bokens elva författare:

Anna Lund
Anna har under sina år som förskollärare, pedagogista, biträdande rektor och rektor har hon fokuserat på barns rätt till en förskola av hög kvalitet. Anna har bl a skrivit boken Att leda en lärande förskola.

Anna Thoresson
Anna är förskollärare och utepedagog på Fridaskolan i Vänersborg. Hon arbetar också som fortbildare på Didaktikcentrum och håller föreläsningar och kurser om bland annat utomhuspedagogik och hållbar utveckling. Hon som blev Årets lärarförfattare 2023 har även skrivit Barn, natur och hållbar utveckling, Varsamt och nyfiket - vägen till hållbar utveckling i förskolan samt Utforska digitala verktyg i förskolan.

Anne Rymoen
Anne är legitimerad förskollärare och rektor på den normkreativa förskolan Regnbågsverkstan i Stockholm, samt magisterstudent vid centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola. Hon har tidigare arbetat som genuspedagog, med fokus på fortbildning och handledning av arbetslag, i en förskoleenhet i södra Stockholm.

Annika Winald
Annika arbetar som biträdande rektor i Årsta i Stockholms stad. Hon har tidigare bedrivit förskoleverksamhet i egen regi men har även lång erfarenhet av pedagogiskt arbete i barngrupp.


Camilla Björklund
Camilla är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon forskar sedan 20 år om barns matematiklärande och matematikundervisning i förskola och förskoleklass.


Erika Gudmundsson Olsson
Erika är legitimerad förskollärare och kvalitetsledare. Det innebär att hon arbetar verksamhetsnära och leder den pedagogiska utvecklingen framåt tillsammans med ledningsteamet och pedagoger.

Erika Kyrk Seger
Erika är lärare för tidigare åldrar och har en bakgrund inom såväl förskola som skola och har även varit verksam som rektor. Erika har bl a skrivit Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion och varit redaktör för antologin Digitalt meningsskapande i förskolan.


Helena Ackesjö
Helena är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning sätter hon gärna barns perspektiv i centrum, men också lärares uppdrag, arbete och villkor samt professionens möte med policyer. Framför allt fokuserar hon på villkor för undervisning i förskoleklass och fritidshem, barns skolstart och övergångar mellan skol- och verksamhetsformerna .

Helena Olsson
Helena är legitimerad förskollärare och pedagogista. Hon verkar som kvalitetsledare och tillhör ett ledningsteam. Hon har startat tre förskolor i Botkyrka kommun.

Katarina Divander
Katarina är konstnär, ateljerista och legitimerad förskollärare, legitimerad lärare i slöjd och bild på högstadiet samt bild och media på gymnasiet. Hon har också arbetat med konsultuppdrag när det gäller digitala verktyg i förskolan.

Lena Edlund
Lena Edlund har lång erfarenhet som förskollärare, rektor och fortbildare. Hon är redaktör för boken och medverkar med inledning och ett kapitel. Hon har bl a skrivit böckerna De yngsta barnen och läroplanen och De yngsta barnen och undervisningen, De yngsta barnen och värdegrunden.
Redaktör och författare av Den röda tråden

Lena Edlund har lång erfarenhet som förskollärare, förskolechef och fortbildare. Hon är redaktör för boken och medverkar med inledning och ett kapitel. Hon har bl a skrivit böckerna De yngsta barnen och läroplanen och De yngsta barnen och undervisningen, De yngsta barnen och värdegrunden.