Nyhet 2025

När undervisningen varierar väcks både nyfikenhet och förståelse

Johanna Bolling visar i sin bok hur du som lärare kan skapa struktur och samtidigt ge utrymme för kreativitet – så att fler elever blir delaktiga och utvecklas. En inspirerande och praktisk handbok för dig som vill göra matematiken tillgänglig och meningsfull för hela klassen. En bok för dig som undervisar i årskurs 1-6.

Boken släpps i slutet av november, men förhandsbokas nu!

Läs mer och beställ Varierad undervisning i matematik>>

 

Nya verktyg konkretiserar relationsarbetet med elever

Den här boken är skriven av en lärare och en psykolog som tillsammans vill avmystifiera det svåra relationsarbetet och göra det möjligt för fler att lyckas. Du får lära dig de helt nya verktygen Ansvarstårtan, Lärandezonen och Relationstriangeln bl a. En bok som visar empati för både lärare och elev och som är skriven primärt för lärare i grundskolan.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer och beställ Relationsfokus i skolan - så når du elever som utmanar här>>

 

Alla kan lyckas – med rätt stöd och undervisning som lyfter!

Ny bok med Denice Sverla - Årets lärarförfattare 2024
I boken delar Denice Sverla med sig av konkreta metoder och insikter för att stärka undervisningen för elever i anpassad skola och särskilda undervisningsgrupper. En inspirerande bok för dig som vill skapa en begriplig, meningsfull och utvecklande lärmiljö – där varje elev får möjlighet att växa.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer och beställ Specialpedagogiken som lyfter lärandet i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp>>

Arbetar du i ett språkligt heterogent klassrum?

En utmärkt bok för blivande och aktiva lärare som vill vidga sina kunskaper om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

Det språkligt heterogena klassrummet ställer särskilda krav på undervisningen för att språket ska bli en möjlighet och inte ett hinder i kunskapsutvecklingen. Och i årskurs 4 - 9 ökar kraven på elevernas förmåga att läsa, skriva, samtala och reflektera. Lärandet blir mer och mer komplext. Därför har vi samlat forskare och yrkesaktiva lärare för att få deras bästa konkreta exempel på hur vi kan utveckla den språk- och kunskapsutvecklande undervisningen i klassrummet. Ta del av olika typer av övningar som är användbara i klassrummet. Dessutom får du möjlighet att fördjupa dig i hur du får balans och likvärdighet i ditt bedömnings- och återkopplingsarbete och kunskap om kollaborativ undervisningsutveckling.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer och boka ditt exemplar av Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9

Psykologi för klassrummet - i ny uppdaterad version

Nödvändig och lättläst!

En riktig läsarfavorit i ny upplaga. Som lärare behöver man inte bara förstå sina elever, utan en lika viktig aspekt handlar om att förstå och hantera sina egna känslor inför sin arbetssituation.

Två psykologer med lång erfarenhet från skolan ger sina handfasta och konkreta råd för klassrummet.
⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

Läs mer om Psykologi för klassrummet

Demokratilärande - för alla klassrum

Barn och unga vill och behöver diskutera samhällsfrågor, och det de ser hända i omvärlden. Den som har kunskap och förståelse är mer trygg. Den som har strategier och är förberedd kan bättre hantera stress och oro. Det här är en handbok för demokratilärande i klassrummet, skriven för dig som är lärare i grundskolan eller gymnasieskolan. Du får handfasta, evidensbaserade metoder för hur vi skapar ett öppet klassrumsklimat där vi kan öva och praktisera demokratiska metoder som utgår från gruppens unika kontext och nuläge.

Anna Klockar, som skrivit boken tillsammans med Mia Vestman, blev intervjuad i TV4s Nyhetsmorgon i början av januari. Se intervjun här
Boken heter Demokratilärande i klassrummetLäs mer och förhandsboka här

 

👉👉👉 Boken som gör livet enklare för dig som är lärare

Det här boken handlar om hur vi lärare kan bidra till att skolgången blir lite roligare, lite effektivare och lite bättre för eleverna samtidigt som arbetslivet blir lite roligare, effektivare och bättre för oss lärare. En digital undervisningsmiljö har stora förutsättningar att möta eleverna i allt detta. Men för många av oss lärare har den fortfarande mycket att önska. Därför har läraren Helena Kvarnsell skrivit sin handbok för ett hållbart lärarliv i en digitala undervisningsmiljö. En bok för dig i grundskolan.

En bok som du som lärare har nytta av. Läs mer om Digital undervisningsmiljö - en handbok för alla lärare bakom skärmen