Utvecklingsinspiration för lärare och rektorer
Från hemmasittare till återvändare

Från hemmasittare till återvändare

Nyhet: Från hemmasittare till återvändare

Hur förebygger vi problematisk skolfrånvaro? Vad behöver vi göra för att locka tillbaka en elev som blivit hemmasittare? Hur kan vi arbeta för att elever som av olika orsaker inte kan vara i skolan kan få betyg för att gå vidare till fortsatta studier?

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor. I den här boken delar Sirkka generöst med sig av sin kunskap kring hemmasittare - utmaningar och lösningar.

För, som Sirkka skriver: ”Oavsett vilka orsaker som finns till att en elev inte klarar av att vara i skolan, så är det vi i skolan som har ansvar att hitta lösningar så att eleven ska kunna vara där.” Mer om Från hemmasittare till återvändare - vägar till skolnärvaro här>>

Elever vill förstå – och ställa frågor utan att bli bedömda

Ge dina elever många chanser att ställa frågor! Öppna upp för nyfikenheten och öppna upp för lärandet. För att lyckas kan det var bra att träna på att ställa formativa frågor.

Det här är en praktisk bok om hur vi får igång det viktiga samtalet i undervisningen. Samtalet som bygger på elevens intresse, deras frågor och följdfrågor. Läs om hur skönlitteratur och faktatexter, konstverk och dokumentära bilder bjuder in till oväntade upptäckter och fördjupande samtal.

Boken Textsamtal och bildpromenader är skriven av Anne-Marie Körling och vänder sig till lärare i alla årskurser.

Elever som utmanar oss

"Alltför ofta sitter barn med nedsatta exekutiva förmågor hemma på sin fria tid. En av anledningarna är att energin är slut. Att ta sig igenom en hel dag i skolan är för många en övermäktig uppgift och när de kommer hem kollapsar de.” 

Så skriver Veronica Gustafsson i sin bok Elever som utmanar oss - hitta lösningar som fungerar. Det här är en bok för dig som vill bli mer medveten om hur nedsatta exekutiva förmågor påverkar dina elevers skolvardag och lära dig mer om hur vårt bemötande kan stötta elever som utmanar – och utvecklar – sina lärare. 

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

"Det enda jag ville var att passa in. Så jag gjorde det jag kunde, jag bråkade."

En av våra mest populära böcker just nu är Alexander Skyttes Pojken med extra allt. Den handlar om honom själv och hans resa från liten pojk till vuxen lärare. Han vill med boken visa att en npf-problematik kan se olika ut i olika åldrar. Om man har en känslighet för vissa saker kommer den inte att gå över, den tar sig bara andra uttryck och blir kanske mindre synlig med åren. Vi behöver förstå att människor är olika och ha förmågan att se hela människan, inte bara se felaktiga beteenden som ska korrigeras. 

Undertiteln är - hur lärare kan möta adhd och autism. Mycket läsvärd!

Har du ännu inte läst hans bok så kan du beställa Pojken med extra allt här>>

Bästa och roligaste guiden för nya lärare!

Läraryrket är knäppt och oförutsägbart – och världens bästa! Det tycker Maria Wiman, som nu delar med sig av sina erfarenheter i boken Första tiden som lärare – min guide för en trygg start. Hon bjussar på såväl egna tabbar som riktiga lyckokast, handfasta lektionsplaneringar och råd om hur man skapar goda relationer till både elever och föräldrar. Marias bästa tips? Var snäll mot dig själv! Tro inte att du ska behärska allt genast. Våga ha kul på jobbet!