Specialpedagogiken som lyfter lärandet - i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp
Denice Sverla utsågs av juryn till Årets Lärarförfattare 2024 med idén till den här boken.
Boken ger dig konkreta metoder för att fortsätta lyfta lärandet i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp.
NYHET 2025
⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 4 - Mycket bra!
Btj-häftet 19, 2025
Lärarförlagets pris: 310 kr

Det är i reflektionen över vad, hur och varför som skolans verkliga förändringskraft väcks till liv.
Alla kan lyckas — när vi tror på kraften i varje unik väg till lärande
Hur väcker vi motivation och nyfikenhet hos elever som upplever utmaningar i sitt lärande? Hur skapar vi en undervisning som inte bara fungerar – utan lyfter?
I Specialpedagogiken som lyfter lärandet delar Denice Sverla med sig av konkreta metoder, insikter och förhållningssätt för att utveckla undervisningen för elever inom den anpassade skolan och elever i särskilda undervisningsgrupper. Med fokus på att skapa en undervisning som är begriplig, meningsfull och utmanande visar hon hur vi kan inspirera elever att växa, både i kunskap och självförtroende - och samtidigt rusta dem för livet efter skolan.
Boken utgår från tre centrala didaktiska frågeställningar: Vad behöver vi göra? Hur gör vi det? Och varför? Genom dessa frågor erbjuder författaren konkreta metoder och arbetssätt för att stärka både elevers och pedagogers utveckling. Med blicken fäst vid möjligheterna, inte hindren, visar hon att det alltid är hur vi väljer att utforma vår undervisning som gör skillnad.

Den här boken passar mycket bra att läsa för gemensamma reflektioner i bokcirkelns format. Läs mer här>>

Helhetsbetyg: Mycket bra!
I aktuella Specialpedagogiken som lyfter lärandet. I anpassad skola och särskild undervisningsgrupp anlägger författaren, i mångt och mycket, ett bredare och mer allomfattande perspektiv på utbildning och skolverksamhet genom att understryka vikten av eleverna som blivande samhällsmedborgare, med alla krav det ställer på individen. Tre grundläggande frågor kännetecknar undervisning: Vad skall vi lära (vilket lärandeobjekt), hur skall vi göra (vilken metod/metoder) och varför skall vi göra det (vad säger styrdokumenten)? Frågor som pedagogen konstant måste reflektera kring och ha i åtanke inför, under och efter undervisningsstillfällen.
Fredrik Wolf, BTJ-häftet nr 19, 2025.

Det är en bok som berör på alla plan
Den här boken gäller alla skolans undervisningsformer. Denice engagemang, driv och kunskap syns tydligt i boken. Hon får med läsaren från första raderna och det är bok jag skulle råda alla lärare, speciallärare/pedagoger, skolledare, resurser och alla andra i samhället som arbetar med skolan på något vis att läsa. Begrundra. Reflektera. Relatera. Det är en bok som berör på alla plan.
Sara Anwar, lärare i grundskola

En bok som på ett engagerande och jordnära sätt tar sig an skolans kanske viktigaste uppdrag: att skapa undervisning där alla elever får möjlighet att lyckas i sitt lärande
Denice Sverla visar med både erfarenhet och skärpa hur undervisning kan bli begriplig, meningsfull och utmanande – särskilt för elever som befinner sig i skolsvårigheter. Hon delar med sig av metoder och exempel från praktiken, men också av ett förhållningssätt som flyttar fokus från individens svårigheter till verksamhetens ansvar och de professionella val vi gör.
Boken fungerar som en katalysator i skolans utvecklingsarbete. Reflektionsfrågorna öppnar upp för samtal som utmanar invanda mönster och hjälper oss att hitta nya vägar framåt. Jag har själv använt den i kollegiala samtal där den bidragit till att synliggöra potentialen hos eleverna och stärkt vårt gemensamma lärande. Språket är lättillgängligt och verklighetsnära, samtidigt som innehållet är väl förankrat i forskning och styrdokument. Det gör boken relevant inte bara i den anpassade skolan och i särskilda undervisningsgrupper, utan också i andra skolformer där undervisningen behöver utvecklas för att fler elever ska få möjligheten att lyckas.
För mig är den största vinsten med boken att den tydligt visar hur undervisning är både en konst och ett hantverk – något vi som profession behöver förädla varje dag. Den centrala tanken jag bär med mig är att detta hantverk kräver mod, samarbete och en stark tro på varje elevs potential. Tack för en briljant bok.
Davor Davve Delic, Speciallärare och förstelärare i specialpedagogik, Foucaultgymnasiet
Din bok har lagts till i varukorgen
Alla kan lyckas — när vi tror på kraften i varje unik väg till lärande.

Denice Sverla är legitimerad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingskonsult, där hon bistår kommuner och skolor att utveckla sitt arbete med att utmana elevsynen i verksamheter och lyfta lärandet till nya nivåer.
Denice vann även lärargalans pris som Årets inspiratör 2019 och mottog Demokratipriset på Skolledare 21. Hon nådde dessutom finalplats för Framtidsgalans pris ”Årets ledare” 2023. Hon utsågs även till Årets lärarförfattare 2024.




Rekommenderas varmt!
"Rekommenderas varmt till alla som vill utveckla sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd och stärka elevhälsans roll i skolutvecklingen."
Specialpedagog i Håbo kommu , LinkedIn

>>Rättelse<<
På sidan 30 finner ni en mening där ett ord kommit bort. Det står "Till sist bestämde sig föräldrarna att grundskola". Men det ska stå "Till sist bestämde sig föräldrarna för att byta grundskola.'


Om Specialpedagogiken som lyfter lärandet i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp
Titel | Specialpedagogiken som lyfter lärandet i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp |
Författare | Denice Sverla |
Utgiven | 2025 |
ISBN | 9789198857771 |