Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg
Vi står på tröskeln till en ny reform, där kursbetyg försvinner och ämnesbetyg införs. I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning och det här är en bok som kan bidra med viktiga perspektiv. För bedömning är ju mer än bara betyg.
NYHET 2024
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!
BTJ-häftet 17, 2024
Lärarförlagets pris: 295 kr
En bok som utmanar invanda tankemönster och ger hopp om en bedömning som stärker både relationer och lärande.
För gymnasielärare är bedömning en del av vardagen. Bedömning kräver mycket arbete och väcker starka känslor - hos både lärare och elever. Det pratas mycket om bedömning, men trots det känner sig många lärare ofta ensamma i sina tankar kring bedömning och även i själva bedömningsarbetet.
Bedömning är större än betygsättning. Vi lärare vill verka för elevers utveckling och lärande. Det skapar värde inte bara för eleven utan också för läraren. Att få följa unga människor över tid och ha möjlighet att bidra längs vägen innebär en meningsfullhet som andra yrken kan avundas. I en relationstät verksamhet som skola rymmer bedömning möjligheten att hjälpa - men också stjälpa elever.
I boken får du, som lärare, nya perspektiv på bedömning och betygsättning. Boken utmanar invanda tankemönster, men ger också hopp om en bedömning som stärker relationer och lärande.
Bedömning bär på är en tradition av att hitta fel och belysa tillkortakommanden.
Den här boken passar mycket bra att läsa för gemensamma reflektioner i bokcirkelns format. Läs mer här>>
"Boken är välskriven med ett levande och stringent språk och med exempel som ligger nära lärarens vardag."
Btj-häftet 17/24
Helhetsbetyg: 5 - briljant!
Författarens resonemang, som är väl underbyggda, rör sig mellan relationerna i klassrummet, kollegor sinsemellan och inte minst i det större perspektivet i kapitlet om "Bedömning på systemteoretisk grund". Läsaren får en mycket god inblick i tidigare betygssystem och konkreta tankar och verktyg för att möta Gy 25 där ämnesbetyg ersätter kursbetyg.
Boken är välskriven med ett levande och stringent språk och med exempel som ligger nära lärarens vardag. De strukturerade kapitlen avslutas med tydliga slutsatser av dess innehåll samt frågor att reflektera kring. Bokens främsta förtjänst är att författaren på ett briljant och levande sätt lyfter fram tydliga konkreta samband mellan lärares inställning till bedömning, kommunikation och den betydelse det har för elevers motivation, självbild och prestationer. Läsaren bjuds respektfullt in i klassrummen. Helhetsbetyg: 5.
Elisabeth Jönsson, Btj-häftet 17, 2024
Jesper har gjort det svåra lätt och inspirerande!
Jesper Grönlunds bok Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg, är en utmärkt bok för lärare. Den sammanfattar varje kapitel på ett lysande sätt och ger också reflektionsunderlag till dig som lärare. Boken är utmärkt för en studiecirkel i ett arbetslag eftersom Jesper på ett enkelt och engagerade sätt beskriver det viktigaste en lärare har att göra, nämligen skapa goda relationer för lärande. Att möta eleverna, skapa lust att lära och sen tydliggöra bedömningen och därefter sätta ett betyg. Jesper Grönlund tar fasta i forskning och beprövad erfarenhet och "översätter" det till ett enkelt och igenkännligt språk som alla kan ta till sig.
Carin Hedengård
Gymnasiechef Arvika kommun
Jag vill varmt rekommendera boken för alla lärare som dagligen verkar för sina elevers lärande och utveckling!
Jesper Grönlund säger i sin bok att bedömning är något mycket vidare än prov och betyg. Det ger han också flera exempel på utifrån sina gedigna kunskaper om bedömningspraktiker i en skola under starkt omvandlingstryck. Författaren visar på ett övertygande sätt att bedömning i verklig mening kan leda till utveckling i stället för att enbart bekräfta ett rådande läge. För det finns det också stöd i systemteorin med dess tonvikt på helhet, sammanhang och byggande av relationer.
Enligt författarens kloka råd blir bedömning lärarnas kanske finaste verktyg för att främja varje elevs lärande upp till sin fulla potential. Med Jespers ord handlar det mycket om att odla fram en kultur på skolan där alla samspelar och lär av varandra. I detta arbete inkluderas också eleverna, något man med systemspråk kan kalla "gemensam utforskning".
Jag vill varmt rekommendera boken för alla lärare som dagligen verkar för sina elevers lärande och utveckling!
Oscar Öquist
f,d, undervisningsråd och författare till ett antal skrifter i systemteori
Din bok har lagts till i varukorgen
När berättelsen om bedömning förändras ökar möjligheten att elever efterfrågar bedömning för sin utveckling.
Jesper Grönlund är utvecklingsledare och flitigt anlitad som föreläsare i fortbildningsfrågor. Han leder bland annat implementeringen av Gy25 i syfte att skapa förståelse för reformens intentioner genom att fortbilda lärare och rektorer i Lärarfortbildnings regi. Jesper har lång erfarenhet som gymnasielärare.
TIPS PÅ KURS i ämnet! Jesper håller i kursen Gy25 - en reform som förändrar vårt arbete hos Lärarfortbildning. Läs mer om innehållet här
Om Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg
Titel | Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg |
Författare | Jesper Grönlund |
Utgiven | 2024 |
ISBN | 9789188149954 |