De yngsta barnen och undervisningen

Lena Edlund

Att arbeta med förskolans yngsta barn är ett uppdrag som rymmer både glädje och utmaning. Här möts omsorg och undervisning, planering och närvaro, barnens behov och de vuxnas professionalitet. Det kräver lyhördhet, samarbete och mod att ständigt pröva sin egen praktik – mitt i en vardag där allt händer samtidigt.

Lena Edlund lyfter fram just detta uppdrag: hur vi kan förstå, stötta och undervisa de yngsta barnen på ett sätt som ger mening för både barn och pedagoger – och som gör vardagen till en plats för lärande, trygghet och gemenskap.

I triologin om förskolans yngsta barn ingår även böckerna om läroplanen och värdegrunden.

Lärarförlagets pris: 310 kr

Vad betyder undervisning för en ettåring - och för en pedagog som jobbar med ettåringar?

Att undervisa de yngsta barnen i förskolan är ett uppdrag som kräver mer än tålamod och omsorg – det kräver lyhördhet, mod och en djup förståelse för barns sätt att lära. I vardagen där undervisning och omsorg flätas samman är pedagogen ständigt närvarande ”här och nu”, nyfiken på barnens uppmärksamhet och lyhörd för deras sätt att uttrycka sig.

Med De yngsta barnen och undervisningen sätter Lena Edlund fokus på just detta. Hon visar hur det kan bli en naturlig del av vardagen utan att krångla till det. Hon ger exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och kroppsliga, estetiska uttryckssätt, hur miljöer kan utformas och hur undervisning kan börja redan under introduktionen.

En inspirerande bok för alla som arbetar med förskolans yngsta barn – om glädjen, utmaningarna och den djupa meningsfullheten i att vara mitt i livet tillsammans med barnen.

Sagt om boken:

Det kollegiala tilltalet sätter sin prägel på boken på ett mycket positivt sätt och ger tyngd åt den beprövade erfarenheten

Lena Edlund är pedagogisk utvecklare och har tidigare skrivit boken De yngsta barnen och läroplanen. De yngsta barnen och undervisningen utvecklar tankarna från den förra boken men riktar nu fokus mot pedagogerna. Hur kan vi undervisa de allra yngsta i förskolan och på vilka sätt låter sig detta göras?

Författaren talar ur egen erfarenhet och använder gärna ett ”vi” när hon skriver om pedagoger i förskolan. Hon betonar förskollärarens ansvar och ledarskap. Det kollegiala tilltalet sätter sin prägel på boken på ett mycket positivt sätt och ger tyngd åt den beprövade erfarenheten. Lena Edlund återkommer till att nyckeln för att undervisa de yngsta barnen är att vara närvarande i stunden, att befinna sig i ett ”här och nu”. Boken är rikt illustrerad, rymmer många exempel ur verksamheterna samt infällda rutor med praktiska tips.

Ulf Malmqvist, Lektör BTJ-häftet nr 12/2020

Din bok har lagts till i varukorgen

Undervisning behöver inte vara krångligt!

Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk handledare, fortbildare och förskolechef. 

Hej Lena!

Vad betyder undervisning för en ettåring - och för en pedagog som jobbar med ettåringar?
Det måste inte vara pratundervisning. Det kan lika gärna vara estetisk eller kroppslig undervisning, man kan måla eller dansa. Och den ska ske på ett lustfyllt sätt.
Läs hela intervjun här

Om De yngsta barnen och undervisningen

Titel De yngsta barnen och undervisningen
Författare Lena Edlund
Utgiven 2020
ISBN 9789188149480

Fler böcker av Lena Edlund

Läs mer om De yngsta barnen och läroplanen och Den yngsta barnen och värdegrunden.