Från motstånd till möjlighet!
Att vara ledare i förskolan av Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen

Att vara ledare i förskolan av Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen

Förhandsboka nu: En bok som växer med ditt ledarskap

Det här är en unik ledarskapsbok - den enda i sitt slag - för dig som antagit den spännande uppgiften att leda andra inom förskolan. Det är en bok som ger dig kunskap och verktyg men också utmanande uppgifter. Utifrån nyckelorden hållbarhet och självreflektion så hoppas vi att det här är en bok som du kommer att leva med länge!

Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har lång erfarenhet av förskoleutveckling och ledarskap. Båda har arbetat som mellanledare och chefer – nu har de skapat boken som de själva hade önskat sig i sin ledarskapsutveckling.  Läs mer om Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion här>>

Att leda förändringsarbete i förskola och skola av Peter Fowelin

Att leda förändringsarbete i förskola och skola av Peter Fowelin

Hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete?

”För att framgångsrikt leda i förändring behöver vi skapa ett klimat där medarbetare ser de positiva möjligheter som en förändring kan innebära, i stället för att fastna i ett motstånd mot förändringen.”

Alla med ledarpositioner i skola och förskola vet att utveckling och förbättring alltid står på dagordningen. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Alla ledare har känt det här motståndet, i stort och smått. Att tänka bort det går inte, men att ändra sättet som vi tänker kring det går! I boken Att leda förändringsarbete i förskola och skola - från motstånd till möjlighet visar Peter Fowelin hur vi som ledare kan vända motstånd till möjligheter med hjälp av lösningsfokuserade metoder.

Missa inte denna nya utgåva av en bok full av konkreta verktyg för att skapa arbetsformer och kultur för förändring – både i det egna ledarskapet och för organisationen i sin helhet.

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Ny bok om hedersförtryck och hur vi kan arbeta för att motverka det

"En tom stol i klassrummet efter lovet – utan någon ordentlig förklaring till varför eleven inte kommer tillbaka. Allt fler skolor har upplevt det. Ibland får man aldrig reda på den verkliga orsaken, ibland blir det klarlagt att barnet förts tillbaka till föräldrarnas gamla hemland. Vanliga orsaker är tvångsgiftermål, könsstympning och i killars fall vad man skulle kunna kalla uppfostringsresor. Vad kan göras för att minska antalet bortföranden? "

Påhl Ruin har arbetat som journalist sedan 1988 inom ett brett spektrum av samhällsfrågor, på senare tid med särskilt fokus på skola, utbildning och integration. Nu är han aktuell med boken Hedersförtryck - så kan skolan motverka det. Den hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.

Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro - en antologi

Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro - en antologi

Hur kan vi samverka för att minimera den problematiska skolfrånvaron?

Vi behöver samverka för att hitta lösningar på den problematiska skolfrånvaron. Samverka inom skolan, men också utanför skolan, med andra aktörer i samhället som möter eleverna.

Det här är en helt ny antologi som sätter ord på hur en aktiv samverkan mellan skola, socialtjänst och hälso-och sjukvård kan fungera. Läs mer om Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro och beställ!>>