NYHET 2023: Riskfylld lek och undervisning

Suzanne Axelsson

Riskfylld lek - vad ska den vara bra för?

I skolan ska vi inte enbart erbjuda trygga miljöer, utan även modiga miljöer som utmanar och utvecklar. Vad händer när vi vänder på våra perspektiv och funderar på hur vi kan erbjuda miljöer som är så trygga som nödvändigt, i stället för så trygga som möjligt? 

Suzanne Axelsson har undersökt den riskfyllda leken i ett internationellt perspektiv.

En spännande boknyhet att se fram emot - FÖRHANDSBOKAS NU!

Lärarförlagets pris: 285 kr

Barn behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan nu och vad de behöver lära sig och öva på.

Hur erbjuder vi lärmiljöer som är så trygga som nödvändigt - istället för så trygga som möjligt?

Ett viktigt element i leken är oförutsägbarhet, och mycket av barns lekar handlar om att överskrida gränser, prova nya saker och testa vad man klarar av; att kasta sig ut i lekar och aktiviteter som man inte har provat förut. Riskfylld lek kittlas i magen, är glädjefylld och de allra flesta barn söker sig till den. Varför då?

Är det möjligtvis så att vi människor behöver ta vissa risker för att utvecklas. Och blir ett överdrivet säkerhetstänkande hämmande för våra barn och elevers utveckling? 

Suzanne Axelsson skriver om lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder. Hon diskuterar frågor som: Vad är egentligen riskfylld lek och hur utvecklas och lär sig barnen genom den? Hur kan vi värdera riskerna och avgöra vad som är fara och vad som är spänning och äventyr?

Boken visar att riskfylld lek inte behöver vara farlig. Och även om vi vuxna har olika värderingar och övertygelser så är det kanske dags att vi börjar prata om värdet av den riskfyllda leken och vidga våra perspektiv kring lek i stort? För vad händer när vi utmanar oss själva och börjar funderar på hur vi kan erbjuda miljöer som är så trygga som nödvändigt, i stället för så trygga som möjligt? 

Lärande är en förändringsprocess. Vi gör något på ett visst sätt fram tills vi vet annorlunda och då kan vi göra det på ett nytt sätt. Förändring innebär alltid ett risktagande och den här boken handlar om förändring lika mycket som den handlar om lek, risker och undervisning.

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Din bok har lagts till i varukorgen

Det handlar om tillit. Lita på leken, lita på barnen, lita på lekens ekosystem.”

Suzanne Axelsson undervisar inom området lärande och lek i förskolan och skolan på Stockholms universitet. Hennes specialområden är lyssnande, filosofi med barn och Indigenous Knowledge. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.

Lek, lyssnande, neurodiversitet, hållbarhet och mycket mer skriver Suzanne om på sin blogg, Interaction Imagination, och håller i  facebookgruppen "The Original Learning Approach". 

 

Om Bokens titel

Titel Riskfylld lek och utmanande undervisning
Författare Suzanne Axelsson
Utgiven 2023
ISBN

9789188149763