Riskfylld lek och undervisning

Suzanne Axelsson

Det här är en bok som utforskar lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Dessutom både ur ett svenskt och internationellt perspektiv. På så sätt är den unik. Den bottnar i aktuell forskning om den riskfyllda leken och den vänder sig till pedagoger och lärare i såväl förskola som skola och fritidshem.

⭐⭐⭐⭐⭐

Betyg: 5 - briljant!

Lärarförlagets pris: 295 kr

Barn behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan nu och vad de behöver lära sig och öva på.

Barn drivs av nyfikenhet och spänning. Det är bra när man ska utforska vad man kan - just nu.

Lek kan innebära risk att misslyckas, att det gör ont, att missförstå och att känna skam. Samtidigt är alla dessa risker möjligheter till lärande. Barn behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan och vad de behöver lära sig och öva på.

I boken utforskar Suzanne Axelsson lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder. Hon diskuterar frågor som: Vad är egentligen riskfylld lek och hur utvecklas och lär sig barnen genom den? Hur kan vi värdera riskerna och avgöra vad som är fara och vad som är spänning och äventyr?

Boken visar att riskfylld lek inte behöver vara farlig. Och även om vi vuxna har olika värderingar och övertygelser så är det bra att vi börjar prata om värdet av den riskfyllda leken.

Lärande är en förändringsprocess. Vi gör något på ett visst sätt fram tills vi vet annorlunda och då kan vi göra det på ett nytt sätt. Förändring innebär alltid ett risktagande och den här boken handlar om förändring lika mycket som den handlar om lek, risker och undervisning.

Se vårt inspelade webbinar

Vill du höra Suzanne berätta om hur vi kan ge plats för den riskfyllda leken som utmanar, utvecklar och pirrar i magen?
Titta på hennes uppskattade webbinar från 2023 här>>

Många barn älskar att äta snö ...

Kylan känns så skön i munnen.  Det är en lek – munnen är ett av våra första sätt som människor att forma kunskap, det är därför bebisar alltid stoppar saker i munnen som ett sätt att förstå världen. Vi vuxna säger ofta till barnen att inte äta snö eftersom det finns risker med att äta smutsig snö. Men vad skulle vi kunna göra, istället för att säga nej?

Läs mer och ta del av Suzannes glassrecept här>>

Den här boken passar mycket bra att läsa för gemensamma reflektioner i bokcirkelns format. Läs mer här>>

Boken Riskfylld lek och undervisning får högsta betyg:

Helhetsbetyg 5 - Briljant!

Nyfikenhet och spänning är starka drivkrafter och barn behöver få möjlighet att testa sina olika förmågor, förstå vad de kan och vad de kanske behöver öva mer på och lära sig. Men vi kan inte lämna barnen ensamma i detta utforskande, vårt förhållningssätt och hur vi arrangerar miljöer och material är viktigt. Vi vuxna måste vara medvetna om fördelarna men också kunna utvärdera och avgöra när en risk kan bli en fara och när det bara handlar om spänning och äventyr. En aktuell och viktig bok för alla som arbetar tillsammans med de yngsta samhällsmedborgarna.

Gunilla Essén, lektör
Läs hela recensionen i BTJ-häftet nr 8, 2023.

Suzanne skriver om modiga miljöer

Författaren redogör för olika risker som finns vad gäller barns äventyrliga lek. Det finns forskning som visar att barn som ej får möjlighet att leka riskfyllda lekar kan gå miste om mycket, som kan få allvarliga konsekvenser. Suzanne skriver om 𝑚𝑜𝑑𝑖𝑔𝑎 𝑚𝑖𝑙𝑗𝑜̈𝑒𝑟,om att barn idag 𝑜̈𝑣𝑒𝑟𝑏𝑒𝑠𝑘𝑦𝑑𝑑𝑎𝑠, om hennes egna strategier som att vara 𝑜𝑠𝑦𝑛𝑙𝑖𝑔𝑡 𝑠𝑦𝑛𝑙𝑖𝑔. Begreppet 𝑠𝑎̊ 𝑠𝑎̈𝑘𝑒𝑟𝑡 𝑠𝑜𝑚 𝑛𝑜̈𝑑𝑣𝑎̈𝑛𝑑𝑖𝑔𝑡, istället för så säkert som möjligt. Om hur vi kan värdera riskfylld lek, och kunna känna den där balansen kring vad som är farligt på riktigt och vad som inte är det. Det är en bok som vi alla som arbetar i förskolan och skolan behöver läsa! Jo, skolan och fritids nämns också!
• Det finns reflektionsfrågor och en stor möjlighet till användningsområde skulle kunna vara att använda boken i våra pedagogiska forum.

Maria Elbrand, förskollärare i Södertälje
driver instagramkontot Den förundrade

Värd att läsa flera gånger

Då jag både hann se en massa reklam och goda omdömen om den här boken innan jag läste den, så var mina förväntningar skyhöga. Jag hoppades på en bok med andra synvinklar än det jag läst tidigare och att få en ny bok i min bokhylla som jag gärna läser flera gånger. Jag blev inte besviken alls. Den här är en keeper och när jag läst halva boken ville jag egentligen inte läsa mer, för jag hade tillräckligt att reflektera över. Den här boken kommer jag att läsa flera gånger och jag tror att det blir en sådan där bok som man kommer djupare och djupare in i ju fler gånger man läser den.

Camilla Mellgren
Pedagog Örebro

Läs recensionen i sin helhet här>>

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Din bok har lagts till i varukorgen

Det handlar om tillit. Lita på leken, lita på barnen, lita på lekens ekosystem.”

Suzanne Axelsson har mer än 25 års erfarenhet inom förskola/skola som pedagog, rektor och skolchef. Hon är också internationell pedagogisk konsult samt utbildar vid Stockholms universitet. Hennes specialområden är lyssnande, filosofi med barn och Indigenous Knowledge. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.

Lek, lyssnande, neurodiversitet, hållbarhet och mycket mer skriver Suzanne om på sin blogg, Interaction Imagination, och håller i  facebookgruppen "The Original Learning Approach". 

 

Om Bokens titel

Titel Riskfylld lek och utmanande undervisning
Författare Suzanne Axelsson
Utgiven 2023
ISBN

9789188149763