Årets lärarförfattare – böcker skrivna av lärare, för lärare
Årets lärarförfattare är ett stipendium som sedan 2023 delas ut av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget för att uppmärksamma lärares och förskollärares unika kunskap och erfarenhet. Varje år får en eller flera stipendiater möjlighet att utveckla en bokidé som bygger på deras egen praktik och yrkeskunskap – och som kan inspirera, utmana och stötta kollegor i hela landet.
Genom sina böcker bidrar vinnarna till att bredda och fördjupa samtalet om undervisning, lärande och pedagogik. Gemensamt är att deras texter växer ur vardagen i klassrum och förskolor – och bär på en vilja att förändra och förnya.




Charlotte Arkenback Sundström
Charlotte Arkenback Sundström
Årets lärarförfattare 2025 - skola
Tillgänglig undervisning – en praktikbok om att integrera specialpedagogik och ämnesdidaktik
Juryns motivering:
"Bokidén visar på ett inspirerande sätt hur undervisning kan analyseras som praktik. Den flyttar fokus från elevbrister till att synliggöra villkor, möjligheter och samspelet i klassrummet."


Signe Vats Jonsson
Signe Vats Jonsson
Årets lärarförfattare 2025 - förskola
Konsten att återvinna gamla tankar
Juryns motivering:
"Med inspiration från estetik och musikaliska begrepp visar författaren hur barns öppna undersökningsprocesser kan synliggöra komplexa frågor och nya sätt att förstå världen."


Denice Sverla
Denice Sverla
Årets lärarförfattare 2024 - skola
Specialpedagogiken som lyfter lärandet - i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp
Juryns motivering:
"Bokens tre delar: varför, vad och hur visar på möjligheter till att skapa en meningsfull skolgång som utmanar eleverna till ett lärande för livet och en självständig framtid. Att se olikheter som en resurs möjliggör ett nytänkande förhållningssätt. Boken, som vänder sig till anpassad grundskola, erbjuder även inspiration och tankar för alla pedagoger som i sin vardag behöver göra anpassningar. Vi håller med författaren om att lärande aldrig någonsin behöver vara tråkigt!"


Elin Larsson
Elin Larsson
Årets lärarförfattare 2024 - förskola
Konflikter och kreativitet i förskolan
Juryns motivering:
”Här finns möjlighet för pedagoger att se konflikter som något meningsfullt och till och med roligt. Konflikter som en positiv utgångspunkt kan bidra till frigörande diskussioner med kollegor. Med utgångspunkt i vardagsnära exempel beskriver författaren hur teoretiska perspektiv kan guida den pedagog som vill utveckla ett undervisande förhållningssätt i konfliktsituationer. Författaren har en förmåga att väcka nyfikenhet och intresse, vilket gör att man vill läsa hela boken.”


Anna Thoresson
Anna Thoresson
Årets lärarförfattare 2023
Barn, natur och hållbar utveckling - med hjärtat i jorden
Juryns motivering:
"Bokidén ger en pedagogisk vision om hur en av vår tids största frågor kan bli en del av förskolans dagliga verksamhet. Den ger en inblick i barnens förståelse, förundran och kunskapsarbete samtidigt som den ger inspiration till pedagogernas reflektioner. Boken kommer att bli en inspirationskälla till hur alla förskolor kan stärka barnens förståelse för ekosystem och hållbarhetsfrågor."


Juryn för årets Lärarförfattare 2025

Alicia Eriksson, speciallärare, förskol- och grundskollärare, förstelärare, fortbildare, ledamot i Rådet för professioner inom skolväsendet
Inger Eriksson, professor emerita i pedagogik och författare
Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola vid Södertörns högskola, författare och föreläsare
Maria Wiman, lärare i svenska och SO på högstadiet, kolumnist, debattör och författare, Sveriges bästa lärare 2019
Anna Maria Thunman, förlagschef, lärare i svenska och religionskunskap på gymnasiet

Om Årets Lärarförfattare
Årets lärarförfattare är ett stipendium som delas ut av Lärarstiftelsen i samarbete med Lärarförlaget. Syftet är att uppmuntra lärare och förskollärare att skriva lärorika böcker för kollegor i professionen – böcker som bygger på erfarenheter, kunskap och reflektion från vardagen i skola och förskola.
Stipendiaten får:
-
75 000 kronor
-
Bokkontrakt med Lärarförlaget
-
Professionell coachning under skrivprocessen
Boken ska inte vara ett läromedel eller skönlitteratur, utan en inspirerande och kunskapsbaserad bok för lärare.