Pedagogisk miljö i tanke och handling

220 kr

Läs ett smakprov

Linda Linder (red)

ISBN: 9789188149077 Kategori:

Innehåll

Linda Linder

Pedagogisk miljö i tanke och handling

”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden.” (Läroplan för förskolan)

Alla barn i förskolan ska ha rik tillgång till miljö och material som ger dem möjligheter att utveckla sina lekar och utforska sin omvärld utifrån sina idéer och planer. De ska få bli förundrade och förbluffade, på sätt de inte förväntat sig och som får dem att vilja veta mer, anser Linda Linder som är förskollärare, ateljerista, föreläsare, miljöpedagog och bloggar på Pedagogiska kullerbyttan.

Men hur går man konkret tillväga för att utforma en sådan öppen, innehållsrik och inbjudande pedagogisk miljö?

Linda Linder samlade ihop ett gäng kollegor och tillsammans har de skrivit en antologi där de delar med sig av sina erfarenheter, tankar och idéer. Samtliga är inspirerade av tanken om miljön som den tredje pedagogen, hämtad från den pedagogiska filosofi som vuxit fram i förskolorna i Reggio Emilia. De beskriver förändringar och visar vilken betydelse den pedagogiska miljön har för både barn och pedagoger.

 

Innehåll

Inledning av Karin Hultman

Rummet som den tredje pedagogen av Linda Linder

Synen på barnet påverkar miljön av Christian Eidevald och Agneta Wallander

Förskolan som barnets arena av Eleonor Andersson och Lina Svensson

Torget – trend, matsal eller mötesplats? av Christina Nilsson

Att resa mellan öar är att lära av Maria Fabien, Lovisa Gustafsson, Anna Larsén och Erika Lewis

”Den gör så att en lampa lyser!” av Carina Lindblad och Anna-Karin Jansson

Vi har ett rum och vad gör vi då? av Pia Franzén

Det offentliga rummet som plats för lek av Cristian Fabbi

Se miljön utifrån alla barns perspektiv av Ann Kronberg Larsson

En likvärdig förskola i hela kommunen av Helena Olsson och Martin Gråfors

Att bygga för relationer och lärande av Anna-Maria Andersson

Dela kulturens betydelse för utveckling av Markus Bergenord och Linda Linder

Information

Vikt 0.54 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

238

Utgivning

11 april 2016

Recension

Här finns intressanta erfarenheter, iakttagelser, mödor, processer, utforskande och tankar om hur miljö och material kan spela roll för barns lärande, kreativitet, relationer och skapande. Ja, för allas vår möjlighet, både små som stora, att kunna vara kompetenta.

Maria Herngren
Läs recensionen i sin helhet

Det första som griper tag i mig, redan i inledningen av boken, är det Karin Hultman skriver om att när vi missar att se relationen mellan människa, miljö och material, då missar vi också att ställa frågor kring hur vissa barn kan framstå som smarta, glada och samlade i vissa miljöer och bråkiga, håglösa och röriga i andra.

Helena Lückners, förskollärare
Läs recensionen i sin helhet

 

Pedagogisk miljö i tanke och handling
Författaren Linda Linder är legitimerad förskollärare, teaterpedagog och ateljerista. Hon är också författare och en flitig bloggare. Hennes blogg heter ”Pedagogiska kullerbyttan”. Hon var med och startade Returen, ett kreativt återvinningscenter i Göteborg och undervisar numera förskollärarstudenter på Göteborgs universitet. Boken, tycker jag, riktar sig till pedagoger i förskolan, förskolechefer och pedagoger i utbildning.

Linda Linder har här samlat ihop ett gäng kollegor. Tillsammans har de skrivit en antologi, där de delar med sig av erfarenheter, kunskaper och nya frågeställningar. Boken är uppdelad i olika kapitel, där varje kapitel har en eller flera olika författare. Alla är de inspirerade av den pedagogiska filosofin från Reggio Emilia.

Boken tar upp tankar om miljön som den tredje pedagogen, som har sitt ursprung i just filosofin från Reggio Emilia.

Maria Lilja, Förskolechef intraprenaden Lillåns förskolor

Läs recensionen i sin helhet

Bibliotekstjänst
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Publiceras i BTJ-häftet nr 14, 2016
Lektör Ulf Mårtensson

Recension
Betydelsen av hur den fysiska miljön är planerad och utformad på förskolan är temat i denna antologi. Linda Linder som är förskollärare och ateljerista har samlat ett stort antal pedagoger med bred kompetens och erfarenhet inom såväl skapande områden som pedagogik och metodik. Boken har sin grund i Reggio Emilia-pedagogiken och utifrån en teoretisk bas, där det fysiska rummet ses som en pedagogisk resurs, utvecklas flera konkreta och praktiska resonemang utifrån skribenternas erfarenheter. Det här är en befriande skildring som tar ut svängarna, som bejakar barnens nyfikenhet och kreativitet och som visar på betydelsen av ett pedagogiskt förhållningssätt med utgångspunkt i den miljö som barnen vistas i. Det är i allra högsta grad en inspirationsbok men också en praktisk handledning i hur ett arbetslag kan tänka och gå vidare i sitt arbete med att forma den pedagogiska miljön på förskolan.

Citat

… njuter av att få bläddra i den och dyka ner bland alla dessa tänkvärda ord och erfarenheter. Inspirerande!


Emma Ericsson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen