Pedagogisk miljö i tanke och handling - författarna
Lek, skapande, utforskande– innehållsrika miljöer ger utrymme för kreativ kraft och lärande.
Den pedagogiska miljön i förskolan ska vara innehållsrik och inbjudande. Det ska finnas plats för lek och kreativitet. Samtidigt ska den stärka barnens nyfikenhet att utforska och erövra nya kunskaper.
Pedagogisk miljö i tanke och handling utkom första gången 2016 och är en uppskattad inspirationskälla i många förskolor. Nu är den reviderad och omarbetad (2021).
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Välkommen att läsa mer om bokens författare:
![](/media/5wunon4s/agneta-wallander_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Agneta Wallander
Agneta Wallander är adjunkt och doktorand i förskoledidaktik. Hon är förskollärare i grunden och arbetar på förskollärarutbildningen vid Stockholms universitet.
![Ann Kronberg Larsson](/media/gotbw0j0/ann-kronberg-larsson_160x160-mall.png)
Ann Kronberg Larsson
Ann Kronberg Larsson är leg förskollärare, specialpedagog, speciallärare och processhandledare. Hon har en masterexamen i utbildningsvetenskap och didaktik och har arbetat i förskola, förskoleklass och som utvecklingsledare för fritidshem. I dag arbetar hon som speciallärare i Sollentuna
![Anna Larsén](/media/aouedp0e/anna-larsson_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Anna Larsén
Anna Larsén är lärare i samhällsvetenskap och historia samt pedagogista. Hon är rektor för Katarina Barnstugeförening.
![Bettan Lorentzon](/media/fcedy35b/bettan-lorentzon-bw_160x160.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Bettan Lorentzon
Bettan Lorentzson är leg förskollärare och arbetar som torgetpedagog på förskolan Ringdansen som ingår i enheten Trollet. Hon är också en av författarna till boken Bygga en plats för möten.
![Christian Eidevall](/media/t02hoph2/christian-eidevall_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Christian Eidevald
Christian Eidevald är leg förskollärare, fil dr i pedagogik och docent i förskoledidaktik. Han arbetar som forskare vid Göteborgs universitet och som utvecklingschef vid Göteborgs stads förskoleförvaltning.
![Christina Nilsson](/media/j4jl3k5v/christina-nilsson_160x160-mall.png)
Christina Nilsson
Christina Nilsson är leg förskollärare och har arbetat som torgetpedagog på förskolan Trollet i Kalmar. Hon har också arbetat för Reggio Emilia Institutet i olika uppdragsutbildningar och föreläsningar, främst kring pedagogisk dokumentation. Dessutom har hon varit utvecklingslärare/pedagogisk handledare i förskolan i Kalmar kommun.
![Eleonor Andersson](/media/x1tgue0e/eleonor-andersson_160x160-mall.png)
Eleonor Andersson
Eleonor Andersson är leg förskollärare och pedagogista och arbetade fram till hösten 2017 på förskolan Syrenen i Töreboda. Tillsammans med en kollega har hon startat Guldgruvans återanvändningscenter, ett kREativt resurscenter för förskola och grundskola i Töreboda där hon nu arbetar heltid.
![Erika Lewis](/media/ythps1ou/erika-lewis_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Erika Lewis
Erika Lewis är leg förskollärare och arbetar på Katarina Västra förskola. Hon är även lärare i engelska, svenska och matematik.
![Fredric Gunve](/media/3xydoz0b/fredrik-gunve_160x160-mall.png)
Fredric Gunve
Fredric Gunve är konstnär och lektor i bild på bildlärarutbildningen vid HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Han undervisar bland annat i ämnet bild, konstens teorier och metoder, och i konstnärliga material och tekniker på bildlärarutbildningen och på förskollärarutbildningen. Han är också kursansvarig för ateljeristautbildningen på Göteborgs universitet.
![Lina Svensson](/media/sjeo302w/lina-svensson_160x160-mall.png)
Lina Svensson
Lina Svensson är leg lärare mot förskola och tidiga åldrar. Hon arbetade på förskolan Syrenen i Töreboda fram till hösten 2017 då hon började arbeta i förskoleklass.
![Maria Fabien](/media/sdvls1kz/maria-fabien_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Maria Fabien
Maria Fabien är utbildad dansare, operasångerska, sångpedagog och ateljerista. Hon arbetar på Katarina Västra förskola som musikateljerista.
![Nina Odegard](/media/zatdlssh/nina-odegard_160x160-mall.png)
Nina Odegard
Nina Odegard är förste amanuensis (motsvarar delvis docent) vid universitetet i Sør Øst Norge och har disputerat med en doktorsavhandling om estetiskt utforskande med återbruksmaterial. Tidigare har hon bland annat jobbat som förskollärare, rektor, pedagogista/pedagogisk handledare och projektledare för Kreativt återbrukscenter i norska Grenland. Hon har också skrivit boken Återbruk som kreativ kraft (2015).
![Pia Franzen](/media/kccida1q/pia-franzén_160x160-mall.png)
Pia Franzén
Pia Franzén är leg förskollärare, pedagogista och ateljerista. Hon arbetar som verksamhetsutvecklare i förskola i Göteborg och har 30 års erfarenhet i arbetet med barn och pedagoger i förskolan. Hon gästföreläser och håller workshops i olika pedagogutbildningar samt agerar mentor för nyutexaminerade förskollärare.
![Sanna Olsson](/media/2pddek1z/sanna-olsson_160x160-mall.png)
![](/media/3284/linje_vi_800x2.png)
Sanna Olsson
Sanna Olsson är förskollärare på Katarina Västra förskola och har en bakgrund inom musik och konst.
![Suzanne Axelsson](/media/qsefi1xz/suzanne-axelsson_160x160-mall.png)
Suzanne Axelsson
Suzanne Axelsson har en master i Early Childhood Education och mer än 25 års erfarenhet inom förskolan som pedagog, rektor och skolchef. Hon är också internationell pedagogisk konsult samt förskollärarutbildare vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Redaktör och författare av Pedagogisk miljö i tanke och handling
![Linda Linder](/media/wiibrx5l/linda-linder-2021-hö.png)
Linda Linder är redaktör för Pedagogisk miljö i tanke och handling. Hon är legitimerad förskollärare och grundlärare samt utbildad ateljerista, skådespelare och teaterpedagog.
I boken bidrar Linda Linder med tre kapitel, varav två helt nyskrivna.