Hur utvecklar vi förtroendefulla relationer och ett professionellt samarbete med vårdnadshavare?
Samarbete som gör skillnad
Att bygga förtroendefulla relationer med vårdnadshavare är avgörande för barns trivsel och utveckling – men det kräver både mod, lyhördhet och kreativitet. Vad ska man tänka på för att lyckas?
Vi har bett Charlotte Öhman, förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete och numera verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping, om hennes bästa råd.

Förskolan som mötesplats
Förskolan tenderar ibland att förstås som en avskild institution i samhället, en trygg plats för barnen. Förskolan är dock en del av hela samhället och av vårt utbildningssystem. Den har därför en viktig roll att främja så att barn och vårdnadshavare har möjlighet att uppleva goda möten där.
Ett sätt att skapa förutsättningar för sådana möten är att vara lyhörd för den specifika kontexten. Vårdnadshavare kan söka kontakt för olika saker och frågor och då finns ett uppdrag att hantera det. Personal i förskolan kan inte och ska inte svara på precis allt men har ändock ett ansvar att bemöta den personen på ett bra sätt eftersom det kan ha betydelse för barnet.

Vårdnadshavare du möter
Varje vårdnadshavare som kliver innanför dörrarna på förskolan har specifika förutsättningar och möjligheter för att tillgodogöra sig förskolans mål och innehåll. Vid dessa tillfällen har alla som arbetar där en unik möjlighet att bygga relationer och skapa förtroende. Men för detta krävs att personalen förmedlar lyhördhet. Genom att erfara lyhördhet kan ett gott samarbete mellan vårdnadshavare och personal frodas. En stressad vårdnadshavare kanske inte är mottaglig för information ena dagen medan det finns möjlighet till en riklig dialog en annan dag.

Samtalets betydelse
Ett enkelt sätt att visa lyhördhet är att fundera på hur information ges. Det finns många kanaler att använda, men det mänskliga samtalet är fortfarande det viktigaste verktyget för att bygga relationer. När vi samtalar delar vi information, inte bara förmedlar den – och det gör en stor skillnad.
Genom att bjuda in vårdnadshavare till dialog – till exempel genom att fråga ”Hur uppfattar du det jag berättat?” – ökar chansen att skapa en gemensam förståelse och ett förtroendefullt samarbete.

Professionellt förhållningssätt
Att visa respekt och lyhördhet är viktiga grundstenar för ett professionellt förhållningssätt. Ett professionellt förhållningssätt innebär till exempel att anpassa sitt språk så mycket som möjligt utifrån den specifika vårdnadshavare en möter. Det innebär också att hålla överenskommelser, berätta om förskolans mål och innehåll, vara tydlig med vad som sker i barnets vardag på förskolan.
Genom att vara saklig och visa förståelse i olika situationer kan förtroende och tillit frodas. När information om barnet och dess sammanhang delas med vårdnadshavare utifrån ett professionellt förhållningssätt främjas att förskolan vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
I boken Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer och professionellt samarbete ges många konkreta exempel på hur ett professionellt förhållningssätt kan visa sig i samarbetet med vårdnadshavare.

Charlotte Öhman har tillsammans med Karin Alnervik, Susanna Anderstaf och Kristina Wennefors skrivit boken Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer och professionellt samarbete.
En bok som är utmärkt för att läsa och reflektera tillsammans i bokcirklar på arbetsplatsen.
Att starta en bokcirkel går både snabbt och lätt. Men som alltid så är en bra planering grunden till ett lyckat resultat, så vi har förberett såväl tips för att komma igång som reflektionsfrågor. Läs mer om bokcirkelmaterialet här>>