Varför är dokumentation så viktigt för att utveckla pedagogiska relationer i förskolan?

Vi har ställt frågan till Marie Eriksson – verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals kommun med lång erfarenhet som förskollärare. Marie är också en av våra mest uppskattade författare av facklitteratur för förskolan.

Så här svarar hon:

Omfattande forskning visar att det som sker i mötet och interaktionen mellan pedagog och barn gör absolut störst skillnad för förskolans kvalitet, men det är också det svåraste att få grepp om när vi följer upp och analyserar...

Att göra skillnad

Kvalitetsarbete handlar i grunden om vad vi gör i förskolan, varför, och framför allt hur det gör skillnad för barnen. Ska vi lyckas med det krävs reflektion och dialog i många led och med olika perspektiv.

För att lära oss mer hur vi kan göra skillnad i interaktionen med barnen behöver vi medvetet rikta blicken mot oss själva och vårt förhållningssätt i dokumentationen.

Om vi ska kunna upptäcka vad som är viktigt i mötet med barnen och hur de kan ges bästa möjliga stöd måste vi lyssna noga med alla sinnen, för barns lärande fångas inte så lätt och det uttrycks på många olika sätt.

Följa upp hela utbildningen

I läroplanen framgår att verksamhetens organisation, innehåll och genomförande ska utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas och lära. Men också om att förbättra förutsättningarna för barn att känna sig trygga och ha roligt i förskolan.

Men hur är det egentligen med det där trygga, roliga och omsorgsfulla? Får vi med det i dokumentationen och uppföljningen, eller är det lättare att hamna i fokus på det som har gjorts och den strukturerade undervisning som skett?

I ett kvalitetsarbete där de pedagogiska relationerna och stödet till barnen sätts i fokus kan vi följa upp och utveckla hela utbildningen – med värdegrunden och omsorgen tillsammans med undervisningen. Det kan tyckas som ett gediget uppdrag men det går att få ihop genom att avgränsa och göra prioriteringar kring vad vi väljer att dokumentera.

Titta på oss själva

Ibland agerar vi inte i praktiken så som vi tror i teorin, men när vi utvecklar metoder för att dokumentera och förstå situationer ger det en grund för hur vi kan analysera mötet med barnen. På min arbetsplats har vi haft möjligheten att samarbeta med Sven Persson och fått initial hjälp med metoder för att uppmärksamma och reflektera runt olika delar i interaktionen med barnen och slipa vår analyskompetens.

Ett sätt är att filma korta sekvenser av interaktion i vardagen med samspel mellan pedagog och barn. Det räcker ofta att filma någon minut och vi kan börja med situationer där vi känner oss bekväma för att våga komma igång och öva på metoden. Som nästa steg kan vi välja ett område att utveckla, till exempel interaktionen med barnen i tamburen.

Genom att filma vid många tillfällen får vi ett underlag att tillsammans analysera i arbetslaget. Ju bättre vi blir på att tolka situationer, desto skickligare kan vi bli på att ge rätt stöd i varje litet möte. Det här ger jag konkreta exempel på i boken Pedagogiska relationer i förskolan - utveckling och kvalitet.

Läs, reflektera och utvecklas tillsammans

Blir du nyfiken på hur du kan arbeta för att utveckla de pedagogiska relationerna på din arbetsplats? Marie Eriksson har i samarbete med Sven Persson skrivit den hyllade boken Pedagogiska Relationer i förskolan - utveckling och kvalitet. Till boken hör reflektionsfrågor som öppnar upp för reflektion och samtal som gör den idealisk för en bokcirkel.

Läs mer>>

Böcker av Marie Eriksson

Passa på att beställa Marie Erikssons böcker till specialpris. Du får just nu 20% i vår webbshop när du anger koden Marie20. Det här är hennes tre senaste titlar:

Pedagogiska relationer i förskolan - utveckling och kvalitet>>

Digital kompetens i förskolan>>

Språkets alla möjligheter i förskolan>>