Bokcirkel som fortbildningsmetod

Vi vet alla att reflektion är ett framgångsrikt sätt att utvecklas på. Och gör vi det tillsammans så kan det ge både kraftfulla och hållbara resultat. I en bokcirkel kan vi låta författaren fylla platsen som en extra pedagog i rummet. En som delar sina kunskaper, erfarenheter och arbetssätt som ni i er tur reflekterar kring. Vad skulle det här kunna innebära för oss?

Flera av våra böcker är förberedda för att underlätta gemensamma reflektioner i lärande bokcirklar. Ladda ner reflektionsfrågor här>>

Hur gjorde Förskolorna i Östra Kållered?

Massumeh Salehnamadi och Camilla Stenholm, rektorer för Östra Kållereds förskolor

Massumeh Salehnamadi och Camilla Stenholm, rektorer för Östra Kållereds förskolor

Här i Mölndal jobbar vi med ett delat ledarskap och tillsammans har vi tre förskolor med 16 avdelningar. Alla avdelningar har en baspedagog som vi rektorer träffar regelbundet och det är baspedagogerna som varit navet i den fortbildningssatsning vi gjort uitfrån boken Det hållbara arbetslaget - samspel och självledarskap i förskolan.

På våra förskolor har vi läst och reflekterat kring bokens innehåll i ett helt läsår, och nu fortsätter vi med det minst en termin till.

Boken har varit fantastiskt bra och det har blivit många aha-upplevelser.

Träffar 1 gång per månad och en pågående process i arbetslagen
Vi och våra baspedagoger har läst boken och träffats varje månad för att efter varje kapitel reflektera tillsammans över innehållet. Pedagogerna har t ex lyft fram olika citat som vi pratat om. Efter varje bokmöte så har baspedagogerna tagit med sig det de vill jobba vidare med till den reflektionstid de har tillsammans med sina arbetslag. Och på så sätt har vi fått en utvecklingsprocess som varit levande under ett helt läsår. 

Pedagogerna har blivit mycket modigare - utvecklat sitt självledarskap - och tar hjälp av boken när de hamnar i dilemman.


En effekt av bokcirkeln har blivit att dialogen mellan pedagogerna har blivit både enklare och rakare. Det har blivit legitimt att få reflektera kring utmanande situationer. För den här boken "lullar" inte. Den är så rak och tydlig och det är bra. 

Vi jobbar också med "arbetslagskontrakt" sedan tidigare och nu har vi utvecklat dem efter våra nya insikter. Vi har också jämfört de olika kontrakten och utifrån det bestämt vilka kapitel vi ska fortsätta att fördjupa oss i och reflektera kring i höst.

Camilla var här och föreläste 
Vi bjöd in författaren, Camilla Vahlberg, att komma och föreläsa för oss och det blev som en kick-off för alla som ännu inte hade läst boken. Man fick en ännu bredare förståelse. Det blev en dag med mycket god stämning och fina reflektioner.

Vi ser att det ger effekt!
Vi vet ju utifrån forskning att när vi läser, reflekterar och gör... det är då det händer något. Att arbeta med fortbildning utifrån en bok har så många fördelar. Det är en process som lever över tid, det blir ett nötande och en levande dialog om de här frågorna och det är bra. Och en bieffekt har blivit att fler vill läsa boken. En annan fördel som vi ser är att det är boken som utmanar till dialog kring frågorna, inte vi som rektorer. Vi har istället varit med och deltagit i samtalen. 

Vi rekommenderar gärna boken, det är en toppenbok att arbeta med i bokcirkel.

Massumeh Salehnamadi och Camilla Stenholm
Rektorer för Östra Kållereds förskolor

Boktips

Det hållbara arbetslaget - samspel och självledarskap i förskolan

En bok som ger dig konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning.  

Boken hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation.

Boka en föreläsning med författaren

Camilla Vahlberg är föreläsare, författare och inspiratör kring samspelskompetens i förskolans arbetslag med fokus på kvalitet, hälsa och välmående. Hon har stor erfarenhet från förskolan, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach. 

Boka Camillas inspirationsföreläsning som en del i ert utvecklingsarbete. Läs mer...