Färgmedveten pedagogik i förskolan
Att vara färgmedveten i förskolan handlar om att se och bekräfta barns erfarenheter av likheter och olikheter. Den här boken ger konkreta exempel på hur ett antirasistiskt och inkluderande arbetssätt kan växa fram i vardagen
Boken släpps i mitten av januari, men kan förhandsbokas inom kort!
Lärarförlagets pris: 310 kr
Vad betyder det att vara färgmedveten i förskolan?
Barn ser hudfärg. De ser skillnader och tolkar världen utifrån vad de möter. Därför behöver vi i förskolan våga prata om hudton, likvärdighet och identitet – på ett sätt som stärker alla barns självbild.
Den här boken visar hur ett antirasistiskt och färgmedvetet arbete kan ta form i praktiken. Här finns inspiration till hur du som pedagog tillsammans med barnen kan utforska frågor om hudton, språk och normer genom lek, läsning, lärmiljöer och skapande.
Det här är en bok som väcker frågor, ger mod och visar hur små steg kan göra stor skillnad. Genom en färgmedveten pedagogik skapas en mer medveten och inkluderande förskola, där varje barn får ta plats.
Osynliggörandet av hudfärg har gjort att vi saknar ett språk för att tala om våra olika hudtoner på ett naturligt sätt, det gör också att det är svårt att ta frågan om hudfärgsbaserad rasism på allvar.
Din bok har lagts till i varukorgen
I Sverige har vi under många år antagit en färgblind hållning gentemot människors hudfärg.
Författare
Maria Fabien är ateljérista och journalist.
Lovisa Gustafsson är förskolelärare, licentiat i förskoledidaktik och doktorand.
Om Färgmedveten pedagogik i förskolan
| Titel | Färgmedveten pedagogik i förskolan |
| Författare | Maria Fabien och Lovisa Gustafsson |
| Utgiven | 2026 |
| ISBN | 9789188149961 |
