Snart möter vi nya förskoleklasselever ...
Hur skapar vi trygghet från första skoldagen?
Varje höst möter skolor tusentals "nybörjare" – barn som tar sina första steg in i skolans värld genom förskoleklassen. Det är en omställning fylld av förväntan, nyfikenhet och ibland lite oro. Hur lägger vi grunden för att just denna skolstart ska bli trygg, strukturerad och välkomnande?
Vi har frågat den erfarna förskoleklassläraren Nathalie Lindgren hur hon förbereder sig och planerar inför att ta emot sina nya elever — med verktyg, rutiner och konkreta exempel som kan inspirera. Här nedan bjuder hon på sin kunskap.

En checklista är guld värd
Inför sommarledigheten tog jag fram min check-lista på återkommande arbetsuppgifter gällande uppstart av ny förskoleklass. Den underlättar ordentligt då man kanske inte har tillgång till full tankekraft precis innan ledigheten. I år hade jag till och med gjort om min check-lista till ett bildstöd, som gjorde det ännu tydligare för mig att sätta igång förberedelserna: rensa ut och städa elevernas lådor och kapprum, skriva ut och laminera elevernas namn i olika storlekar för olika ändamål, namna olika skrivhäften…..
När jag sedan kommer tillbaka från min ledighet möts jag av en förberedelse som är guld värd för mig. Det finns alltid nya arbetsuppgifter och möten, men jag har kommit en god bit på väg. Jag tittar på den planering som jag gjort för de första veckorna och finjusterar och förbereder det sista innan det äntligen är dags för skolstart!

Bilder kan göra stor skillnad
Jag har träffat eleverna vid ett tillfälle i våras och då passade jag på att fotografera dem. Bilderna använder jag bland annat till att visa var de ska sätta sig första dagen men jag har även förberett ett namn-memory med deras bild och namn. Inför skolstarten har eleverna fått hem ett bildstöd på vad som ska hända första skoldagen vilket kan reducera nervositeten något.
Jag kan redan nu se framför mig elevernas tindrande ögon som glimmar till ännu mer när de möts av deras namnbilder som sitter på dörren. Vidare går de in i klassrummen och letar upp sin bild, och sätter sig ner. Det blir alltid lite fniss och kommentarer som: ”oj vad kort hår jag hade innan”, ”titta jag hade inte tappat min tand då”. Även om eleverna kommer från många olika förskolor känner jag hur de börjar bekanta sig med varandra när de tittar på sina bilder.

Vi startar direkt
Som det går att läsa i min bok: ”Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass”, så påbörjar vi stationsarbetet redan första dagen. Både skolmiljön och kompisarna är nya, och jag upplever att det blir en lugn och skön start att få börja lära känna varandra i en liten grupp, där det finns ett planerat innehåll.
Ni kan tro att namn-memoryt är ett uppskattat inslag och eleverna tar sig an memoryt med att stort engagemang. I en annan station pågår en rituppgift i ”Boken om mig” och i den sista stationen leker de med mjuka byggklossar och djur. Efter ungefär 15 minuter signalerar vi och berättar att det är dags att byta station och aktiviteterna fortsätter. Det är alltid slumpmässiga gruppindelningar vid dessa tillfällen då syftet med stationerna är att lära känna varandra och stärka det sociala samspelet.

Hur gör jag när jag inte vet jag vad jag ska göra?
Bildstöd är något som finns med överallt i min undervisning. Jag tänker att det jag berättar muntligt, ska även visas visuellt: dagsschema, förtydligande schema som visar: ”hur gör jag när jag inte vet vad jag ska göra”, ” vad är det jag ska göra just nu” och bildstöd som visar exempel på den aktuella arbetsuppgiften. Dessa exempel gör jag alltid tillsammans med eleverna så att de ska känna igen bilderna och de kan hjälpa dem att sätta igång med arbetsuppgiften. Antingen är det en bjällra eller en Time Timer som visar på att det är dags att byta station, dags för ett röris-pass eller att det är dags för att avsluta arbetspasset.

De första veckorna med fokus på socialt samspel och värdegrund
De första veckorna har planerar jag för en varierad undervisning där det sociala samspelat och värdegrundsarbetet är i fokus; både i helklass men också i vårt stationsarbete. Eleverna ska också bekanta sig med skolans alla skolgårdar, träffa de andra förskoleklasserna, vara med på brandövningar, ha idrott och duscha (!), ta mat och äta i matsalen, låna böcker från skolbiblioteket och mycket mer.
Är du nyfiken på att veta mer om min undervisning i förskoleklass?
Följ mig på:
Instagram: undervisning_i_forskoleklass
Facebook: undervisning i förskoleklass

Hur blir kartläggningen en naturlig del av undervisningen?
I förskoleklassen är det obligatoriskt att kartlägga språklig medvetenhet och matematiskt tänkande hos varje elev. Men frågan är hur vi gör det så att det samtidigt blir lustfyllt och en inspirerande start i skolan?
Läs mer>>
Stationsarbete i matematik - hur fungerar det?
Här ger Nathalie exempel på fyra stationer för kartläggningsarbetet i matematik.
Blir du nyfiken och vill veta mer om hur Nathalie Lindgren arbetar under hela året i förskoleklass?

I sin bok berättar Nathalie Lindgren om hur hon med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt får stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning att bilda en helhet som främjar kunskapsutvecklingen.