Pojken med extra allt
"Det enda jag ville var att passa in. Så jag gjorde det jag kunde, jag bråkade."
Läs och lär av Alexander Skyttes berättelse om sin uppväxt och sin egna turbulenta skoltid. Med egna reflektioner som vuxen och med kopplingar till teori/forskning sätter han sina upplevelser i ett sammanhang som gör dem begripliga för läsaren.
Lärarförlagets pris: 295 kr
Lärare får hjälp att bemöta adhd och autism
Hur känns det att vara den elev som skriker och bråkar? Och varför blir det så?
Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan möta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare.
Hans gripande berättelser kombineras med hans egna reflektioner som vuxen och han kopplar dem även till teori och forskning. Med boken vill han öka medvetenheten hos lärare om vilka bemötanden som hjälper eller stjälper elever med npf.
"Ett unikt inifrånperspektiv"
RECENSION
Författaren delar frikostigt med sig av sina erfarenheter från sitt liv som en person med diagnoserna adhd och autism. Läsaren kommer nära inpå Alexander Skyttes liv och genom texten målas händelser upp från bl.a. barndom, förskola och skoltid där han infogar reflektioner utifrån den position han har idag, som vuxen och som utbildad lärare i idrott och hälsa.
Boken är strukturerad i sex kapitel: Barnet, Eleven, Tonåringen, Soldaten, Läraren och Vuxen med extra allt. Styrkan är att det är samma person som berättar de olika perspektiven vilket ger en trovärdighet och förtätar texten på ett intressant sätt. Den ger förståelse för olika situationer, beskrivna av en person som har upplevt dem och där reflektionerna adderas på ett trovärdigt sätt.
Pojken med extra allt är en konkret, användbar bok för de som vill öka kunskapen om bemötande av barn och elever. Bra, tydlig och lätt att ta till sig.
Katharina Jacobsson
Lektör BTJ
BTJ-häftet nr 20, 2020
RECENSION
En bok för alla!
Jag känner igen flera av de situationer som Alexander beskriver och minns olika elever jag har haft som passar in i de situationerna. Som lärare har man stor nytta av att läsa ”Pojken med extra allt” och som arbetsgivare, kollega och medmänniska har man det definitivt. Jag hoppas att boken läses av alla som arbetar i förskola, skola, bup och socialtjänst.
Lena Fredriksson
Grundskollärare F-6 Hallenskolan
PEDAGOG MÖLNDAL
Läs recensionen i sin helhet här>>
RECENSION
Efter att i stort sett ha sträckläst hans bok kan jag med glädje meddela att Alexander Skytte skildrar sitt inifrånperspektiv på ett mycket empatiframkallande och lärorikt vis. Det är många av mina elever genom åren som porträtteras genom hans erfarenheter. Upplägget i boken gör det lätt att skifta fokus och hans egna erfarenheter varvas med teorier på ett sätt som är lätt att ta till sig.
Som lärare har du stor nytta av att läsa ’Pojken med extra allt’ och som arbetsgivare, kollega och medmänniska har du det definitivt. Till alla er som någon gång tänkt tanken; om jag bara kunde förstå varför hen gör så här …
Läs och begrunda. Även om de erfarenheter Alexander Skytte skriver om gäller endast honom vågar jag påstå att vi har många barn i dagens skolor som känner igen sig väl.
Veronica Gustafsson
specialpedagog och författare till ”Elever som utmanar oss”.
Mer om Alexander Skytte
Ur en intervju för FN inför World Autism Day:
En lärare med autism
Personer med autism har länge mötts av nedsättande bemötande och diskriminering. Årets tema för Världsautismdagen uppmärksammar inkludering på arbetsplatsen. För barn är skolan deras arbetsplats. Skolan kan vara en plats som orsakar stress och oro men med förståelse och rätt stöd kan barn med autism också lyckas.
Alexander Skytte arbetar som idrottslärare utanför Stockholm och han har diagnoserna adhd och autism. Han tycker att diagnoserna varit en tillgång för att bli en bra lärare.
”Jag har en sensorisk känslighet som gör att jag uppfattar små signaler som kan vara kritiskt i min idrottshall för att bemöta eleverna på bästa sätt, särskilt barn med neurologisk funktionsvariation”, förklarar Alexander.
Läs artikeln i sin helhet här>>Alexander var hemmasittare - nu är han lärare och hjälper andra
Alexander Skytte var hemmasittare som barn. Nu som vuxen är han lärare och drivs av att hjälpa barn med samma utmaningar som han själv hade. 13-åriga Emmy har inte gått i skolan på hela året och vill ha hjälp tillbaka.
Se inslaget här>>
Ur Fredrik Wallins intervju med Alexander Skytte i Skolvärlden:
Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå elever med NPF bättre
...fem punkter som han starkt rekommenderar till andra lärare:
1. Var tydlig
2. Var förutsägbar
3. Var konsekvent
4. Var förlåtande
5. Var empatisk
Din bok har lagts till i varukorgen
De barn som behöver mest kärlek är de barn som ber om kärlek på svårast sätt.
Mer om Alexander Skytte finns att läsa där Lärarförlagets författare presenteras!
Hej Alex!
Varför är boken viktig?Jag vill visa att en npf-problematik kan se olika ut i olika åldrar. Om man har en känslighet för vissa saker kommer den inte att gå över, den tar sig bara andra uttryck och blir kanske mindre synlig med åren. Vi behöver förstå att människor är olika och ha förmågan att se hela människan, inte bara se felaktiga beteenden som ska korrigeras.
Läs hela intervjun här
Om Pojken med extra allt
Titel | Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism |
Författare | Alexander Skytte |
Utgiven | 2020 |
ISBN | 9789188149527 |
Sagt om boken...
Ett unikt inifrånperspektiv från ett barn med särskilda behov.
Annelie Karlsson
specialpedagog och föreläsare
.
Förståelsen vi erbjuds i boken är rättfram och nödvändig för att skapa så gynnsamma förhållanden vi kan i en lärmiljö där alla våra elever ges möjlighet att växa.
Linda Jensen
författare
.
Alexander Skyttes bok är oumbärlig för alla som arbetar i skolans värld. Och för alla andra som vill förstå hur det är att gå igenom skoltiden utan att bli förstådd.
Elisabet Wallin
fritidshemslärare