Fritidspedagogiskt lärande

230 kr

Läs ett smakprov

Jonas Wallman (red), 2018

Innehåll

 

Jonas Wallman

Fritidspedagogiskt lärande

När lektionerna är slut tar den viktiga fritidstiden över. I gränslandet mellan skola och hem, mellan undervisning och lek, pågår ett lärande för livet.

Bokens redaktör Jonas Wallman och hans medförfattare undersöker fritidspedagogiken och dess många möjligheter. Hur man kan arbeta digitalt, bygga en rastverksamhet och vända konflikter till samverkan är några exempel ur innehållet. Vi följer också ett aktionsforskningsprojekt kring lek, besöker ett integrationsfritids och får nya perspektiv på hur vi kan möta barn med särskilda behov.

 

INNEHÅLL

Jonas Wallman: Inledning

Åsa Anevik: Ett digitalt arbetssätt som en tillgång

Mikael Andersson: Ett framtidssäkrat fritidshem

Evy Dahlin: Fritidspedagogiken ur en skolledares perspektiv

Ricardo Pousette: Samverkan för elevernas bästa

Helene Elvstrand & Marie Karlsson: Aktionsforskning se leken med nya ögon

Line Isaksson: Integrationsfritids gör skillnad för alla

Anneli Hippinen Ahlgren: Undervisning och didaktik i fritidshemsmiljön

Jonas Wallman: Vårt uppdrag ett viktigt lärande

Andréas Nyberg: Fostran i fritidshemmet

Olof Jonsson: Rasten och allas rätt till lek

Alexander Skytte: Bråk, missförstånd och ett stort behov av kärlek

Bildförteckning

Information

Vikt 0.450 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

208

Recension BTJ

BTJ-logga, Bibliotekstjänst.

Fritidspedagogiskt lärande
Publiceras i BTJ-häftet nr 20, 2018.
Lektör Therese Nordholm

Recension
Bokens redaktör Jonas Wallman är fritidspedagog och numera flitig föreläsare. Tillsammans med ett antal erfarna forskare och pedagoger har han skrivit denna antologi. Den röda tråden i de olika kapitlen är hur fritidspedagogiken ser ut i dag och hur den kan utvecklas framåt. Enligt redaktören befinner sig fritidspedagogiken just nu i en spännande och utvecklande tid. Fritidspedagoger har möjlighet till karriärtjänster, lärarlegitimation och lönesatsningar. Alla dessa nya möjligheter speglas i denna mycket bra, välskrivna och inspirerande bok.

De olika kapitlen handlar bland annat om hur man kan arbeta med digitala arbetssätt, samverkan, rastverksamhet och det viktiga lärandet. Läsaren får även följa arbetet med att skapa ett integrationsfritids. Fritidspedagogiskt lärande vänder sig i lika hög grad till blivande fritidspedagoger som till dem som har lång erfarenhet i yrket och söker nya uppslag och strukturer för verksamheten. Bra register och litteraturförteckning ingår.

Du gillar kanske också…