Hur gör vi skolan meningsfull för eleverna – på riktigt?

Denice Sverla är legitimerad speciallärare och numera utvecklingskonsulten som inspirerar skolor att reflektera över sin elevsyn och implementera strategier som lyfter lärandet genom att se varje elevs unika potential.

Med sin utgångspunkt i den anpassade grundskolan gav hon, i samband med skolformens namnbyte, ut boken Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet. En bok som har nått och uppskattats av läsare i alla skolformer.

Här är hennes bästa råd för att skapa en skola som är meningsfull för eleverna – på riktigt:

 

 

En elev ÄR inte oengagerad, en elev BLIR oengagerad

Ett av de mest centrala förhållningssätt som vi behöver implementera i våra verksamheter handlar om att en elev ÄR inte, en elev BLIR. Vi kan inte ha en inställning där vi pratar om ”passiva”, ”obrydda” och ”oengagerade elever”. Om våra elever uppvisar ett sviktande engagemang behöver vi börja reflektera över vår eget görande och vår prestation i klassrummet. Vi behöver alltid ställa oss frågande till: hur kan vi utforma vår undervisning så våra elever finner det vi presenterar som intressant och meningsfullt?

Rubriken är avgörande!

Presentationsteknik är något som varje lärare behöver reflektera och tänka kring för att bygga en undervisning som väcker intresse och uppmärksamhet. Rubriken för lärandet har en avgörande betydelse för hur våra elever presterar i varje ämne. Med intresseväckande inledning och agenda får vi ofta nyfikna elever. Nyfikenhet skapar också meningsfullhet. Vi behöver alltid utgå från den aktuella gruppen och dess ålder och intressen. Ju närmare vi för oss deras verklighet desto bättre förutsättningar får vi att väcka deras lärandelust till liv.

Ge lärandet en mottagare

Ingen människa vill göra meningslösa saker. Detsamma gäller lärande, våra elever blir engagerade och lär sig mer om de upplever att innehållet i undervisningen har en mening och betydelse. Om vi ska skriva argumenterade texter, skriv de utifrån något som är högaktuellt för eleverna. Låt oss säga att eleverna i vår klass är frustrerade över att kommunen har infört en ny läxpolicy. Skriv texter om ämnet och skicka in de till beslutsfattare i kommunen där deras röster kan bli hörda. Vi kommer garanterat få eleverna att bli mer motiverade att bearbeta och förbättra texter om de har en upplevelse av att någon kommer läsa dessa och att de också kanske kan leda till en förändring.

 

Variera mera!

De flesta av oss är nog bevandrade med uttrycket, vad vore livet utan kontraster? Och svaret vi får på frågan är att det vore ganska trist och grått. När vi googlar begreppet monoton får vi fram synonymer som entonig, enformig, formelartad, nyansfattig och själsdödande.  Variation i såväl, fysisk lärmiljö, arbetssätt och didaktiska metoder är stor vikt för att få engagerade, aktiva elever som bidrar i undervisningen. Ibland måste vi ge oss på okänd mark med eleverna för att lära och uppleva tillsammans. Vad är det värsta som kan hända när vi prövar nya saker?

Elevens röst

Sist men inte minst. Vi vet med oss själva att vi blir mindre följsamma och motiverade när vi upplever att vi inte har möjlighet till inflytande. Elever behöver få uppleva att deras röst, åsikter, idéer och tankar har en betydelse, på riktigt.

Boktips!

Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet
av Denice Sverla

Hur kan vi utmana elever i den anpassade grundskolan så att de ständigt når nya kunskapsnivåer?
Denice Sverla sätter i den här boken fokus på lärandet i den anpassade grundskolan och beskriver hur en flexibel lärmiljö tillsammans med en positiv elevsyn är avgörande för att varje elev ska kunna nå sin fulla potential. Och för att rusta dem för framtiden. 

Med utgångspunkt från både teori och praktik delar Denice Sverla med sig av olika sätt att tänka och arbeta för att skapa en utmanande och meningsfull verksamhet för eleverna i den anpassade grundskolan. Det handlar om att skapa utrymme för eleverna så att de får växa, känna sig delaktiga och betydelsefulla. 

 

Denice Sverla är legitimerad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingskonsult, där hon bistår kommuner och skolor att utveckla sitt arbete med att utmana elevsynen i verksamheter och lyfta lärandet till nya nivåer.

Denice vann även lärargalans pris som Årets inspiratör 2019 och mottog Demokratipriset på Skolledare 21. Hon nådde dessutom finalplats för Framtidsgalans pris ”Årets ledare” 2023. Hon utsågs även till Årets lärarförfattare 2024 och skriver på sin andra bok som planerar att ges ut hösten 2025.

I samband med att hennes bok gavs ut så medverkade hon även i Lärarförlagets serie Vi bjuder på kunskap. Se hennes webbinar här>>