Riskfylld lek och undervisning

Suzanne Axelsson

Det här är en bok som utforskar lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Dessutom både ur ett svenskt och internationella perspektiv. På så sätt är den unik. Den bottnar i aktuell forskning om den riskfyllda leken och den vänder sig till pedagoger och lärare i såväl förskola som skola och fritidshem.

⭐⭐⭐⭐⭐
Betyg: 5 - briljant!
BTJ-häftet 8,2023

Lärarförlagets pris: 295 kr

Barn behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan nu och vad de behöver lära sig och öva på.

Barn drivs av nyfikenhet och spänning. Det är bra när man ska utforska vad man kan - just nu.

Lek kan innebära risk att misslyckas, att det gör ont, att missförstå och att känna skam. Samtidigt är alla dessa risker möjligheter till lärande. Barn behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan och vad de behöver lära sig och öva på.

I boken utforskar Suzanne Axelsson lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder. Hon diskuterar frågor som: Vad är egentligen riskfylld lek och hur utvecklas och lär sig barnen genom den? Hur kan vi värdera riskerna och avgöra vad som är fara och vad som är spänning och äventyr?

Boken visar att riskfylld lek inte behöver vara farlig. Och även om vi vuxna har olika värderingar och övertygelser så är det bra att vi börjar prata om värdet av den riskfyllda leken.

Se vårt inspelade webbinar

Vill du höra Suzanne berätta om hur vi kan ge plats för den riskfyllda leken och undervisningen som utmanar, utvecklar och pirrar i magen?
Titta på hennes uppskattade webbinar från 2023 här>>

Lärande är en förändringsprocess. Vi gör något på ett visst sätt fram tills vi vet annorlunda och då kan vi göra det på ett nytt sätt. Förändring innebär alltid ett risktagande och den här boken handlar om förändring lika mycket som den handlar om lek, risker och undervisning.

Boken Riskfylld lek och undervisning får högsta betyg

Helhetsbetyg 5 - Briljant!

Nyfikenhet och spänning är starka drivkrafter och barn behöver få möjlighet att testa sina olika förmågor, förstå vad de kan och vad de kanske behöver öva mer på och lära sig. Men vi kan inte lämna barnen ensamma i detta utforskande, vårt förhållningssätt och hur vi arrangerar miljöer och material är viktigt. Vi vuxna måste vara medvetna om fördelarna men också kunna utvärdera och avgöra när en risk kan bli en fara och när det bara handlar om spänning och äventyr. En aktuell och viktig bok för alla som arbetar tillsammans med de yngsta samhällsmedborgarna.

Gunilla Essén, lektör
Läs hela recensionen i BTJ-häftet nr 8, 2023.

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Din bok har lagts till i varukorgen

Det handlar om tillit. Lita på leken, lita på barnen, lita på lekens ekosystem.”

Suzanne Axelsson har mer än 25 års erfarenhet inom förskola/skola som pedagog, rektor och skolchef. Hon är också internationell pedagogisk konsult samt utbildar vid Stockholms universitet. Hennes specialområden är lyssnande, filosofi med barn och Indigenous Knowledge. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.

Lek, lyssnande, neurodiversitet, hållbarhet och mycket mer skriver Suzanne om på sin blogg, Interaction Imagination, och håller i  facebookgruppen "The Original Learning Approach". 

 

Om Bokens titel

Titel Riskfylld lek och utmanande undervisning
Författare Suzanne Axelsson
Utgiven 2023
ISBN

9789188149763