Hur blir vi språkmotorer för förskolans yngsta barn?

Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten

Den här föreläsningen ingår i vår serie Vi bjuder på kunskap. Kostnadsfria webbinar för rektorer och lärare i alla skolformer.

>>Webbinariet har redan ägt rum, men du har möjlighet att se den inspelade versionen via en länk längre ner på den här sidan.

Hur blir jag som pedagog en språkmotor på förskolan?

Barns språkutveckling tar fart under de viktiga förskoleåren, men alla barn har inte samma förutsättningar. Många barn i socioekonomiskt utsatta områden t ex utvecklar inte bara ett språk, utan två-tre språk parallellt. Det vi gör i förskolan har stor betydelse för de yngsta barnens språkutveckling!

Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas har blivit uppmärksammade för sina uppfinningsrika idéer. De vill erbjuda rika möjligheter för barnen att utforska och utveckla sitt språk och har lyckats kombinera kunskap med nyfikenhet, miljö och material och på så sätt fått fart på språkutvecklingen. De har utvecklat sätt att arbeta på som gör pedagogerna till språkmotorer och det vill vi veta mer om.

Frågorna Moa och Emilia besvarar under webbinariet är:

  • Hur blir man en språkmotor?
  • Hur kan jag som pedagog utmana barnen i språkutvecklingen?
  • Finns det ett konkret verktyg som jag kan börja använda i morgon?

 

Webbinar med författarna till Språkrika lärmiljöer

För att se den inspelade versionen av webbinaret så klicka här>>

 

När de små besluten i vardagen får stor betydelse ...

Din bok har lagts till i varukorgen

Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten

Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten är förskollärare med lång erfarenhet från arbetet på yngrebarnsavdelning. De har tilldelats Skapande Pedagogiks stipendium Förskolans språkmiljö för sitt språkstimulerande arbetssätt, väl grundat i teori och forskning.

Emilia och Moa har skrivit boken Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta.