Maria Wiman

Maria Wiman

Att göra skillnad på riktigt

Vad är värdeskapande lärande?
Det handlar om att skapa ett värde för någon annan, att hitta mottagare och sammanhang även utanför klassrummet där kunskapen har betydelse.

Vem ska läsa den här boken och varför?
Jag saknade själv en bok när jag började arbeta på det här sättet. Boken är för alla lärare som vill hitta motivationen och få eleverna att tycka skolan är kul.

För vilken ålder passar värdeskapande lärande bäst?
Jag har främst använt det på högstadiet. Men det går utmärkt att börja tidigare, på lågstadiet eller mellanstadiet, och även att fortsätta upp till gymnasiet.

Ni har jobbat med temat näthat, behöver man ett tema att arbeta kring? Eller hur kommer man igång? 
Man kan absolut arbeta med ett tema. Men för att komma igång skulle jag rekommendera att man börjar i det lilla. När ni har läst en bok kan ni skicka brev till författaren och berätta vad ni tyckte om den. Eller läsa en bok högt för förskolebarn. Eller skriva en egen saga till dem!

Jobbar du värdeskapande varje lektion? 
Nej – det skulle varken jag eller eleverna orka. Men oftast räcker det att ha ett projekt igång i något ämne. Det spiller över och ger positiva effekter även på de andra lektionerna. Min planering går lättare, läroplanen och kunskapskraven kommer till en så att
nästa steg faller sig naturligt. 

Du föreläser mycket i både Sverige och Norden, vilka frågor får du från publiken?
Den absolut vanligaste frågan är: Vad bedömer man? Då svarar jag att det är alldeles vanlig undervisning – vi följer samma läroplan. Och utöver elevernas skolkunskaper kan jag även bedöma deras entreprenöriella förmågor.

Finns det någon forskning på området?
Martin Lackéus har skrivit en avhandling om effekterna och visar på mycket positiva resultat om hur mycket elevernas motivation ökar samt att kreativiteten och modet stimuleras.

På vilket sätt har värdeskapande lärande förändrat din lärarroll? 
Framför allt har det gjort mitt jobb mycket roligare. Det är ett helt annat driv i klassrummet vilket smittar av sig på både klasskompisarna och mig. Mina elever säger om mig: ”Maria, du har blivit mycket mer avslappnad!” Numera vågar jag släppa in elevernas idéer och det betyder allt. Och när jag ser tillbaka – de har rätt. Det var skittrist i fyran …

Dina elever som du haft i sex år går ut 9:an till våren. Vad tror du de har fått med sig genom att jobba värdeskapande?
Med risk för att låta pretentiös, jag är övertygad om att mina elever vet hur man förändrar och förbättrar världen. De har fått alla verktyg för hur man kan använda sin kreativitet och sin drivkraft till att göra skillnad på riktigt.