Hur förbereder man sig för en ny reform?
Vi har ställt frågan till Jesper Grönlund, utvecklingsledare och flitigt anlitad som föreläsare i fortbildningsfrågor. Just nu är fokus ofta reformen Gy25 då han i Lärarfortbildnings regi möter lärare och rektorer.
Jesper har lång erfarenhet som gymnasielärare. Han är bl a aktuell med boken Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg.

Inled i intentioner
Se detaljer i ljuset av intentioner istället för att låta detaljerna skugga intentionerna. Detaljer blir lätt oproportionerligt stora. De skapar sällan framåtrörelse eller energi in i samtal. Snarare kan detaljer dränera individens och skolans utvecklingslust. Börja därför återkommande i reformens intentioner. Dessa bidrar med riktning, hopp och mening. Med intentionerna som utgångspunkt ska vi sedan även beakta detaljer och potentiella utmaningar vi anar.

Ackommodera mera
När vi möts av ny information som Gy25 är det mänskligt att anpassa det vi nås av. Omedvetet tar vi till oss budskapet så att behovet av att förändra våra egna tankar och handlingar ska minska. Med Piagets ord assimilerar vi information så att vi slipper omaket att lära nytt. Motsatsen är att ackommodera. Då låter vi den information vi tar del av bestå och istället krävs det att vi omprövar vårt sätt att tänka och agera. I mötet med Gy25 är det lätt att hamna i ett assimilerande och tänka att så där gör ju jag redan. Ibland behöver vi då peta på oss själva och varandra och säga: ackommodera mera. När jag ber lärare säga något om farhågor kring Gy25 pratar de nästan alltid om elevbeteenden. Det är lättare att se vad andra behöver utveckla. Vad ska du göra för att ta steg i riktning mot intentionerna i Gy25?

Definiera dialoger
Det räcker inte att kollegiet får tid att arbeta med Gy25. Det är lätt att möten med nära kollegor går på rundgång och att fördelningen av talutrymmet följer ett visst mönster. Samma person brukar prata. Några andra brukar främst lyssna. Beakta att möten handlar om innehåll, form och relationer. För att komma vidare med Gy25 krävs förutom ett definierat syfte för möten eller dialoger också väl valda former. Då ges förutsättningar för varje medarbetare bli en viktig resurs i skolans utvecklingsarbete och goda relationer stärks. Vissa samtal bör föras i ämnesgrupper men många dialoger mår väl av blandade grupper där samlad erfarenhet och spetskompetens från olika ämnen och program tas till vara. Ibland tänker jag att något av det viktigaste med Gy25 är just fler sammanhang där lärare möts inom men också mellan skolor.

Hävstång för hållbarhet
När vi möts kring Gy25 finns möjligheten att göra en bra skola - bättre. För vår egen men inte minst för våra elevers skull. Vi kan gå från en alltför fragmenterad bedömningskultur som stressat såväl lärare som elever till en bedömning som är mer än bara betyg. Genom ämnesplanernas utformning och en framskriven tilltro till lärares bedömarkompetens innebär Gy25 en verklig chans att förbättra. Vi har fått ansvaret - låt oss ta ansvaret. Gy25 är mer än en reform. När vi möts kring bedömning hamnar vi nära många av skolans viktiga grunder på ett sätt som vi annars sällan gör. Reformen Gy25 har potential att bli en hävstång för skolan där lärare och elever lär och mår bättre.

Jesper Grönlund har skrivit boken Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg som fick högsta betyg - 5-briljant - av Btjs recensent när boken kom höstterminen 2024.
Fortbildningar som Jesper medverar i våren 2025: