Hur skapar vi en tillgänglig och motiverande undervisning som engagerar?

För att fånga elever och skapa lust till lärande behöver vi jobba med ett varierat arbetssätt där alla kan komma till sin rätt. Om vi använder ett sätt som alla ska lära och visa sina kunskaper på, riskerar vi att tappa flera elever.

Genom att arbeta med både digitala och analoga arbetssätt och verktyg ger vi eleverna större möjlighet att lyckas, vi ökar chansen för ett lustfyllt lärande och vi kan på ett bättre sätt arbeta med inkludering och tillgängligt lärande. Det skapar nya ingångar till lärande som gör att vi lyckas fånga alla elever. Detta är kärnan i det digiloga lärandet.

Och digilogt lärande är något som Helen Larsson tillämpat i sitt klassrum i många år. Hon har skrivit boken Det digiloga klassrummet - varierad undervisning som inkluderar för att berätta hur hon gör och vad som krävs för att lyckas.

Vad är digilogt – och varför fungerar det?

Att jobba digilogt handlar om att använda digitala och analoga verktyg och arbetssätt i en genomtänkt mix. Undervisningen bli på det sättet varierad och motiverande. Ibland är arbetssättet helt digitalt, ibland analogt. Och ibland mixar man så att arbetssättet blir digilogt. Det kan till exempel handla om att eleverna har skapat ett troll av stenar som de sedan tar ett kort på och infogar i ett digitalt verktyg. Sedan jobbar eleverna vidare med trollet digitalt och skapar kanske en multimodal berättelse där språkutveckling står i fokus.

Eleverna väljer sitt sätt att lära

Genom att vi lärare använder både digitala och analoga verktyg och arbetssätt i vår undervisning, ger vi elever möjlighet att hitta sin styrka. Det sätt som de lär sig allra bäst på. Och när vi erbjuder en varierad undervisning kan eleverna själva också ges tillfällen då de får välja hur de ska arbeta med kunskapen och också hur de vill visa vad de lärt sig.

  • En elev väljer att visa genom att rita en bild och skriva analogt.
  • En annan elev väljer att rita analogt och spela in sin röst.
  • En tredje elev väljer att göra en film där hen både visar i och berättar om sin kunskap.

Tänk nu att det är dags för att visa klassen vad man lärt sig. En sådan varierad redovisning blir rolig och motiverande då den bjuder på en mängd olika varianter av presentationer. På det sättet får eleverna samtidigt upp ögonen för nya sätt att jobba och redovisa kunskap på!

Fördelar för både elev och lärare

Jag vet att du redan arbetar digilogt. Det gör alla lärare mer eller mindre. Genom att förbättra och förfina det digiloga arbetet kommer du se skillnad i lärglädje och måluppfyllelse. Det är jag helt säker på! Som alltid när vi ska förändra något, så tar det lite tid. Men det kommer man få igen i slutändan när eleverna arbetar mer aktivt, fokuserat och engagerat på lektionerna!

För eleverna blir det en stor fördel att få lära sig genom variation och att få använda digitala verktyg på ett givande och utvecklande sätt. De utvecklar dessutom sin digitala kompetens samtidigt som de lär sig genom både glädje och engagemang.

För alla åldrar och skolformer

Det här är ett arbetssätt som passar i alla åldrar oavsett skolform. Det passar lika bra med de yngsta i anpassad grundskola som de äldsta i grundskolan. Alla elever behöver möta kunskap på olika sätt och ges möjlighet att få göra val i sin utbildning.

Så här gör du för att sätta igång

Det är viktigt att poängtera att eleverna inte ska göra val i sin utbildning på varje lektion, inte ens varje dag. Det är fortfarande du som lärare som är den viktigaste resursen i elevernas lärande. Men tänk ut något eller några arbetsområden där det passar att eleverna får vara med och påverka sin utbildning.

För att komma igång med en mer varierad undervisning där digitala och analoga verktyg och arbetssätt är lika naturliga, kan du börja med att väva in ETT nytt sätt. Låt säga att du väljer att låta eleverna dokumentera analogt eller digitalt, du väljer helt enkelt en ritapp som ditt första steg. Använd det arbetssättet i olika situationer och i olika ämnen, till exempel:

  • Dokumentera vattnets kretslopp
  • Rita en räknehändelse
  • Illustrera en saga

Som nästa steg kan eleverna fotografera något de gjort analogt och infoga i en digital teckning. Då bygger ni på det ni lärt er i första steget.

Som ett tredje steg infogar ni både tekningen och det analoga föremålet i ett presentationsprogram (tex Powerpoint eller Keynote) och animerar föremålet så att det rör sig. Då har ni gjort första steget till en film!

Nästa steg blir att spela in sig själv när man pratar in sin kunskap till filmen!

Men kom ihåg, ni behöver inte ha bråttom. Våga stanna kvar i ett av stegen så att ni verkligen lär er att behärska den funktionen! Och ta hjälp av varandra! Ni besitter så mycket kunskap och tillsammans kommer ni att komma ännu längre!

För en mängd konkreta exempel, inspiration och tips: Läs Det digiloga klassrummet - varierad undervisning som inkluderar!

Om författaren

Helen Larsson är speciallärare och IKT-pedagog i åk 1-6. Hon har erfarenhet från både grundskolan och den anpassade grundskolan. 

Helens norm är olikheter, där alla tillåts vara sitt unika jag. Helen inspireras och brinner för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever genom att använda digitala verktyg som en naturlig del av undervisningen. Genom detta arbetssätt som hon förespråkar, använder hon en anpassad grundpedagogik som ger färre speciallösningar för enskilda elever. Undervisningen är digilog, en härlig mix mellan både digitalt och analogt lärande!

Om Boken

När du får vara medbestämmande i ditt lärande så stärks motivationen

Är det möjligt att låta eleverna själva få välja hur de vill lära sig? Ja, om vi som lärare erbjuder alla de verktyg vi faktiskt har, då är den individualiserade undervisningen inom räckhåll. Vi vet ju att det finns massor av övningar och arbetssätt som leder till lärande - varför bara välja ett?

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - mycket bra!

Mer om boken>>

Fler böcker om varierad undervisning

När undervisningen varieras och ger utrymme för olika arbetssätt och uttrycksformer öppnas nya vägar in i matematiken – eleverna blir delaktiga och utvecklar en djupare förståelse. 

Specialläraren Johanna Bolling visar i sin bok hur du kan undervisa för att möta elevernas olika behov, skapa engagemang och samtidigt erbjuda utmaningar på rätt nivå. 

Boken vänder sig till dig som är lärare i årskurs 1-6 och heter Varierad undervisning i matematik>>