Dumma dig! <> Hon tog den! <>Jag var först!

Alla som arbetar i förskolan vet att konflikter mellan barn uppstår dagligen.
Men hur kan vi fånga lärandet när barn bråkar? Hur kan de där situationerna som vi kanske mest uppfattar som irriterande avbrott bli meningsfulla?

Är det möjligt att göra något mer än att ”reda ut” och ”lösa” konflikten?

Det är spännande frågor och vi har bett Elin Larsson, författare till boken Konflikter och kreativitet i förskolan om hennes tankar.

 

Konflikter är naturligt

Konflikter finns överallt där människor möts. Att barnen i våra förskolor hamnar i bråk får vi helt enkelt tugga i oss, det är en del av att leva tillsammans.

Det fina är att konflikter – om de hanteras väl – kan leda till utveckling, lärande och fördjupade relationer. Faktiskt är konflikter helt nödvändiga i ett demokratiskt samhälle, och i en demokratisk förskola.

Pedagoger som medlar mellan barn

Att medla i en konflikt är att stödja ett samtal där barnen är aktiva. Det är inte att agera domare genom att avgöra vem som gjort rätt och vem som gjort fel. Inte heller att bestämma hur konflikten ska lösas, över huvudet på barnen.

Barnen äger sina konflikter, men de kan behöva stöd i att hantera svåra känslor, att uttrycka sig och att lyssna på varandra.

Bjud in barnen i en kreativ lösningsfokuserad process! ”Hur ska vi göra nu? Vem har en idé?”

Bakom beteenden finns behov

Konflikter uppstår när människor upplever att deras grundläggande behov inte tillgodoses. Ett barn som inte fått tillräckligt med vila, mat eller rörelse kanske blir lättirriterat och knuffar till sin kompis som råkar komma för nära. Det känner vi nog alla igen. Men till de mänskliga behoven hör också sådant som samhörighet, lek, rättvisa och autonomi.

Medlaren kan hjälpa barnen att förstå vilka behov som är i gungning – och söka sätt att tillgodose dem. Hen bidrar också med ord för känslor: ”Var det så att du blev besviken när platsen var upptagen? Det kan jag förstå.”

Barn som möts med värme, tålamod och omsorg utvecklar dessutom förmåga att förstå andras känslor och behov. Vad kan vara viktigare?

Undervisande förhållningssätt hela dagen, även vid konflikter

Medling kan vara undervisning, om vi med undervisning menar det läraren gör med syfte att stödja barn att utveckla förmågor och tillägna sig kunskap.

Lyhört och engagerat lyssnar medlaren in vad som pågår (undervisning behöver som bekant alltid utgå ifrån var den lärande befinner sig) och stödjer barnen att förstå sig själva och varandra. Och att fantisera fram nästa steg i processen.

En rad av läroplanens områden aktualiseras: kommunikation, reflektion och demokrati. Varje konflikt är unik och medlaren behöver ha fingertoppskänsla för vad som är lämpligt just här och just nu. Vilka barn är det jag samtalar med och hur är deras dagsform? Hur verkar de ha uppfattat det som hänt? Hur kan jag hjälpa dem att göra sig förstådda och att lyssna på varandra? Och hur kan vi gå vidare, en erfarenhet rikare och lite, lite klokare?

Konflikthantering kan faktiskt vara riktigt roligt.  

Om författaren

Elin Larsson är förskollärare med många års erfarenhet av arbete med barn i åldrarna 1-5 år.

I sitt uppdrag som utvecklingspedagog har hon särskilt fokus på normkritiska perspektiv och värdegrundsfrågor i förskolans systematiska kvalitetsarbete.

Hon är författare och föreläsare och har en masterexamen i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning samt ett samhällsengagemang inom freds-, miljö- och rättvisefrågor. Elin utsågs till Årets lärarförfattare 2024.

Om Boken

Konflikter och kreativitet i förskolan av Elin Larsson

Konflikter och kreativitet i förskolan av Elin Larsson

När du får vara medbestämmande i ditt lärande så stärks motivationen

⭐⭐⭐⭐⭐- Briljant!

Elin Larsson har skrivit en bok som bör läsas av alla som arbetar i förskolan och alla som går på de utbildningar som leder till arbete där, oavsett yrkestitel. Utan pekpinnar ger hon exempel på hur konflikter mellan barn kan uppstå och bemötas. I Konflikter och kreativitet i förskolan går
Elin Larsson igenom vad som står i läroplanen och lagar på ett metodiskt och lättillgängligt sätt. Hon hämtar teorier från all forskning som finns om konflikter och medling utan att tappa fokus på det som händer framför
ögonen på pedagogerna i vardagssituationerna.

Madeleine Jehpsson, Btj-häftet 20/2025

Mer om boken>>