Högtider, olikheter och respekt
Lucia, jul, eid, chanukka – i förskolan möts många traditioner och sätt att fira. Men hur undervisar vi om högtider utan att någon känner sig utanför?
Hur kan vi skapa en undervisning som både är nyfiken, respektfull och demokratisk?
Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander fick Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt mångfaldsarbete i Nacka och har tillsammans skrivit boken Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati i förskolan.

Varför firas högtiden egentligen?
När vi pratar om högtider och traditioner med barn är det lätt att tro att det finns ett rätt svar på varför vi firar. Men betydelserna skiftar – både mellan och inom religioner och kulturer.
I undervisningen handlar det inte om att slå fast en sanning, utan om att synliggöra mångfalden. Genom att söka tillförlitliga källor, lyfta olika tolkningar och bjuda in barnen i samtalet lär vi dem både källtillit och respekt för olikhet.

Nej, alla vill inte fira Lucia
Lucia är för många en självklar tradition – men för andra är den förknippad med religion, eller något man inte vill delta i.
I förskolan är det viktigt att våga prata om det. Att fråga familjer hur de ser på olika firanden, och hitta former som passar alla.
Kanske kan Lucia firas som en gemensam fika, en skapande-workshop eller en ljusfest där varje barn väljer sin egen roll.
Det viktiga är att alla får vara med på sina villkor – och att firandet inte blir exkluderande.

Dialog avväpnar känsliga lägen
Ingen äger tolkningen av en högtid. Det som är självklart för någon kan kännas ovant för en annan. Därför är dialogen med familjerna central i ett mångfaldsarbete. När vi lyssnar, frågar och förklarar visar vi både respekt och nyfikenhet – och skapar förtroende.
Att undervisa om kultur och traditioner är en balansgång mellan att utmana och respektera, ifrågasätta och vara ödmjuk. Det är just den balansen som gör arbetet demokratiskt.

När du vill arbeta med mångfald i vardagen
I Vi gör olika – undervisning om mångfald och demokrati i förskolan delar Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander med sig av ett konkret arbetssätt där barnens delaktighet och nyfikenhet står i centrum.
Boken visar hur frågor om kultur, högtider och religion kan bli en del av undervisningen – på ett sätt som stärker både värdegrundsarbetet och gemenskapen.
Om författarna

Aisha Lundgren Aslla är pedagogisk utvecklingsledare i Nacka. Hon har tidigare arbetat som förskollärare och genuspedagog.
Franziska Forssander är legitimerad förskollärare. Hon har även arbetat som rektor.
Om Boken

En handbok för helklassundervisning och särskilt stöd i årskurs 1-6
Hur kan vi arbeta med mångfald, demokrati och solidaritet i förskolan? Det här är en bok som smakar, doftar, leker och utforskar den mångfald av högtider och firanden som finns i olika delar av världen och här i Sverige.
Boken har betygsatts av Btj:
⭐⭐⭐⭐⭐
Helhetsbetyg: 5 - Briljant!