Hur luktar en högtid?

Genom att lukta, smaka och reflektera över hur kryddor som kanel och ingefära används i högtidsmat, lärde sig barnen på Bagarsjöns förskola om firanden i olika länder. Det som först verkade främmande blev snart bekant – och vilka kryddor finns i de julpepparkakor vi äter i Sverige, måntro?

Svåra frågor om mångfald, demokrati, normer och solidaritet diskuterades i barngruppen, som var rotad i en traditionellt svensk kultur. Ett verktyg för det var den mångfaldskalender som pedagogerna skapade, där samlingarna började med att barnen fick öppna paket. De kunde innehålla faktablad om högtider eller andra attiraljer som hörde till ett firande.

 

Här följer ett utdrag ut boken Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati i förskolan.rfattare är Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander. Förskollärarna som fick Ulla-Britta Bruuns stipendium 2019.

 

Det kittlas i näsan av peppret. Det är starkt i näsan, men skönt.

Selma 4 år

 

 

Känna, lukta, smaka och reflektera

Vi öppnade paket med bilder på kryddor men använde oss sedan av riktiga kryddor som vi tog med till samlingen. Vi luktade på kanel, ingefära och nejlikor och smakade russin för att ge barnen en sinnlig upplevelse. Efteråt pratade vi om festmat som innehåller dessa ingredienser. Syftet var att barnen skulle få upptäcka att samma ingredienser kunde finnas med i rätter inom olika kulturella sammanhang, som kanel, nejlika eller russin. Både pedagoger och barn var nu vana vid arbetssättet med mångfaldskalendern.


Samlingarna i storgrupp där vi öppnade paket efterfrågades av barnen – det fick inte gå en dag utan öppning. Vi upptäckte att barnen gav uttryck för vad de hade hittat i paketen tidigare. De mer aktiva barnen undervisade gärna de något tystare barnen. Vi såg också att fler och fler barn spontant skapade kalendrar. De ritade, klippte och klistrade.

 

Vi repeterar

1. Minns ni något som finns att äta vid en högtid?
Vi började med att låta barnen minnas och reflektera över det vi jobbat med tidigare.


2. Mössen är nyfikna och vill lukta på kryddorna. Törs någon annan göra det? Vad påminner lukterna om?
Vi tog hjälp av mössen för att bjuda in barnen i samtalet om kryddor och dofter och högtider som vi upplevt.
Samma krydda – olika högtidsmat. Barnen luktade och beskrev för varandra vad de kom att tänka på.


3. Berätta om kryddorna och russin!
Vi nämnde att samma slags kryddor ofta finns med i högtidlig mat, kanske för att de har starka goda dofter eller för att de förr i tiden ansetts lite lyxiga och bara togs fram till högtider. En del kryddor kan vi också pynta våra hem med, till exempel genom att sätta kryddnejlikor i apelsiner och hänga upp vid jul.


4. Låt barnen känna, lukta, smaka och reflektera kring kryddorna.
OBS! Ta först reda på om det finns allergier eller känslighet hos barn i gruppen.

Mera mat – förslag på fördjupning

Mat och geografi
Undersök med hjälp av en jordglob eller karta varifrån kryddorna kommer. Ta reda på vilka kryddor som odlas i Sverige. Varför odlas så många kryddor i varmare länder? Hur påverkar klimatet människor, natur och växtlighet?


Maten som konst
Rita och skapa olika maträtter eller bakverk som innehåller samma krydda eller ingrediens, exempelvis sådana som innehåller russin, ingefära eller kanel och så vidare. Materialet kan sparas till avslutande utställning kring högtider, religion och traditioner.

Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati i förskolan

Detta är ett smakprov ur boken av Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla. Båda mottagare av Ulla Britta Bruuns stipendium 2019.

Läs mer om Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati här>>

Vad är det här för mat? Vad är vegetarisk mat? Minns ni i vilken religion som många äter vegetarisk mat?

Vet ni vad det här är för något? Vilka kryddor tror ni finns i? Vid vilken högtid brukar människor äta dessa?