Värdeskapande lärande

230 kr

Läs ett smakprov

Maria Wiman, 2019

Innehåll

Maria Wiman

Värdeskapande lärande

Man hör ofta att eleverna är framtiden. Jag tänker snarare att de är nutiden. De kan och bör få göra skillnad redan idag. Maria Wiman

Det värdeskapande lärandet går ut på att hitta verkliga mottagare för det man skapar i klassrummet. Maria Wimans elever har bland annat hjälpt barnsoldater, läst sagor för förskolebarn, intervjuat pensionärer, agerat bokrecensenter och räddat sin favorit-tv-serie från nedläggning. I grunden ligger ett medvetet arbete med relationer, tydliga frågor och mål. Elevernas motivation ökar med detta inkluderande arbetssätt, där var och ens arbete är viktigt på riktigt.

Maria Wiman är högstadielärare i svenska och SO i Huddinge utanför Stockholm. Hennes vassaste knep och roligaste exempel från klassrummet varvas här med forskning om motivation och värdeskapande studier.

INNEHÅLL

VÄRDESKAPANDE LÄRANDE
För vem?
Världens roligaste jobb
Ett inkluderande arbetssätt
De berömda bollarna i luften
Inkludering
Grit – driv och jävlar anamma
Tips för att skapa mer driv
Mindset

BEDÖMNING
Sänka garden
Lärarens förlängda arm
Lärartyper och formativ bedömning

VIKTIGT PÅ RIKTIGT – EXEMPEL PÅ PROJEKT

RELATIONER OCH TILLIT
Känsla av sammanhang
Prosocialt beteende
Arbetsbeskrivning
Begriplighet
Lärgemenskap

VÄRDESKAPANDE LÄSNING
Läslusten och skolan
Social läsning
Inre och yttre motivation
Läsande förebilder och läshundar
Skriv till författaren
Tips på läsprojekt
Läsning, internet och källkritik
Tips på källkritiska projekt

IBLAND GÅR DET SNETT
Storm på Twitter
Läxan jag lärde
Sist men inte minst

Referenser
Bildförteckning

Information

Vikt 0.330 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

172

Utgivning

3 april 2019

Artikel

Prisad lärare skriver handbok till andra lärare

Maria Wiman och hennes klass 9F på Östra grundskolan i Huddinge har prisats för sitt arbete med att främja tonen på internet. Nu är hon bokaktuell med en handbok som hon själv hade velat läsa när hon började som lärare.

I april publicerades boken ”Värdeskapande lärande” som handlar om ett speciellt sätt att se på lektioner och undervisning för att göra skillnad på riktigt. Maria Wiman har blivit prisad för sitt arbete med priser som Huddinges pris för entreprenörskap, Årets pedagog i Huddinge och Årets punkare i skolvärlden.

– Årets punkare är det finaste priset av alla! Hittills har skolan sett ungefär likadant ut sedan skolan startade med läraren som står längst fram och mästrar. Punken i sig står för att våga bryta normer, det viktiga är att man lär sig saker och inte exakt hur det går till, säger Maria Wiman.

Även eleverna i hennes klass 9F på Östra grundskolan i Huddinge har fått priser för sitt arbete, Surfa Lugnt-priset för sin kamp mot den dåliga tonen på nätet och Huddinges demokratipris för att de är med och främjar demokratin i samhället.

– Det är ett uppskattat arbete både för eleverna själva, men också för samhället eftersom de prisas för det de gör. De gör verkligen skillnad på alla sätt och vis plus att de lär sig så himla mycket. Mitt jobb det är ju att lära ut och jag märker att kunskaperna kommer av bara farten när skolan känns spännande, rolig och intressant.

När Maria Wiman började som lärare önskade hon att det fanns en handbok som handlade om hur man gör undervisningen rolig, men ändå lärorik. Nu har hon själv skrivit en bok som utgår från den här typen av lärarfilosofi. En sådan bok har tidigare funnits varken i Sverige eller i världen.

– Hela tanken med att jag är lärare är för att jag vill skapa elever som kan göra skillnad i det verkliga livet även utanför skolan. Förhoppningen är att andra lärare kan ha användning för den här boken och tycka det är ett spännande sätt att låta eleverna jobba med verkliga uppgifter som kan gör skillnad i samhället.

Om hon inte är i klassrummet så föreläser hon om boken.

– Jag föreläser om allt som boken handlar om, hur man med små enkla knep kan göra undervisningen viktig på riktigt och få eleverna motiverade. Det handlar inte om några ekonomiska resurser eller om att göra om hela läroplanen utan om små knep för att nå ut. Jag vill lära fler lärare hur vi kan skapa drivna ungdomar.

Maria Wimans bästa tips för lärare och pedagoger är att börja smått. Om eleverna har skrivit en debattartikel kan man istället för att bara rätta och lämna tillbaka den, skicka in den till en tidning. Eller om de har läst en bok, skicka en recension eller frågor till författaren.

– Försök vända arbetet utåt i det lilla så kommer det redan där märkas att det gör skillnad, inte bara för eleverna utan också för samhället.

Av Felicia Hovryd i ”Nytt i Flempan” 15 april 2015

Recension BTJ

BTJ-logga, Bibliotekstjänst.

Wiman, Maria
Värdeskapande lärande
Publiceras i BTJ-häftet nr 12, 2019.
Lektör Michael Economou

Recension
När krisstämpeln ofta sätts på skolan, får den här boken ses som ett entusiasmerande och vitalt prov på att det finns förtroendeingivande hopp. Här ges exempel på arbetssätt och projekt med elevinkludering, elevinitiativ och elevkreativitet som bärande inslag. Det viktiga med värdeskapande lärande, enligt författaren, tillika högstadieläraren Maria Wiman, är att man når utanför klassrummet och att eleverna därför ser större mening med sitt lärande. Närsamhället i form av förskola, åldringsvård, journalistik, expertis, politiker, skådespelare etc. är så att säga alltid närvarande och ger eleverna en starkare känsla av meningsfullhet. Flera exempel ges inifrån skolverkstadens kreativitet. Wiman ger kanske inte prov på något större djup i sitt tänkande; så lyser exempelvis gedigna problematiseringar kring socioekonomiska faktorer och elevers bakgrundsvillkor med sin frånvaro. Men författaren anknyter ofta tlll relevant pedagogisk litteratur och är noga med att förankra sitt arbetssätt i skolans arbetsmål, samtidigt som hon är skicklig på att motivera och förklara bakomliggande motiv, varför boken får anses vara mycket angelägen.

Du gillar kanske också…