Relationer, ramar & respekt

200 kr

Hasse Hedström

ISBN: 9789197902311 Kategori:

Innehåll

Relationer, ramar & respekt – så skapar läraren studiero i klassrummet

 

Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?

Här intervjuas en rad lärare i årskurs F–9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.

Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.

Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.

Hasse Hedström, journalist och fotograf, har också skrivit boken L som i läsa, M som i metod – om läsinlärning i förskoleklass och skola, utgiven på Lärarförbundets Förlag. Tidigare var han chefredaktör för Lärarförbundets tidning Specialpedagogik

Innehåll

  • Förord
  • Inledning: Alla vill ha ordning och reda
  • Här finns inga ordningsproblem – niorna är upptagna med att räkna
  • Thomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tag
  • Här finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket
  • Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte – så varför använda sådana metoder?
  • Karl Witting: Barn gör rätt om de kan
  • Lyssna på barnen – de har ofta lösningen
  • Bo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barn
  • Här lär sig lärarna bemöta svårstyrda elever
  • Margareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassen
  • Lärgrupper resulterade i bättre ledarskap
  • Martin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra mer
  • Komet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studiero
  • Skolan ska lära barn hantera livet
  • Kooperativt lärande skapar arbetsro
  • Kramar och ramar ger ordning och reda
  • Höga förväntningar och värdegrund ger goda resultat
  • Lästips.

Information

Vikt 0.38 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

208

Utgivning

9 september 2011

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen