Navigera i den digitala samtiden

230 kr

Läs ett smakprov
ISBN: 9789188149152 Kategori:

Innehåll

En antologi om den nya lärarrollen

Teknik, juridik, etik och panik. Skolan måste hänga med i digitaliseringen av samhället. Men det är ett stort och komplext område. Var ska man börja? Vad är viktigt att veta?

En lärares vardag är fylld av situationer som kräver digital kompetens. Inte minst i det pedagogiska uppdraget. För att kunna stärka barn och unga i det nya medielandskapet måste lärare fördjupa sin digitala förståelse.

Navigera i den digitala samtiden – en antologi om den nya lärarrollen är en samling perspektiv på lärares mångfacetterade yrkesliv. Karin Nygårds och Terese Raymond låter experter, forskare och lärare dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om vår digitala samtid.

”Mixen av forskning och lärarerfarenhet gör att antologin bjuder på en intressant bredd. Olika perspektiv ger läsaren möjlighet att utforska en rad aktuella områden inom området digitalisering. Antologin känns aktuell och författarna har alla bred erfarenhet av området. På så sätt utgör boken ett välkommet tillskott för lärare, både på grundskole- och gymnasienivå, som vill fördjupa sig i digitalisering.” Marie Leijon, BTJ-häftet nr 6/17

INNEHÅLL

Inledning – att navigera i den digitala samtiden
Karin Nygårds & Terese Raymond

En kort introduktion till ungas mediebeteende
Katarina Graffman

Att undervisa elever i den digitala samtiden
Jannike Kohinoor

Läsning mitt i bruset – den digitala läsningen i teori och praktik
Frida Monsén & Maria Rasmusson

Att erövra tekniken för att få effekt på lärandet
Hülya Basaran

Bedömning av multimodala elevarbeten – lärares uppfattning om bedömning
Patrik Hernwall, Eva Insulander, Anna Åkerfeldt & Lisa Öhman

Kollektiva lärandemodeller på nätet
Elza Dunkels

Den kritiskt granskande läraren
Sara Mörtsell

Digitalt närvarande lärare
Jacob Möllstam

Juridik för den digitala skolan
Alexandra Sackemark & Mårten Schultz

När digitala hjälpmedel blir skitsystem
Jonas Söderström

Författarpresentationer

Information

Vikt 0.25 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

128

Utgivning

12 december 2016

Recension

ny_rec_btj

Navigera i den digitala samtiden
Karin Nygårds & Terese Raymond
Publiceras i BTJ-häftet nr 6, 2017.
Lektör Marie Leijon

Recension
Det här är en antologi om hur lärare kan arbeta med digitalisering. Lärare och forskare presenterar erfarenheter och studier av bland annat ungas medievanor, digital läsning, bedömning av elevarbeten där olika medieformer kombineras (så kallat multimodala), lärande och strategier för navigation på nätet samt källkritik. Ett kapitel avhandlar juridik för den digitala skolan. Boken avslutas med en problematisering av skolans digitala arbetsmiljö.

Mixen av forskning och lärarerfarenhet gör att antologin bjuder på en intressant bredd. Olika perspektiv ger läsaren möjlighet att utforska en rad aktuella områden inom området digitalisering. Antologin känns aktuell och författarna har alla bred erfarenhet av området. På så sätt utgör boken ett välkommet tillskott för lärare, både på grundskole- och gymnasienivå, som vill fördjupa sig i digitalisering.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen