Meningsfull samling i förskolan

195 kr

Britta Olofsson

ISBN: 9789197761543 Kategori:

Innehåll

Meningsfull samling i förskolan

 

Vad ska samlingarna i förskolan användas till? Lever de upp till läroplanen? Tillför de verkligen något som är mer värdefullt för barnen än den fria leken?

Britta Olofsson, som är förskollärare och filosofie kandidat, ger sina svar på dessa frågor. Hon berättar om egna och andras erfarenheter av samlingar genom att närma sig dem från olika håll. Ett perspektiv handlar om genus och allas lika värde, andra är gruppdynamik, frivillighet, trygghet, manipulation, tristess och pedagogisering.

Boken ger praktiska exempel på samlingar där man gått ifrån den traditionella förmedlingspedagogiken och i stället betonar barns delaktighet.

Illustrationer: Carina Kågström

Britta Olofsson har också skrivit Modiga prinsessor och ömsinta killar – genusmedveten pedagogik i praktiken, utgiven av Lärarförbundets Förlag 2007.

Innehåll:

Förord

Tankar om samling

Vem orkar lyssna till Ture? – samlingen och samtalet
Gammal hederlig samling – samlingen och traditionen
”Man måste vara rädd om det lilla skelettet” – det kompetenta barnet och samlingen
Matematik, ormar eller melodifestival – att välja tema
Fria val eller manipulation
Kan ni namnen på några fiskar? – om emotionell närvaro och frånvaro
Godmorgonsång och upprop – rutiner som trygghet eller tristess
Röda bananer och dialogpedagogik – vad kan vi lära av historien?
Att vara ”fröken” på riktigt – samlingen, läroplanen och yrkesrollen
Vi kan ju hjälpas åt – samlingen och ledarskapet
Grannfejden – gruppdynamikens hot och möjlighet
Vi får bära barnen till samlingen under vilda protester – om frivillighet och tvång
Reggio Emilia-inspirerade förskolor och samlingen
Samlingen och styrdokumenten – en tillbakablick

Samlingar i praktiken

Hicko Tea på Kolmården – att skapa delaktighet
Roliga samlingar och missnöjda barn – att hushålla med orken
Daggmasken – en temasamling
Matematik i samlingen
En musiksamling
Sagan om skogsrået – en berättarsamling
”Nu har jag inte längre någon nytta av min sjömanskostym” barnmöten för demokrati och inflytande
Att lämna ”frökenstolen” – barnledda samlingar
”Hon tog faktiskt stryptag” – samlingar för att skapa regler och normer
Modiga prinsessor och prinsar – om kompensatoriska genussamlingar
Vilken löjlig pojkprinsessa
Samlingsguiden – frågor och svar om samling
Varför ska man ha samling?
Ska samlingen vara frivillig?
Hur gör man med barn som stör samlingen?
Vilken betydelse har samlingen för samtalet?
Kan man överlåta samlingens ledarskap till barn?
Vad menas med kompetenta barn?
Varför tar barns tålamod ofta slut före samlingen?
Hur lägger man upp en samling så att barn känner delaktighet?
Hur jobbar man med barns valfrihet?
Hur jobbar man med genussäkrade samlingar?
Vem ska bestämma ämnet för temaarbete?
När ska man samla hela gruppen, och när ska man ha småmöten?
Vad menas med att jobba kompensatoriskt?
Vilken roll har samlingen för att skapa regler och normer?
Hur ser det pedagogiska ledarskapet ut i samlingen?
Hur kan samlingen användas för att ge barn trygghet och bekräftelse?

Referenser

Information

Vikt 0.28 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

144

Utgivning

6 april 2010

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen