Beskrivning
Ledarskap med fokus på lärande
”Jag vill gratulera till valet av denna bok. Läsaren har en stimulerande läsning framför sig där ett djupgående och betydelsefullt utvecklingsperspektiv presenteras med hjälp av många metaforer och fallbeskrivningar som underlättar förståelsen.”Så börjar Hans-Åke Scherp, docent i pedagogik vid Karlstads universitet, sin inledning till den svenska utgåvan av norrmännen Tom Tillers och Svein Helgesens bok ”Ledarskap med fokus på lärande”.
I dagens snabba och globala värld efterfrågas klokt ledarskap mer än någonsin. Inte minst inom skola och offentlig sektor behövs klarsynta chefer och skolledare med visioner och handlingskraft. Med stöd i forskning och erfarenhet skriver Tom Tiller och Svein Helgesen om ledarskap, lärande och utveckling i förändringstider. Pricksäkert fångar de in situationer och utmaningar som du kan känna igen från din egen vardag.
Innehåll
Inledning till den svenska utgåvan av Hans-Åke Scherp
Förord: Att leda och lära i förändringstider
Ledare som lär – ett första möte
En kommunchef berättar
Del 1 Att lära sig segla
Kapitel 1 ”Det är alltid nödvändigt att segla”
Kapitel 2 Ledarskap och lärande
Del 2 Erfarenhetskraft ger lärandevind i seglen
Kapitel 3 Erfarenhetsbaserat lärande – hela livet
Kapitel 4 Nya kurser – eller ny kurs?
Kapitel 5 Fyra faser i erfarenhetsbaserat lärande
Kapitel 6 Lärandetrappa
Kapitel 7 Reflekterade erfarenheter skapar lärande och utveckling
Kapitel 8 Distansering som nödvändigt villkor för lärande
Del 3 Fyrlyktor längs leden
Kapitel 9 Från vision till vardag – sju vägvisar
Kapitel 10 Första vägvisaren: Egenutveckling
Kapitel 11 Andra vägvisaren: Utmaningar
Kapitel 12 Tredje vägvisaren: Ömsesidighet
Kapitel 13 Fjärde vägvisaren: Den svagaste länken
Kapitel 14 Femte vägvisaren: Djupkulturen
Kapitel 15 Sjätte vägvisaren: Kreativ spänning
Kapitel 16 Sjunde vägvisaren: Den som berörs har rätt att höras
Del 4 ”Kom nu, säger horisonterna…”
Kapitel 17 Ledning i gränszonen
Kapitel 18 Att läsa av hur fort molnen rör sig
Kapitel 19 Allting har horisonter
Lärare som lär – ett andra möte
Litteratur